Hoi Ingeborg,
Ik heb zelf ook een zware postnatale depressie gehad na de geboorte van mijn oudste zoon. Hij heeft echter geen autisme. Na de geboorte van mijn jongste zoon had ik geen postnatale depressie en hij heeft PDD NOS………
Hij heeft ook oogcontact als je er om vraagt en kan zich ook wel inleven in andere mensen al moet je je afvragen of dat op dezelfde manier is als mensen zonder autisme.
Mannen doen en denken nu eenmaal anders als vrouwen. Een amerikaanse onderzoeker heeft beweerd dat 70 % van alle mannen eigenlijk een vorm van autisme heeft. Dat lijkt me sterk overdreven maar mannen denken meer op de manier zoals een autist dat ook doet.
Je moet natuurlijk ook afvragen of autisme in de familie zit. Sinds de diagnose van onze zoon is ons ook duidelijk geworden dat er meer mannen zijn in de familie van mijn man met een vorm van autisme……..
Vooral met PDD NOS kunnen de verschillen erg groot zijn. De diagnose klassiek autisme kan niet gegeven worden omdat ze niet aan alle criteria voldoen.De sterke en zwakke punten bij een PDD NOSser kunnen dus onderling erg verschillen.
De meeste mensen zullen in eerste instantie niets aan onze zoon merken. Na verloop van tijd merken ze dat hij soms wel anders reageert als andere kinderen.
Vaak wordt gedacht dat het wel aan de opvoeding zal liggen…………
Laat je dus niet wijsmaken dat als een kind wel oogcontact heeft en zich soms wel kan inleven (zoals mensen zonder autisme) geen autisme kan hebben.
Ik bezeerde net mijn knie en mijn zoontje kwam aanrennen met een kussentje en vroeg of het goed met me ging. Ik moest rustig aan doen en beter uit kijken. (Hij is 7 Jaar) Het lijkt dus of hij heel normaal reageert, hij ziet dat ik pijn heb en reageert op een standaard manier. Namelijk zoals ik dat ook altijd doe. Hij heeft geleerd dat als iemand zich pijn doet dat dit een juiste manier van reageren is.
Hij is een slim joch en leert dus door naar gedrag van andere te kijken.
Jouw dochter heeft bovendien nog het voordeel dat ze een meisje is. Vrouwen hebben van nature een groter inlevingsvermogen. Het feit dat ze een meisje is betekend ook dat de artsen niet zo snel aan autisme denken. Autisme komt onder mannen veel meer voor dan bij vrouwen.
Ik hoop natuurlijk dat jouw dochter geen autisme maar je moet het natuurlijk wel goed laten onderzoeken. En om jouw postnatale depressie de schuld te geven vind ik echt veel te gemakkelijk. Veel succes met je zoektocht.
Carla uit Amsterdam