Mensen met autisme zien anders:

• autisme.startpagina.nl

Mensen met autisme zien anders

Mensen met autisme hebben naast afwijkende cognitieve karakteristieken ook atypische perceptuele vaardigheden, zoals het versterkt waarnemen van visuele details. Daardoor nemen ze globale gehelen minder goed waar.

Myriam Vandenbroucke bestudeerde dit fenomeen tijdens haar promotieonderzoek.

Al heel snel na het waarnemen van de wereld om hen heen wordt visuele informatie bij mensen met autisme anders verwerkt door het brein in vergelijking met gezonde mensen.

Specifieker, de communicatie tussen neuronen binnen een hersengebied achterin het brein blijkt verstoord te zijn. Interessant is dat dit gecompenseerd kan worden door het richten van de aandacht op ruimtelijke details.

Dit onderzoek naar de functionele integriteit van de hersenen van mensen met autisme biedt handvatten voor het aanwijzen van een duidelijk omschreven, neurale oorzaak voor afwijkende visuele waarneming in autisme.

Verder onderzoek naar een compensatiemechanisme bij visuele waarneming van mensen met autisme lijken aangewezen om de kennis over autisme te verdiepen.

Myriam Vandenbroucke promoveert op 22 mei aan de Universiteit Utrecht.

donderdag 22 mei 2008

Bron:http://www.umcutrecht.nl/zorg/nieuws/2008/05/mensen-met-autisme-zien-anders.htm

• Kay

Dit zou wel kunnen kloppen. Dit herken ik ook wel. Maar ja ik kan niet door de ogen van anderen kijken dus ik kan er ook weinig over zeggen wat wel een “normale” manier van dingen waarnemen.;)

Maar wat bedoelen ze eigelijk met dat compensatiemeganisme? Maar ik geloof wel dat iedereen een eigen manier kan hebben om dit te compenseren. Als ik van mezelf alles ongefilterd binnenkrijg en dat dat teveel is om zo het hele beeld te kunnen zien dan moet ik zelf maar gaan filteren zeg ik maar.

Alleen is het wel lastig om dan de juiste dingen eruit te filteren. Het zou niet handig zijn als ik op straat die gleuf tussen de straatstenen die wat dieper is dan de anderen er er niet uit zou filteren en niet die auto die aankomt rijden als ik oversteek wel. Op dit soort dingen moet ik constant letten. En dat kost nogal wat energie….. Maar ik vind het wel beter dan constant in een prikkelarme omgeving zitten. Dat is ook maar saai.:D

Groetjes Kay

(25 jaar met asperger)

• Susan

Ben te moe om het goed te lezen, maar op de een of andere manier zie ik altijd trams over het hoofd:(

Nou ja gelukkig ben ik in Amsterdam nooit alleen;)

Susan

31 PDD-nos(?)

• Susan

Oja, ik woon wel in een redelijk rustige omgeving.

• riet

ik ben met 1 oog slecht zient , maar ik denk niet dat, dat met autisme te maken heeft.

• judith

Hoi Riet ben jij hier al eerder geweest? zo nee vertel even wat over jezelf en wat je hier komt doen…….

groetjes Judith

oja in welke vorm ben jij betrokken bij het autisme,, heb je het zelf of een van je naaste

• judith

Heb je wel een half blinde geleide hond, labradors zijn daar erg goed in.

groetjes Judith

• marco den Haan

Ik kreeg onderstaande rijtje doorgestuurd van mijn schoonzus( die dit weer op haar beurt van een kennis had gekregen. Een groot aantal zaken herken ik in mijzelf( geen diagnose) en in onze zoon van 9.5( Asperger)

De Sterke kanten van Autisme

Heeft eigen logica

Verdiept zich in bepaald onderwerp

Is eerlijk

Durft een boel

Kan geboeid raken door ongewone zaken

Heeft veel kennis van bepaalde zaken

Gebruikt speelgoed op een eigen manier

Begrijpt een schematische weergave goed

Kan onverstoorbaar doorwerken

Heeft buitengewone organisatorische vaardigheden

Heeft een uitstekend visueel geheugen

Vindt ‘afspraak is afspraak’

Merkt veranderingen snel op

Kan computers snel aan de praat krijgen

Onderzoekt de wereld heel grondig

Is beleefd tegen anderen

Stelt zich niet aan bij pijn

Kan veel feiten reproduceren

Heeft geen behoefte aan sociale franje

Kan goed alleen spelen

Heeft een eigen gevoel voor humor

Heeft oog voor detail

Hoort geluid altijd als eerste

Is goed in planmatig en stapsgewijs werken

Is zichzelf

Met autisme bedoelen we autisme spectrum stoornissen zoals klassiek autisme, de stoornis van Asperger en PDD-NOS.

Groeten

Marco, vader van Matthijs ( Asperger) van 9.5

• judith

tjeemig alsof je het over mijn oudste hebt alleen dat plannen dat lukt hem met heel veel moeite hoor…

groetjes Judith