Hoi Marijke,
Mijn zoon tygo (PDD-NOS en ADHD) zit al 2 jaar met veel plezier op een kluster 4 school. Toen ik zelf hoorde dat Tygo toch een “cluster 4 kind” is vond ik dat in het begin moeilijk te accepteren. Je word dan zo met je neus op de feiten gedrukt.Begrijp mij niet verkeerd, ik accepteer mijn zoon helemaal zo als hij is, maar het zijn en blijven dan toch moeilijke momenten. Wij zijn ons helemaal gaan concentreren voor een goede school voor Tygo te gaan vinden en waren van mening dat gezien Tygo een gemiddeld tot boven gemiddeld iq heeft je ondanks zijn stoornis toch eruit moet halen wat er in zit. ik ben van mening dat je niet alleen maar naar zijn stoornis moet kijken, want ze bezitten zo veel meer kwaliteiten en stimuleer dit. Ze voelen zich toch vaak al zo onzeker.
Het advies van een kluster 4 school werd ons geadviseerd door het MKD.Wij zijn gaan kijken op zowel het kluster 4 onderwijs als op het SBO school en kwamen (gelukkig) tot de conclusie dat voor Tygo een kluster 4 onderwijs veel geschikter is. Wat ik wel heel moeilijk vond is dat dit moet worden beoordeeld door het REC(Ik weet niet of dit nu ook nog zo gaat) Bij ons verliep het dus zo dat het MKD en jeugd psychiater een verslag en beoordelingen van Tygo moest afgeven en dat de cluster 4 school deze papieren door zou nemen en hierover ook een beoordeling zou geven (of zij vonden dat Tygo op een cluster 4 school thuishoort) Deze papieren zouden dan behandelt worden door het REC en zei zouden dan een indicatie geven welk onderwijs Tygo zou kunnen gaan volgen Ik vond dit heel moeilijk en was (ben) van mening dat je nooit een indicatie kunt geven voor een kind alleen door het lezen van papieren. Maar goed dit zijn de regels en daar kun je moeilijk wat aan veranderen.
Nu was het bij ons dan ook nog eens zo dat de cluster 4 school ook nog eens een negatieve indicatie gaven voor Tygo. Zij vonden dat Tygo ook naar een SBO school kon. Ik moet hier wel bij vermelden dat de school waar Tygo nu op zit in eerst instantie bedoeld is als doorstroom school. Maar toch je wereld stort echt in op, dat moment. Ik heb dan ook hemel en aarde moeten bewegen om Tygo op deze cluster 4 school te krijgen. Dit is mij uiteindelijk met veel steun van de jeugd psychiater gelukt en heb van het REC voor Tygo een cluster 4 indicatie gekregen.
Het vertrouwen in de school heb ik, ondanks dat hun in eerste instantie Tygo geen cluster 4 kind vonden, nooit verloren. Het is voor Tygo gewoon een heel goede school. Ik snap dat hun zich ook aan een heleboel regels voor het afgeven van een indicatie moeten houden. De school is dan ook nu van mening dat Tygo toch echt wel thuishoort in een cluster 4.
ik hoop dat je hier wat aan hebt en een goede school voor je kind kunt vinden. Misschien heb ik je wel veel verteld over onze problemen waar wij tegen aan liepen, maar misschien heb je hier ook wat aan.
Veel succes.
Groetjes, Nathalie marijke schreef:
>
> Hoi,
>
> afgelopen week hadden we een gesprek op het mod op de
> toekomstige schoolkeuze. Zoon gaat (is de bedoeling) na de
> grote zomervakantie naar een andere school. Reguliere
> basisschool is uitgesloten.
> De groep waar hij op zit zei; sbo.
> De juf van de kleuterklas zei; cluster 4.
>
> Dus we zitten in dubio.
> Ons gevoel zegt sbo. Maar dan puur omdat het op dit moment
> goed met onze zoon gaat.
> De groepsleiding zegt duidelijk sbo. De juf zegt cluster 4,
> niet voor zijn gedrag, hij kan wel naar de sbo, maar voor
> zijn iq. Zijn iq is 107. Dat is waarschijnlijk te hoog voor
> sbo.
>
> Nou wij hebben geen idee. Dit is voor ons de eerste keer (en
> hopelijk de laatste keer) dat we dit meemaken. Zoon wordt in
> oktober 6. We willen graag de goede keuze maken. Maar o wat
> is het spannend. Ik wordt er gewoon wat bang van.
>
> We hebben daar dus de schoolkeuze sbo gedaan en op die school
> wordt hij ingeschreven. Hij moet daar eerst nog door de
> commissie.
>
> Maar ik zou graag ervaringen willen horen. En wat vinden
> jullie moet hij om zijn iq naar een clusterschool?
>
> ???????