"Veroorzaakt TV Autisme ?"

• autisme.startpagina.nl

Herhalingsnieuwsbericht voor diegeen die dit gemist hebben,hier kan je ook van alles over denken………………..

Veroorzaakt tv autisme?

In de Verenigde Staten is ophef ontstaan over een rapport dat suggereert dat autisme wel eens veroorzaakt kan worden door televisie kijken. Sommigen zien het als een mogelijke eerste stap in het terugdringen van de stoornis, anderen menen dat de conclusies van het rapport onzin zijn.

Een jaar of vijfentwintig geleden begon het aantal gevallen van autisme in de VS explosief te stijgen. Had in 1970 nog maar 1 op de 2500 kinderen autisme, tegenwoordig is dat 1 op de 170.

De groei is wel gedeeltelijk te verklaren. Sinds de jaren 70 is de definitie van autisme breder geworden. Bovendien is de stoornis tegenwoordig bekender (wie kent Rain Man niet?) en makkelijker bespreekbaar. Maar een klein gedeelte van de stijging blijft onverklaarbaar.

Televisie

Econoom Michael Waldman denkt de verklaring gevonden te hebben: televisie. “Ik vroeg me af of het toeval was dat de explosieve toename van televisiekijken op ongeveer hetzelfde moment begon”, verklaart hij op de website Slate. De eerste tv-zender gericht op kinderen dateert uit 1979.

“Ik vroeg wat rond en kwam er achter dat niemand daar nog mee bezig was. Dus moest ik het zelf maar doen.” Afgelopen vrijdag publiceerde Waldman de resultaten van zijn onderzoek.

Concrete cijfers over het tv-gebruik van peuters (de leeftijd waarop autisme vaak wordt gediagnosticeerd) zijn er niet. Dus moest Waldman een omweg verzinnen om te kijken of er een verband bestaat tussen de hoeveelheid tv die baby’s en peuters kijken, en autisme.

Regen

Hij deed dat door de aantallen gevallen van autisme in drie staten van de VS te koppelen aan de hoeveelheid neerslag, in de veronderstelling dat kinderen als het regent vaker binnen zitten en dus tv kijken.

En inderdaad: wanneer het vaker regende, waren er meer gevallen van autisme. “Iets minder dan 40 procent van de autismediagnoses in deze drie staten is toe te schrijven aan tv-kijken als het regent”, stelt Waldman.

De econoom onderzocht meteen of er ook een verband bestaat met het aantal kabeltelevisieabonnementen. Ook daar meent hij zijn hypothese bewezen te hebben. Gebieden met meer kabeltelevisie hebben ook meer gevallen van autisme. “17 procent van de groei van autisme in Californië en Pennsylvania komt voort uit de groei van het aantal huizen met kabeltelevisie.”

Kritiek

In het weekblad Time verscheen onmiddellijk een kritisch artikel over het rapport. Waldman was wel op heel indirecte wijze aan zijn cijfers gekomen. Bovendien: correlatie betekent nog niet dat er een oorzakelijk verband is. "Hoe kunnen ze weten of de oorzaak niet ligt in bijvoorbeeld schimmels die voorkomen waar het meer regent?” vroeg een wetenschapper zich af.

“Televisie kijken hoeft er helemaal niets mee te maken te hebben”, reageerde een orthopedagoog. “Een kind dat door de regen binnenzit heeft ook meer kans op conflicten met zijn ouders. Als datzelfde kind lekker buitenspeelt zullen zijn ouders minder snel problemen opmerken.”

Ook het feit dat Waldman en zijn onderzoekers economen zijn, en het rapport zelfs op een economisch congres werd gepresenteerd, leidde tot schampere reacties van medici.

Waldman wijst het commentaar van de hand. “We beweren niet het ultieme bewijs in handen te hebben. Wat we hebben is een bijzonder suggestieve link tussen tv-kijken en autisme. Anderen moeten verder onderzoeken of dat ook zo is.”

http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/10/21/211006_autisme.html

• Gerda_H

Volgens mij is autisme een aangeboren afwijking.M lag nog in de kinderwagen,toen ik al aan haar merkte dat zij wel eens autistisch zijn kon.En toen keek zij echt nog geen tv hoor.Eerst dacht ik dat het kwam door zuurstof gebrek tijdens de bevalling,maar alle drie mijn dochters hebben een vorm van autisme,en ook mijn kleinzoon. Het zal misschien erfelijk zijn of zo?

Groetjes Gerda

• Bram

Ik vind dit soort onderzoeken nogal dubieus. Zo kan ik ook een onderzoek doen.

Stelling 1: Sinds 1970 scheren steeds meer vrouwen hun bikinilijn.

Stelling 2: Sinds 1970 zijn er meer kinderen met autisme

Conclusie: Het scheren van de bikinilijn veroorzaakt autisme.

• sassie

Wat Waldman zelf al zegt: ze hebben een suggestieve link gevonden. Ik geloof er niet in.

sassie

• carla van dewaal

hallo

ik geloof er niet in dat televisie autisme veroorzaakt.

groetjes carla

• marco den Haan

ik heb ook autistische trekjes ,net als mijn vrouw maar in onze tijd was er nog niet elke dagen kindertelevisie.

Amerikanen schieten af en toe te ver door in hun onderzoekingsdrang.

Laten ze eerst eens kijken naar de energieproblematiek in dat land.

Groeten

Marco

• kluizenaar.

hallo

Autisme is een aangeboren geaardheid en kan niet later door de TV of andere dingen veroorzaakt worden.

Wel sociale persoonlijkheid stoornis , die kan door bepaalde dingen op latere leeftijd ontstaan. Daar is het sociale probleem niets minder dan met autisme.

Soms mag er weleens onderzoek gedaan worden naar al die gesubsidieerde onderzoeken.

groeten

• jessica

idd, ik geloof het ook niet en over die bikinilijn scheren geloof ik ook niet in dus autisme onstaat tijdens de zwangerschap tijdens het groeien van het kindje een grofweg een neukfoutje. ik vind het raar dat tv kijken dat zou ontstaan anders was ik en me broer en wie veel tv kijkt autisch dat niet het geval is. ik kijk veel tv dus ben ik een autisje ? nee gelukkig niet.

xxx jessica