vastgesteld

• ilsedezoveelste

hoi allemaal,

wij hebben vandaag de bevestiging gekregen dat onze zoon (4 jaar) autistisch is, ze stelden vast pdd-nos.

Nu komen ze meteen al met het mkd aan, en dat was toch eigenlijk wel een schok voor ons, aangezien (zoals ik op hun webpage gelezen had, het bij deze instelling toch gaat om ernstige gevallen) nu beschouwen wij (de ouders) en de school waar martijn (onze zoon) heen gaat hem absoluut niet als ernstig.

er komen voor de zomervakantie nog allerlei gesprekken met de normale school (als ik het zo even mag zeggen) en het mkd.

Nu kwam ik op deze site terecht en ik had al gelezen dat er (helaas) veel ernstigere vormen hiervan zijn.

Petje af voor alle ouders die het allemaal maar “even”doen.

Sorry allemaal maar wilde even mijn verhaal kwijt en heel stiekum ook wel de ervaringen horen van ouders wie hun kind (eren) op een mkd zitten.

Dank jullie wel voor de tijd en moeite!

• sassie

Onze zoon heeft ong 15 maanden op een MKD gezeten en het heeft hem en ons erg geholpen. Dat een MKD alleen voor ernstige gevallen is, is volgens mij een erg overtrokken iets. Op het MKD waar mijn zoontje zat, zaten ook kinderen waar verder niks mee was maar die vanwege omstandigheden tijdelijk extra struktuur nodig hadden om weer in het gareel gebracht te worden. Bij het MKD zit intern ook een PI school waar de kindren parttime onderwijs kregen. Het MKD heeft ons ook geadviseerd op wat voor soort onderwijs en welke school zij geschikt achtten voor K. Wij zijn dus erg lovend over het MKD.

Ik denk trouwens niet dat er veel mensen met een autistisch kind zijn die het maar “even ” doen, hoor. We hebben het allemaal best moeilijk ermee. De ene periode gaat het makkelijker dan de andere, en soms zijn er van die periodes dat je alleen nog maar hoopt dat ie heel snel over is……

Mijn zoon is nu 6 en een half, klassiek autistisch, zwakbegaafd en vermoedelijk ADD/ADHD.

Denk eraan dat jij de ouder bent en houdt zelf de touwtjes in handen in hulpverlenersland.

Enne : Welkom hier.

Sassie

• marijke

Welkom!

Ja hier nog zo'n positieve moeder over het mod (ofwel mkd). Onze zoon wordt in oktober 6 en hij zit bijna een jaar op het mod.

De ggz stelde bij onze zoon de diagnose pdd en adhd. Ook stelden ze mod voor.

Aangezien onze zoon erg moeilijk tegen veel prikkels kon en daardoor erg op z'n tenen op het reguliere onderwijs moest lopen, waren wij er snel uit. Het werd het mod. Dus na een tijdje is hij daar geplaatst.

Maar jee, wat een warm bad! Het is het summum. In een soort huiskamer wordt hen van alles geleerd. Er is voldoende leiding en structuur. Ze begeleiden de kinderen om om te gaan met veranderingen, eten, boosheid, frustratie etc.

Ook is er een gedragswetenschapper, een kinderarts, verpleegkundige, logopedie, fysiotherapie aanwezig. Dus heeft je zoon hier en daar ondersteuning nodig dan kan hij gewoon vanuit het mod hulp krijgen.

Relaxed.

Bij onze zoon is zelfs een zwembad op het mod. Daar gaan ze wekelijks een keer lekker in te dobberen. Spelletjes doen etc. Lekker spelen maar het werkt ook therapeutisch.

Onze zoon gaat sinds januari ook naar de internet kleuterklas van het renn4 onderwijs. Het gaat supergoed met hem.

Hij is ontzettend veranderd, in voordele. Wij zijn ongeloofelijk blij dat hij op het mod zit.

Zoon gaat nu het volgende traject in en dat is een volgende school. Ze hebben ons geadviseerd bij een schoolkeuze. Wij en de school twijfelden tussen sbo en renn4. Maar het is renn4 geworden ivm zijn iq score. Hij is wat te ‘slim’ voor sbo. Is waarschijnlijk niet genoeg uitdaging voor hem.

Ik wens jullie veel succes met jullie keuze. Weet wel dat hij na het mod/mkd weer terug zou ‘kunnen’ naar het reguliere onderwijs.

Succes en sterkte met het verwerken dat jullie zoon extra ‘speciaal’ is!

• JannekeG.

Mijn zoontje heeft ruim 2 jaar op een MKD gezeten, en het was echt een heerlijke tijd voor hem en ook voor ons. Hij is daar zo ontzettend vooruit gegaan! En wij hebben heel goede begeleiding gehad. Door het MKD gaat het nu zo goed met ons zoontje en kunnen wij nu zo goed met hem omgaan thuis.

Ik denk dat als je de kans hebt om je kind een tijdje naar een MKD te laten gaan, dat je die met beide handen moet aangrijpen!

• Can

Hoi

Er zijn kinderen met een ass die het op regulier schoolonderwijs heel goed doen.

Er zijn er ook die het totaal niet redden.

Jouw zoon is pas vier en de tijd zal leren waar hij beter op zijn plaats is.

Sterkte met het verwerken van de diagnose,

je kan hier altijd van je af prikken

gr Can moeder van twee zonen met pdd nos

• ilse

Hoi Ilse !!!

Ja, hier ontzettende goede ervaringen met het MKD, www.ockhetspalier.nl, denk dat ik de link goed geschreven heb ;), zal zo even kijken. Ons zoontje klassiek autistisch heeft daar 2 jaar opgezeten en ik vind het het allerfijnste wat ons en hem is overkomen, WAT hebben ze hem daar veel geleerd, goed geobserveerd en behandeld, ik kan niet meer zeggen als SUPER !!! Ik denk als hij meteen naar het S.O. of zelfs een gewone basisschool was gegaan, hij compleet was ondergesneeuwd en nu na het MKD zit hij op een ZMLK school, waar de groepen wel veel groter zijn (12 kinderen), maar ik hoorde van de juf dat er volgend schooljaar minder in een groep komen), kan hij zichzelf heel goed handhaven en ontwikkeld zich nu zelfs razendsnel. Hij is daar (MKD) ook behandeld voor zijn eetprobleem, hij kon alleen zachte prikkels velen en daar hebben ze hem geleerd van gepureerd en potjes Olvarit naar vast voedsel te gaan met eten !!! Het was een intensieve behandeling en ons zoontje is ècht een doordouwer en volhouder. Hij bleef het proberen en was zelfs SUPER trots op zichzelf dan als hij het had overwonnen, iedere dag weer. En wij waren nou dat kan je wel invullen NOG trotser ;). Ik kan er een heel lang verhaal van maken, maar kortom er is absoluut niets mis met een MKD en in tegenstelling het is GEWELDIG dat het er is.

En …………….. het hoeft niet alleen voor “zware” vormen zoals jij benoemde hoor ;), ons zoontje is wel klassiek autistisch, maar ………. als je hem zou observeren en hem ziet samenspelen en alles wat “normale” kinderen doen, dan zal je absoluut NIET zeggen dat hij autistisch is. Ik hoor het vaak van ouders bijv. in speeltuin, bieb e.d. Die geloven mij dan gewoon niet ;), dus je ziet ………….

Heel veel sterkte met jullie gesprekken en keuzes !!!

ps. Ons zoontje is in febr. 6 jaar geworden en hij heeft nog 2 zussen van 21 en 18 !!!

Grtjs Ilse

• Tukkergirl

Hallo

Onze zoon heeft ook PDD-NOS, normaal IQ, naar speciaal onderwijs gegaan , speciaal voor ASS kindjes.

Hij was toen ( 4 jaar) de jongste rvan de school en ging naar groep 1

Het is ons prima bevallen en hij gaat na de zomer naar groep 4 ( nu 7 jaar).

Hij zit prima in zijn vel en doet het goed.

Onze dochter ( S.I. stoornis met kenmerken autisme en ADHD) mag nu ook naar dezelfde school, zijn is 3 jaar en 9 maand als ze begint met de basisschool.

Hopelijk gaat het net zo goed als toen die tijd met onze zoon.

Een tevreden moeder van Bart en Ilse

Thea