verhuizing

• Nicole_1

Hallo,

ik heb al een hele tijd niet meer gepost en gelezen hier (door drukte…), maar wil nu toch even mijn verhaal kwijt.

Bij ons is net een onderzoek door de RvdK afgerond, omdat de situatie bij mij de laatste tijd niet meer goed is: zoonlief (15, kernautisme) was zo ongeveer de baas bij mij in huis; ik ging conflicten uit de weg, kon hem niet die leiding/sturing bieden, die hij nodig heeft; en ik wilde hem laten plaatsen, vind dat nog steeds de beste oplossing!

De instelling wilde echter vader erbij betrekken, en die is fel tegen plaatsing: met zoonlief is niets aan de hand, en het etiket autisme is zwaar overtrokken; hij had géén problemen met hem in de weekenden dat de kids bij hem waren.

Intussen was BJZ betrokken bij de situatie, en vader gaf daar aan, dat hij liefst beide kinderen wilde opnemen; de problemen lagen aan mij; ik was degene die geplaatst moest worden, want niet goed bij mijn hoofd!

Bij vader hadden de kids geen regels, konden doen en laten wat ze wilden; hij deed leuke dingen met ze…logisch, dat hij geen problemen met ze had.

Ik heb dit niet zonder meer goedgevonden: ik wilde dat er goed gekeken werd naar wat goed was voor de kids. Er waren 2 mogelijkheden: of ik zei ‘vrijwillig’ dat de kids bij vader konden wonen (waar ik dus niet achter stond, ook gezien het hele verleden), of er kwam een onderzoek door de RvdK.

Het laatste is dus gebeurd.

Er waren allerlei hulpverleners bij het gezin betrokken (vanuit PGB, en al speciaal onderwijs), en elke hulpverlener was duidelijk: zoonlief heeft overduidelijk autisme met een (boven)gemiddelde intelligentie; en hij heeft een 24-uurs setting nodig.

Dochterlief wilde graag bij vader wonen.

Na verschillende gesprekken met zowel de kinderen als ons als ouder kregen we vorige week het advies van de Raad: zoonlief wordt bij vader geplaatst (met OTS) en dochter blijft bij mij (ook met OTS). Zowel vader als zoon zien niets in plaatsing, dus dat valt dan af; en omdat zoon en ik uit elkaar moeten, gaat hij bij vader wonen!

De Raad gaf nog mee, dat zoon zich toch nog goed kan ontwikkelen, als hij in een gezin woont waar een man in huis is, waaraan hij zich kan spiegelen, en waardoor hij misschien meer zelfvertrouwen krijgt, en zich dus beter/sterker gaat voelen.

In eerste instantie ging ik hierin mee: het klonk allemaal heel erg logisch; echter ik zie het momenteel helemaal niet zitten. Alle hulpverlening gaat wegvallen, want waarschijnlijk heeft hij (volgens de Raad) géén autisme, maar is hij hoogbegaafd met autistische trekjes!

Het kan nu, zoals ik het zie, 2 kanten op: ofwel hij ontwikkelt zich inderdaad goed bij zijn vader, en dan hoop ik, dat ik er vrede mee kan hebben (want dan heb ik toch gefaald???), of het escaleert bij zijn vader….en dan volgt er (hopelijk) alsnog plaatsing met goede begeleiding.

Een derde mogelijkheid is er ook nog, en daar ben ik het meest huiverig voor: dat het lijkt alsof het goed gaat, maar dat zoonlief toch vastloopt, terwijl vader het niet wil zien/erkennen….

Er komt wel een OTS, maar dat zijn, zoals ik het gehoord heb, slechts af en toe gesprekken, en ik ben bang, dat vader dan toch veel kan verbloemen…

Al met al….zoonlief gaat morgen verhuizen; de rechtszaak is over 2-3 weken….heb ik het er momenteel erg zwaar mee; het voelt heel definitief, alsof ik hem kwijtraak! (Dit komt omdat ik weet, dat zoonlief zich ‘thuisvoelt’ daar waar hij woont: als dit niet meer bij mij is, zal ik waarschijnlijk niet meer dan een vage bekende worden…)

Er komt wel een beperkte omgangsregeling, maar wanneer die ingaat, weet ik niet.

Vader is nl. nogal strijdlustig, heeft intussen heel rot tegen onze dochter gedaan, en die wil niet meer naar vader toe; ben ik benieuwd of hij zoonlief dan wel naar mij laat komen…

Sorry! Is misschien een warrig chaotisch verhaal, maar ben nu behoorlijk emotioneel…

Groetjes,

Nicole

• Susan

Jeetje Nicole, wat een verhaal!!!

Helaas geen advies, wel wil ik je heel veel sterkte wensen.

• Nicole_1

Hallo Susan,

dank je! Ben jij dé Susan (sorry, dat ik het zo zeg…maar zelf toch ook met een vorm van autisme, die hier altijd al schrijft?)

Ik denk bij zoonlief zelf trouwens dat hij Asperger heeft omdat zijn IQ zo hoog is, en hij verbaal ook heel sterk is.

Verder heb ik de laatste tijd (hij is natuurlijk ook nog puber) veel conflicten met hem, en vanuit de omgeving is er totaal geen begrip: met een puber heb je nu eenmaal conflicten, dat is toch geen reden om je zoon uit huis te plaatsen???

Dochter is echter ook een puber, en ik zie gewoon het verschil in de conflicten; die met zoonlief zijn van een heel ander kaliber, dat heeft echt niet alleen met zijn puberleeftijd te maken; de combinatie maakt het gewoon heel heftig!

Groetjes,

Nicole

• Susan

Grappig dat je dat zo zegt, ik zat net te denken; ben jij dé Nicole? Ja dus.

Je hebt mijn mailadres:)

• ammie

Wat een vreselijk gevoel moet dat zijn. Jij en de vader die geen goed contact hebben, een vader die de problemen niet wil erkennen en die nu zijn dochter afstoot, je kind dreigen te verliezen en dan nog niet zeker weten of hij wel op de juiste plek zit……………

Vader komt er heel waarschijnlijk nog wel achter hoe zoon in elkaar steekt. En al hoop ik dat het op deze manier goed komt voor je zoon, mocht hij toch vastlopen bij vader laat deze dan a.j.b. de ogen open gaan!

Je bent bang om voor hem een vreemde te worden dus probeer er alles aan te doen dat dit niet gebeurt. Ik denk dat jij als moeder nu de taak hebt om dit te voorkomen (en dat bedoel ik niet met een opgeheven vingertje!). Je kind blijft een kind en die zijn volgens mij nog niet zo handig in dat soort dingen.

Veel sterkte de komende tijd. Het zal nog een rare vreemde tijd worden zo zonder je jongen in huis en je af moeten vragen of het goed gaat…..

Wat ik niet goed snap is dat je zoon de diagnose ASS heeft en de kinderbescherming nu glashard zegt dat hij dat niet heeft…….kunnen zij dat hardmaken???

Waarom heeft je dochter trouwens een OTS? Je hoeft hierop niet te antwoorden hoor maar ik vroeg het me af.

Dikke knuffel, Ammie

• Nicole_1

Hallo,

Ammie, ik wil best reageren hoor! Dochterlief is 14 jaar, oogt als 16 jaar; gaat om met oudere jongeren; is naïef en beïnvloedbaar; heeft veel geleden onder het gedrag van haar broer, en er zijn dan ook de nodige zorgen om haar. Zij zou eigenlijk degene zijn, die bij vader zou gaan wonen, en van daaruit mocht ze veel meer, dan van mij: roken, af en toe alcohol, lang op straat hangen/uitgaan, etc. Ik maakte me dus veel zorgen, en vroeg voor haar ook OTS. Nu blijft zij bij mij, maar gezien de zorgen wilde de Raad voor haar toch ook OTS; en ik heb er eigenlijk niet zo'n probleem mee. Voor zoonlief vind ik het echter heel belangrijk dat er een OTS komt, want om dezelfde reden (een vader die het allemaal wel goed vindt), maak ik me heel veel zorgen om hem.

En ik hoop zo, dat het allemaal goed gaat uitpakken, hoe dat ook is…..

Op dit moment is hij bezig met verhuizen, net is de eerste lading weggegaan, ze komen zo terug om de rest te halen. Het voelt heel onwerkelijk: alsof hij slechts (zoals normaal) een weekend naar zijn vader gaat…..maar dit wordt voor lang; al zal ik hem waarschijnlijk vaak gaan zien; en anders horen. Lang leve Internet!!!

Groetjes,

Nicole

• ammie

Dank je voor je openheid……….meis, ik wens je veel sterkte!

• Nicole_1

Hallo,

even verder hier: zoonlief is vanavond opgehaald door zijn vader; zijn spullen zijn mee, kamer is erg kaal. Toch voelt het voor mij net alsof hij ‘gewoon’ voor een weekend naar zijn vader toe is; heel vreemd en onwerkelijk!

Hij ging weg met tranen in zijn ogen; deed me behoorlijk pijn; ik merkte hieraan, dat hij inderdaad liever niet bij mij weg wil. Ik hoop dat ik er op afstand voor hem kan zijn, dat ik hem kan steunen, maar dat ik toch mijn stukje rust ga krijgen.

Dat is nl. een van de redenen waarom hij bij mij weg moest: ontlasting van mij. Ik heb steeds gezegd, dat ik inderdaad ontlast moet worden, maar dat ik plaatsing bij vader niet goed vond: dat is niet in het belang van het kind.

Helaas is dus anders beslist, en ik kan alleen maar afwachten hoe het zich verder ontwikkelt…..

Liefs,

Nicole

• Susan

Ik vrees dat de bom eerst echt moet ontploffen voor er op de goede manier ingegrepen wordt.

Ik wil je heel veel sterkte wensen met alles.

Susan

• Nicole_1

Hallo,

Susan, dat denk ik dus ook! Maar: het kan dan ook zijn, dat ik ergens op wacht, dat misschien niet gaat gebeuren….dus ik zal toch moeten proberen het los te laten, want anders blijf ik wachten op een bom die ontploft, maar gaat het (kleine kans…) wél goed; en maak ik mezelf dus helemaal gek om niets…. Nou ja, het is nog allemaal erg vers, dus heel even afwachten; settelen…

Groetjes,

Nicole