speciaal onderwijs

• danielle1

mijn zoon Bram van 11 jaar heeft de diagnose autisme met een boengemiddelde intelligentie gekregen. Na een jaar aanmodderen op de reguliere basisschool met een rugzakje hebben we de beslissing genoemen om hem naar speciaal onderwijs te laten gaan. Hier hebben we nu de indruk dat dit weer veel te gemakkelijk is voor hem vanwege zijn intelligentie. Hij valt eigenlijk tussen de wal en het schip en ik maak me zorgen over de overgang naar het middelbaar onderwijs. Op het speciaal onderwijs wordt hij naar ons idee niet voldoende voorbereid op de middelbare school.

Ik zit nu te twijfelen of we hem voor het laatste jaar basisschool toch weer naar de reguliere basisschool moeten latengaan.

Ik heb het gevoel dat ik eigenlijk altijd de verkeerde beslissing neem.

Groetjes Danielle

• moeder

Danielle ,

Harstikke moeilijk he ,

Wij zitten eigenlijk met hetzelfde probleem, m,n zoon had een citoscore van 540 HAVO VWO , speciaal onderwijs ging maar tot VMBO gem teoretisch (op deze school doen ze 3 jaar over de stof waar op een normale“” VMBO"2 jaar over gedaan wordt, wanneer we hem daar naar toe laten ben ik bang dat ik hem niet meer aan het werk krijg na 3 jaarop z,n sloffen alles gehaald te hebben.

Wij hebben nu gekozen voor een TL+ klas op de VMBO.

Of dit de juiste keuse was moeten we ook nog maar afwachten, de tijd zal het leren

• judith

Hoi Danielle, mijn oudste Asperger pas diagnose eind groep 8 is naar het reguliere voortgezet onderwijs gegaan, hier hebben we mazzel gehad, goede mentoren waar je afspraken mee kon maken ( oke bij iedere nw mentor wel weer even alle puntjes op de i zetten hoor)…..inmiddels zit deze puber in het tweede jaar mbo, eerste jaar was heftig vanwege al het plannen maar ook hier weer een dijk van een mentor (gelukkig deze mevrouw drie jaar achtereen) als ik hier zo soms verhalen hoor denk ik dat ik het goed getroffen heb, hij heeft overigens in het eerste jaar de klas wel uitgelegd wat hij heeft daar is hij nooit mee gepest…..

Verder lees ik hier helaas ook wel eens dingen over het speciaal onderwijs dat ik denk moet dat nou, zoveel onbegrip en misstanden…….

goed succes met het maken van een keuze

groetjes Judith

• paula

Mijn zoon ( 8 jaar) zit al sinds zijn 4e jaar in het speciaal onderwijs en daarom gaat het goed op school. Ik walg ook van ouders die zich tegen het speciaal onderwijs keren, terwijl dat voor het kind vaak beter is. Voor sommige kinderen is speciaal onderwijs een goede uitkomst.

groetjes

• riet

ik heb vanaf de kleuterschool tot aan mijn 18 e op speciaal onderwijs gezeten en dat is mij goed bevallen. ze zeiden tegen mij dat regulier onderwijs te moeilijk was.

In het speciaal onderwijs leer je ook gewoon.

De keuze is of bram wel regulier onderwijs aankan. zo ja dan regulier anders speciaal onderwijs.

wat het ook word

succes met de school

• Chantal

Beste Danielle,

mijn zoontje (6,5 jr) is half februari dit jaar naar speciaal basisonderwijs gegaan. We hebben het geluk dat er op de school bij ons in de buurt een pilot is voor auti-kinderen. Deze kinderen zitten niet allemaal bij elkaar in de klas, maar verspreid over de groepen (dus tussen kinderen met ook ander-soortige -leer-problemen, zoals dyslexie, dyscalculie, etc). Het is nog maar een paar maanden, maar ik kan zeggen dat het super werkt voor mijn zoontje.

Het is eigenlijk een soort tussenoplossing tussen regulier onderwijs en speciaal onderwijs. Ze krijgen hetzelfde aanbod als op regulier, maar dan aangepast per leerling. Mijn zoontje heeft ook bovengemiddeld IQ, maar kan met de lesstof hier prima uit de voeten. Bovendien krijgt hij straks persoonlijke coaching om te leren wie hij is en wat hij heeft en hoe haar daar mee om kan gaan. Een goede voorbereiding volgens mij voor het voortgezet onderwijs.

Wellicht ook zoiets bij jullie in de buurt?

Succes met het maken van de juiste keuze.

Chantal

• danielle1

Hallo allemaal,

bedankt voor jullie reacties!

Ik heb ook niets tegen het speciaal onderwijs, maar ik had altijd de indruk dat vanwege de kleine klassen er meer aandacht is voor elk kind apart en dat inderdaad het aanbod wordt afgestemd op ieder kind apart.

Bram geeft zelf aan dat het allemaal heel gemakkelijk is nu, misschien ook wel door de kleinere groepen en de aangeboden structuur.

Op de reguliere school kon hij ook goed meekomen op didactisch gebied, hij werd alleen niet goed begeleid op het gebeid van sociale vaardigheden en contacten leggen en dat soort zaken. Hierdoor kwam hij altijd in de problemen met andere kinderen en hij kreeg altijd de schuld van alles wat er gebeurde.

Dat is nu gelukkig wel beter. Alleen wat ik had gehoopt (de extra aandacht voor de sociale vaardigheden) die mis ik op het speciaal onderwijs. Misschien zijn mijn verwachtingen te hoog of mag ik daar iets over zeggen tijdens een ouderavond?

Groetjes Danielle

• danielle1

Nou Paula,

Ik heb al begrepen dat je eigenlijk voor niemands probleem begrip op kunt brengen, ik doe dan ook maar alsof ik je reactie niet gelezen heb.

• Can

Je kan ook voor een reguliere school kiezen met kleine klasjes. Onze oudste van 10 met pdd nos en adhd gaat nu sinds een tijdje naar een kleinere dorpschool omdat hij last had van sociale overvraging omdat de groep te groot was.

Hij doet het ook voornamelijk met zijn intelligentie

gr Can

• angeline

Ik zou zeggen volg je gevoel.

Goed of niet goed. Je probeert het beste voor je kind toch.

Je weet vantevoren nooit of je de juiste keuze maakt.Belangrijkste is dat je kind lekker in zijn vel zit.Kunnen ze het lesprogramma niet aanpassen dan.

Is niet voor niks speciaal onderwijs