schoolkeuze

• marijke

Hoi,

afgelopen week hadden we een gesprek op het mod op de toekomstige schoolkeuze. Zoon gaat (is de bedoeling) na de grote zomervakantie naar een andere school. Reguliere basisschool is uitgesloten.

De groep waar hij op zit zei; sbo.

De juf van de kleuterklas zei; cluster 4.

Dus we zitten in dubio.

Ons gevoel zegt sbo. Maar dan puur omdat het op dit moment goed met onze zoon gaat.

De groepsleiding zegt duidelijk sbo. De juf zegt cluster 4, niet voor zijn gedrag, hij kan wel naar de sbo, maar voor zijn iq. Zijn iq is 107. Dat is waarschijnlijk te hoog voor sbo.

Nou wij hebben geen idee. Dit is voor ons de eerste keer (en hopelijk de laatste keer) dat we dit meemaken. Zoon wordt in oktober 6. We willen graag de goede keuze maken. Maar o wat is het spannend. Ik wordt er gewoon wat bang van.

We hebben daar dus de schoolkeuze sbo gedaan en op die school wordt hij ingeschreven. Hij moet daar eerst nog door de commissie.

Maar ik zou graag ervaringen willen horen. En wat vinden jullie moet hij om zijn iq naar een clusterschool?

???????

• Susan

Alleen een adviesje:

Misschien een idee om met beide scholen een gesprek aan te gaan en er eens gaan kijken?

En ga dan vooral op je eigen gevoel af, das het allerbelangrijkste.

• Tukkergirl

Hoi

Onze zoon zat op een iq van 100-110 .

Hij zit op een cluster 4 onderwijs.

Het bevalt prima.

Onze dochter heeft ook een gemiddeld iq , ze wordt in november 4.

We gaan haar ook inschrijven voor een cluster 4 onderwijs, bij haar broer op school ivm ASS stoornis.

Thea

• truus

hier prima ervaringen met cluster 4 school. sbo werdt ons afgeraden, daar zou hij niet op zn plek zijn.

In mijn ogen is sbo voor kids die niet helemaal met reguliere onderwijs mee kunnen, en cluster 4 echt voor kindjes met ass of andere psyxhische stoornis.

verbeter mij als ik het fout heb, maar zo zie ik het.

truus

• miranda

Onze zoon zit op een cluster 4 school, nadat hij eerst een jaar op het reguliere onderwijs heeft gezeten. Tijdens onze “zoektocht” naar een andere school is ons gezegd dat de school waar hij nu op zit er is voor kids met een normaal tot bovengemiddeld iq, kids met een iq onder het gemiddelde hebben een ander soort aanpak nodig, ander soort zorg.

Ik lees dat jouw kind een normaal iq heeft en ik zou zelf denk ik wel voor de clusterschool kiezen, omdat hij daar voldoende geprikkeld kan gaan worden om te leren. Ik ben bang dat hij op een sbo school te weinig leerstof aangeboden krijgt. Ik denk, maar dat ik puur mijn mening, dat hij zich op den duur gaat vervelen op het sbo.

Op de clusterschool waar mijn zoon zit heeft hij dezelfde leerstof als op het reguliere onderwijs, alleen alles word in een ander tempo aangeboden. En met een andere uitleg, een uitleg die duidelijk is, geen hele verhalen bij de stof.

hihi, toch nog een heel verhaal getypt.

Ik wil je veel succes wensen met je zoektocht naar de school voor je zoon.

groetjes Miranda

• sassie

Ik kan niet uit eigen ervaring spreken want mijn zoon is zwakbegaafd en zit op het cluster4. Op het MKD waar hij eerst zat daar zat een jongentje met een IQ van 117. Ze hebben hem naar het SBO gestuurd en die ouders zijn er helemaal niet tevreden mee omdat ze daar meer gericht zijn op kinderen met een lager IQ en daar hun lesmethodieken op aanpassen.

Op de cluster4 school van mijn zoon zitten kinderen met alle soorten van IQ's en een ieder wordt op zijn/haar niveau lesstof aangeboden.

Ik weet alleen niet of jezelf zo'n grote invloed kan uitoefenen op de indicatiestelling van welke cluster je zoon krijgt toegewezen. Heeft denk ik meer te maken met welk gedrag het kind laat zien. Een kind met relatief weinig gedragsprobelemen zullen ze denk ik niet zo snel een cluster 4 indicatie toekennen.

Hoop dat je kind op een school terecht komt waar hij het fijn zal hebben!

Sassie

• Leentje

De schoolkeuze is op deze leeftijd heel erg moeilijk.

Onze zoon heeft een indicatie PDD-Nos. We hebben hem, na de kleutertijd te hebben doorgebracht in het reguliere onderwijs, op aandringen van zijn toenmalige school, naar het speciaal basisonderwijs laten gaan. Onze zoon heeft zich hier echter nooit thuisgevoeld, en heeft hier, in tegenstelling tot zijn vroegere school, weinig vriendjes. In het SBO zitten ook “zware jongens” en je kind moet hier mee om kunnen gaan. Het gaat dan om agressief gedrag en veel verbaal geweld. De klassen zijn weliswaar kleiner, maar door het drukke en agressieve gedrag van de andere kinderen zijn de negatieve prikkels veel groter. Daar moet een kind tegen kunnen. Heeft je kind een normaal IQ, lijkt mij een Cluster 4 school een betere keuze. Het kind zit dan bij soortgenootjes. In het SBO zitten veel kinderen met een“andere” sociale achtergrond en met een andere “indicatie”. Bij kinderen met een Cluster 4 indicatie is het leven toch al moeilijk genoeg.

Veel succes met je keuze.

• Nikky

Hoi,

Het is toch zo dat ze voor een indicatie komen observeren, dat is bij ons wel gebeurt. Eigenlijk zouden wij voor een rugzak gaan, maar ik werd de dag erna met spoed opgeroepen op school. Hoe ik over cluster 4 dacht. Degene die hem geobserveert had, wist na een observatie te vertellen dat hij bij hun op school hoort, daarvoor was hij via het traject weer samen naar school door de orthopedagoge van een sbo school geobserveert zeker wel vijf keer, maar die wist niet zo goed wat ze met hem moest. Hierdoor is hij eigenlijk te lang in het regulier onderwijs gebleven, ook al is hij nog maar vijf. Vijf dagen erna zijn wij voor gesprek naar de cluster 4 school gegaan en wij zijn ervan overtuigd dat Hij daar hoort. bijzonder om te zien hoe je bep gedragingen herkent van kinderen daar en een rust in die school. Succes met jullie keuze en inderdaad ga praten op beide scholen en laat je rondleiden, volgens mij merk je vanzelf waar hij het beste past.

Gr Willeke

• ammie

Hoi Sas, mag jou zoon dan op het Cluster 4 onderwijs blijven? B. is net weer getest en als uit de IQ test bleek dat hij zwakbegaafd zou zijn dan zouden we eigenlijk naar een andere school hebben moeten uitzien……

B. is geen hoogvlieger, heeft een score van goed gemiddeld tot beneden gemiddeld en 1 punt zwakbegaaft (maar die score telde niet mee voor de daadwerkelijke IQ beoordeling)………..de grafiek gaf pieken en dalen aan….wat een chaos moet er dan toch ook in zijn koppie zitten………………..pfff.

• sassie

Hoi Ammie,

Jahoor, K. kan daar gewoon blijven. Hij zit op een school voor kinderen met internaliserende gedragsproblemen. En we hebben een grafiekje gekregen hoe het zit met de IO's van de kinderen op die school. Er zit er zelfs 1 met een IQ van onder de 70 op de school. K. wordt binnenkort weer getest bij Centrum autisme. Op mijn aandringen want bij de diagnosestelling is ook het IQ bekeken om uit te sluiten of er sprake was van een verstandelijke beperking/handicap. Toen zeiden ze dat het IQ uitkwam op 74. Net boven een verstandelijke beperking dus. Maar op de diagnose paieren staat bij as II : diagnose uitgesteld. Dat hebben ze neergezet omdat hij dus op die grens zit. Het is niet duidelijk dat hij in elk geval niet verstandelijk gehandicapt zou zijn.

Maar ik wil het plaatje compleet hebben en weten hoe het zit. Ook ivm. schoolwerk. Ze geven op school elk jaar een prognose wat ze denken dat de kinderen aan het eind van groep 8 voor niveau hebben en naar welke school ze toekunnen. Nu denken ze dat hij naar het praktijkonderwijs kan. Zelf denk ik dat ook.

Ik verwacht eigenlijk niet dat hij veel lager of hoger zal scoren straks met die nieuwe IQ test, afwachten dus.

Wel is al duidelijk dat hij nog een jaar in groep 2 blijft ivm zowel de sociaal emo ontwikkeling als de kennis en de vaardigheden die er nodig zijn om in groep 2/3 mee te kunnen. Qua kennis hopen ze dat hij eind van het schooljaar op het midden van groep 2 zit zodat ze volgend schooljaar kunnen gebruiken om de laatste helft van groep 2 werkjes/kennis/vaardigheden erin te krijgen. Als dat lukt is hij bijna 8 als hij naar groep 2/3 gaat.

Het belangrijkste is en blijft dat hij goed in zijn velletje zit.

Ammie ik hoop voor jullie dat je kind op zijn eigen school kan blijven, want als hij vanwegen een IQ score weg moet dat zou ik wel heel erg vinden!

Sassie