begeleiden kinderen met pdd-nos/syndroom van asperger, binnen het onderwijs

  • Nicole

    Hallo allemaal,

    Ik ben Nicole en ik zit in mijn laatste jaar van Spw niveau 4. Ik moet hiervoor een scriptie schrijven, en mijn Onderzoeksvraag is: Hoe begeleid je kinderen met een aan autisme verwante stoornis binnen het onderwijs?

    In de groep waar ik stage loop zitten kinderen met Pdd-nos en Syndroom van Asperger in de leeftijd van 13 t/m 16 jaar.

    Ik zou graag wat informatie willen hebben, hoe begeleiders en/of ouders deze kinderen begeleiden.

    Maar ook wil ik deze vraag stellen aan mensen (kinderen) die zelf Pdd-nos of Syndroom van Asperger hebben. Om te weten hoe zij willen dat wij als begeleider, hun moeten benaderen. (begeleiden)

    Hiervoor wil ik graag een aantal vragen aan jullie stellen:

    1) Hoe begeleid je kinderen met Pdd-nos en Syndroom van Asperger, waar houdt je rekening mee?

    2) Hoe benader je deze kinderen met ASS?

    3) Over welke kwaliteiten moet je als begeleider beschikken, om met deze kinderen te kunnen werken?

    4) Aan welke eisen moet een schoolgebouw of klaslokaal aan voldoen?

    à deze vraag stel ik, omdat de school waar ik stage loop, een heel oud gebouw van de gemeente is. Dus het voldoet niet aan alle eisen, waar een school aan moet voldoen. En misschien zijn er tips waar we rekening mee moeten houden.

    Als jullie mij nog meer tips kunnen geven, of er nog meer over kwijt willen, dan hoor ik dit graag..!

    Ik hoop dat jullie mij hier mee kunnen helpen, alvast hartelijk bedankt!

    Met vriendelijke groet,

    Nicole

  • marco den Haan

    > Hoi Nicole, Ik zal proberen zoveel mogelijk in te vullen:

    > > 1) Hoe begeleid je kinderen met Pdd-nos en Syndroom van

    > Asperger, waar houdt je rekening mee? Zorg voor een niet te drukke omgeving en probeer alles zo duidelijk mogelijk te houden . Bij eventuele knelpunten even

    een rustpauze inlassen/ kind even met rust laten

    >

    > 2) Hoe benader je deze kinderen met ASS? dat ligt op zich aan het kind of aan het soort ASS. Zorg in ieder geval voor regelmaat zodat ieder weet wat er komen gaat.

    > 3) Over welke kwaliteiten moet je als begeleider beschikken,

    > om met deze kinderen te kunnen werken? In principe moet je geduldig zijn

    maar een goede (praktijk)opleiding is ook belangrijk

    > 4) Aan welke eisen moet een schoolgebouw of klaslokaal aan

    > voldoen?

    > .Op zich maakt de leeftijd van het pand niet zoveel uit, als de klassen maar duidelijk zijn ingedeeld en niet te veel kinderen in de klas. Boven de 20 kinderen is vaak voor ASS'ers te veel (te veel prikkels)

    >

    > Met vriendelijke groeten

    Marco - vader van Matthijs van 9 met syndroom van Asperger

  • Nicole

    Hallo Marco den Haan,

    Hartelijk dank voor uw reactie! Ik heb hier zeker wat aan! Mag ik u nog wat dingen vragen?

    U bent dus vader van een zoon met het Syndroom van Asperger, zit uw zoon

    op het speciaal onderwijs op dit moment of op het regulier onderwijs?

    Wat vind u goed aan de school van uw zoon, hoe ze handelen en te werk gaan?

    Heeft u misschien nog tips voor het onderwijs, m.b.t. tot deze kinderen?

    Wat vindt u belangrijk in het contact met u als ouder en school?

    Past u de regels die op school gelden, ook thuis aan?

    met vriendelijke groet,

    Nicole Frans

  • marco den Haan

    Hoi Nicole,

    hieronder staan de antwoorden

    >

    > Hartelijk dank voor uw reactie! Ik heb hier zeker wat aan!

    > Mag ik u nog wat dingen vragen?

    >

    > U bent dus vader van een zoon met het Syndroom van Asperger,

    > zit uw zoon

    > op het speciaal onderwijs op dit moment of op het regulier

    > onderwijs?Hij zit sinds 2004 op speciaal onderwijs , na 1 jaar regulier .Daar is hij min of meer vastgelopen door teveel prikkels en te weinig aanbod van werkjes waar hij wel plezier in had.>

    Wat vind u goed aan de school van uw zoon, hoe ze handelen en

    > te werk gaan? Kleine klassen en er is aandacht voor de kinderen die meer aankunnen( al zou dit nog beter kunnen, maar het begin is er )

    > Heeft u misschien nog tips voor het onderwijs, m.b.t. tot

    > deze kinderen? Aspergers zijn op zich intelligent genoeg om hoger onderwijs te volgen, maar door het sociaal emotionele aspect lopen ze vaak vast.

    Ook willen deze kinderen( mijn zoon zit met 2 andere aspergers in de klas) veel

    weten over techniek, biologie , aardrijkskunde etc, maar worden vaak geremd door

    het niveau van de rest van de kinderen. Nu krijgt hij al aparte werkjes i.p.v. het klassikaal lezen omdat zijn leesniveau te hoog is voor de rest.

    >

    > Wat vindt u belangrijk in het contact met u als ouder en

    > school? dat de ouder serieus wordt genomen met zijn zorgen en op-of aanmerkingen. Ook is het handig om na schooltijd even wat aan de meester of juf te kunnen vragen.

    >

    > Past u de regels die op school gelden, ook thuis aan? Eigenlijk hebben wij altijd bepaalde regels gebruikt zoals op tijd naar bed, niet te vaak op de computer,

    fietsen naar school, niet te veel snoep. Op school gelden andere regels waarvan ik er geen een( althans niet bewust) thuis gebruik.

    >

    > met vriendelijke groet,

    >

    > Marco

  • Nicole

    Nogmaals hartelijk bedankt voor u reactie..!!..heb nu ook een wat betere beeld wat u als ouder ook belangrijk vind voor uw kind, qua school enzo..!!

    Succes verder met alles en met uw zoon binnen het onderwijs, enzo..!

    groetjes Nicole