dyslexie verklaring

  • Lennie Verkerk

    Onze zoon van 12 heeft Asperger, zit op een Vrije school in de brugklas van de Havo. Hij doet het erg goed en makkelijk, behalve zijn spelling.

    Al vanaf groep 3 heeft hij hier een behoorlijke achterstand in.

    Op de lagere school hebben ze hem nooit willen testen, omdat hij net boven de grens zat om hiervoor in aanmerking te komen.

    Kort geleden hebben we hem zelf door een psycholoog laten testen op Dyslexie, ze gaf aan dat hij alle kenmerken heeft voor een verklaring, maar hij funktioneerd weer net boven de grens.

    Om die reden krijgt hij geen verklaring.

    We vinden dit erg frusterend, zijn inteligentie is zo dat hij met alles ver boven het gemiddelde funktioneerd, maar bij deze tak ver onder het gemiddelde, wat dus niet logische is.

    We kunnen hiermee nu niet verder.

    Zijn er meer mensen die dit herkennen bij kinderen met Asperger en zo ja, kunnen zei advies geven of ervaringen vertellen.

    Met vriendelijke groet, Lennie

  • www.meedenkcoach.nl

    Jammer dat de psycholoog zo zwaar tilt aan die intelligentieverklaring. Het zijn maar cijfers en er is bekend dat de intelligentiecijfers bij kinderen met autisme maar betrekkelijk zijn. Zij zijn in de praktijk namelijk veel minder in staat, dan kinderen zonder ASS, hun intelligentie te benutten om bv. probleemoplossend te denken, te compenseren of samenhang te ontdekken.

    Ik zou bijna zeggen; probeer eens een andere psycholoog…

  • Elise

    Erg herkenbaar Lennie… Ook onze zoon is net te goed om een dyslectieverklaring te krijgen. Wel is bekend dat er een groot verschil is tussen zijn verbaal en performaal IQ. Dit levert op het voortgezet behoorlijke problemen op met de talen. We hebben hem daarom hiermee erg veel geholpen. Vaak zelfs door(thuis) intensieve 1-op-1. Hierdoor heeft hij het gered. Gelukkig gaan alle rekenvakken super en zijn zijn cijfers hiervoor torenhoog.

    School heeft helaas niet altijd veel begrip gehad want b.v. resulteerde in veel gezeur van de taalleraren die maar niet wilde begrijpen dat de talen zo moeilijk voor hem zijn.

    Nu zit hij in het Studiehuis en heeft zijn profiel gekozen. De taaldruk is nu dus voor een groot gedeelte weggevallen. Een ware verandeming!!! Maar ook nu nog helpen we hem (thuis) met boekverslagen en stukjes schrijven. Op de een of andere manier lukt het hem niet om spontaan ‘zinnen’ op te schrijven. Hij blokkeert dan. Wat we nu dus doen als hij een stukje moet schrijven is dat hij het dicteert en ik schrijf het op. Ook maken we gebruik van een dictafoon. Op die manier kan hij het zelfstandig doen. Dit werkt prima. Daarna leest hij het stukje goed en memoriseert het en is hij later in staat om zelfstandig (b.v. op school) en zonder al te veel taalfouten het stukje te schrijven. Verder maken we gebruik van allerlei handige schema's die in de taalboeken staan.

    Mijn advies is; thuis helpen, begeleiden en ondersteunen bij het maken van het huiswerk voor de talen. Realisseer je dat de meeste mensen de dingen die zij moeilijk vinden proberen te negeren en weg proberen te duwen. Help je zoon om juist de confrontatie aan te gaan want anders wordt het probleem alleen maar groter. Maak verder gebruik van de sterke kanten van je zoon om zo de zwakke kanten te compenseren. Bemoedig hem daarin en prijs hem veel want het is best moeilijk.

  • Lennie Verkerk

    Bedankt voor de reakties.

    We hebben gelukkig een erge goede school gevonden voor onze zoon, deze houden veel rekening met hem en denken met ons mee om het voor hem zo makkelijk mogelijk te maken.

    Op deze school wordt hij beoordeelt als iemand die dyslexie heeft, waardoor het voor hem makkelijker wordt, maar omdat dit niet officieel is, zal zijn eindexamen op “normaal” nivo beoordeelt worden.

    Thuis zijn we altijd al iedere dag met hem aan het huiswerk maken, dan merk je hoeveel er gelezen moet worden, eigelijk wel bij ieder vak, zelfs wiskunde.

    We lezen hem dan voor, als hij zelf leest kan hij het niet opslaan, wel als hij het hoort. Met een dyslexie verklaring kan je met een Daisy rom spelers ingelezen schoolboeken huren op alle nivo's.

    Dat zou heel veel schelen voor hem.

    We stimuleren zijn sterke kanten, door het ondervangen van zijn leesproblemen door de school en ons, ziet hij hetzelf niet als een groot probleem, meer als lastig.

    Ik ben degene die er moeite mee hebt,ik vindt het zo jammer dat hij het moeilijker heeft dan dat eigenlijk nodig zou moeten zijn, omdat dit wél op te vangen is.

    Hij loopt al tegen zoveel dingen aan, datgenen wat we makkelijker kunnen maken voor hem, daar willen we alles voor doen.

  • J.

    @Elise

    In plaats van een dictafoon zou je ook het programma Dragon Naturally Speaking kunnen aanschaffen. Dit programma zet spraak direct om in getypte tekst.

  • Elise

    Bedankt voor het meedenken! We gebruiken dit programma juist niet omdat we willen stimuleren dat hij zelf zinnen leert schrijven. En… het werkt! Hij blokkeert nu veel minder dan vroeger als hij een stukje moet schrijven.