ervaringen methode "geef me de 5"

• Nicole

hallo allemaal,

Ik ben op zoek naar leerkrachten/ouders, die werken met de methode “geef me de 5” van colette de bruin. Ik zou graag willen weten of dit een goede methode is voor het begeleiden van kinderen met pdd-nos en syndroom van asperger, en wat jullie ervaring hier mee is.

met vriendelijke groet,

Nicole

• Can

Hoi Nicole

Ik heb zelf het boek in huis en het staat vol goede tips plus handvaten. Ik gebruik het voor de opvoeding van onze kinderen, beide pdd nos

Zelf ken ik helaas weinig leerkrachten die het boek kennen

maar misschien zal er toch iemand wezen?

Succes verder

gr Can (ook uit Emmen)

• Emma

Helaas werkt de methode, die uitgelegd wordt in het boek “Geef me de vijf” bij mij thuis absoluut niet. Op het MKD en de cluster 4-school wordt volop gebruik gemaakt van picto's. Maar thuis wil mijn zoon, nu 9 jaar oud, met een normale intelligentie en gediagnosticeerd met kernautisme, geen picto zien. Ook tekeningen heb ik geprobeerd, een boekje om zelf de bladzijden om te slaan. Hij slaat het boek uit mijn handen, zo groot is de weerzin . Daarom heb ik de foto's ook maar niet geprobeerd. De bijgeleverde CD-Rom werkt niet, dus het heb geen verder advies kunnen vragen. Ik vond het boek trouwens duur.

• Eline

Ik vind het een heel goed boek, en we hebben er al veel gebruik van gemaakt voor ons zoontje (bijna 5 jaar met klassiek autisme). Ook pak ik het er regelmatig weer bij als we weer een nieuwe moeilijke situatie hebben. Bij mijn zoontje werkt het erg goed ook om met picto's te werken en ook om dingen d.m.v. tekeningetjes uit te leggen en voor te bereiden.

Toen hij 2,5 jaar was en we met een heel lastig probleem zaten met hem heb ik aan Colette gevraagd of zij er een oplossing voor had en dat hebben we toen opgevolgd, en het werkte!

Maar natuurlijk zijn niet alle ass-ers hetzelfde dus zal het ook vast niet voor alle kinderen werken. Maar als je kind geen picto's wil en al wel kan lezen bijvoorbeeld kun je ook dingen schrijven op het planbord.

Ik vind het in ieder geval een hele goede methode en bij ons werkt het goed.

• truus

geef me de 5 vindt ik ook heel goed, ze komt trouwens in oktober in hoogeveen, is nog af te reizen voor ons als noordelingen (stadskanaal). Ik heb er heel veel aan, en geeft je eenduidelijker beeld, kijk op het kind met autisme, je begint hem beter te snappen.

ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen, maar vooral die lezing heb ik veel aan gehad.Ben het wat beter gaan begrijpen en snappen.

boek was trouwens idd duus. maar wel de moeite waard.

truus

• sassie

Door het boek van Colette: Geef me de vijf, hebben wij als ouders van een 6 en een half jarige zoon veel meer inzicht gekregen in de handelswijze van onze zoon en ook hoe onze handelswijze invloed op zijn gedrag en welbevinden heeft. Wij gebruiken ook picto's, kleurenklok. Maken veel visueel dus. Door alle praktijkvoorbeelden in het boek is het makkelijk leesbaar. Goed de aanschafprijs is niet echt goedkoop maar als je merkt dat je je er veel zekerderdoor voelt en beter met je kind om kan gaan is het het toch dubbel en dwars waard!!!!!

Het boek leert je een bepaalde denkwijze aan die heel nuttig is!!!!

Ik raad het iedereen aan .

Sassie

• Susan

Het boek ken ik niet, behalve dat het ik het een keer doorgebladerd heb. Ik ben wel een keer naar een lezing van haar geweest en dat was wel herkenbaar. Niet op alle punten, maar op een aantal punten zeker wel.

Ik hoop vooral dat niet vergeten wordt dat kinderen met een vorm van autisme ook vooral kinderen zijn met hun eigen karaktereigenschappen en met ieder weer op een andere manier last van hun autisme.

Susan

31 PDD-nos

• sassie

absoluut Susan. Elk kind is anders dus ook kinderen met autisme kunnen enorm van elkaar verschillen. Nooit over 1 kam scheren.

Als ik in K's klas rondkijk zitten daar 9 jongetjes in die allemaal een vorm van autisme hebben en allemaal van elkaar verschillen qua gedrag, interesses enz

.

Goed dat je dit punt nog even benadrukte

Sassie

• Nicole

Hall iedereen,

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties!!

uit deze reacties kan ik opmaken dat het boek jullie wel in bepaalde dingen en hebben geholpen, en dat het een aanrader is om te lezen.

Ik heb het boek nu via de bieb bestelt, en ik hoop het zo snel mogelijjk te krijgen. Want ik wil het heel graag lezen…!

Nogmaal bedankt, en meer reacties zijn natuurlijk welkom!

Groetjes Nicole

• hulpverlener en moeder

Hoi Nicole,

Het boek geef me de 5 gebruik ik ook als hulpverlener.

De thuisbegeleiders en weekend begeleiders hanteren het. Het werkt heel erg goed.

5 en 6 juni zijn er workshops van Collette de Bruin in Drachten en er is ook een infomarkt. Een echte aanrader om er heen te gaan. Kijk eens op haar website. Of kom gewoon eens naar haar lezing. Geef me de 5 is WIE WAT WAAR WAROM en WANNEER. een kind met autisme of met een verstandelijke beperking vraagt vooral veel duidelijkheid en structuur. Dan voelt het zich veilig en functioneert dan op zijn best. Groetjes