Hallo
Mijn hobby’s is bezig zijn met het monitoren en onderzoeken van de fauna. Daar besteed ik bijna 7 dagen in de week aan.
Dat is in het voorjaar van maart t/m juni rond het langste dag gemiddeld 4 a5 dagen in de week ruim voor zonsopgang opstaan en broedvogels inventarisaren, dat aan de hand van zingende mannetjes en volgens een vaste werkwijze zodat ik meerdere jaren kan vergelijken met elkaar , vaste werkwijze die iedereen in het land toepast. Ik heb al tijd reeksen vanaf het jaar. 1990 lopen.
Ik begin een uur voor zonsopgang en stop afhankelijk van de zang tot 5 a 8 uur erna. Duur van de zang smorgens is sterk afhankelijk van het weer.
Ik zal in deze tijd van het jaar vaak al rond 19 uur naar bed gaan omdat ik juni al om 3.30 opsta.
Zeker als ik smiddags er nog vlinders en libellen achteraan doe is vroeg gaan
slapen een strenge zelf voorwaarde om het vol te houden. Als ik niet ga de volgende dag ga ik vaak later naar bed.
Verder doe ik tussen begin april en eind september
Verder tel en monitor ik vlinders sinds het jaar 1991 en tel en monitor ik libellen sinds het jaar 1997. Dit omdat het project toen pas is begonnen en daarvoor deed ik libellen onderzoek voor het Nederlandse atlas project.
Het tellen van libellen en vlinders gebeurt ook op een gestandaardiseerde werkwijze om gegevens betrouwbaar en met andere telroutes van andere betrouwbaar te kunnen vergelijken.
Verder doe ik nadat rond het langste dag het broedvogels inventariseren voorbij is ook nachtvlinders.
Dan ga ik ergens het natuurgebied in met een generator en lakens en via de generator weck ik stroom op om de ml lamp aan te zetten en daar komen ze dan levend op af en dan determineer ik ze met Engelse boeken en soms Duitse boeken. De kennis van Engels en Duits is door alleen deze hobby al meer als voorheen.
Het doel van deze verzamelde gegevens van vogels vlinder en libellen is het meten van de voor en achteruitgang van soorten en het bepalen van de kwaliteit van de natuur , ook zijn gegevens van belang om te bepalen welke beheer het beste is in natuur terrein, Om aan natuur beheer te doen moet je eerst weten wat er zit en weten wat de jaarlijkse aantal ontwikkelingen zijn.
Uiteraard heb ik om ergens temogen komen altijd de benodigde vergunningen.
Ik ben op middagen zoals deze dat het ongeschikt weer is om na de broedvogel inventarisatie er vlinders en libellen te doen vaak dingen aan het invoeren dat gebeurd tegenwoordig niet meer op papier maar online.
Dat zijn de momenten dat ik hier wel eens even op het autisme forum kijk. Het kan meerdere keren in een week , maar er kunne ook weken of een maand voorbij gaan dat ik niet kijk.
Ook als alleen levend mens kun je dus nuttig en betrokken zijn bij de wereld. Alle informatie gaat naar de natuur data banken en worden gebruikt voor het landelijke meetnetnet.
Verder in de winterhalf jaar kantoorwerk verslagen maken, invoeren ,en dagen tussen door met de brommobiel door de gebieden rijden waar kolganzen overwinteren om dan met de telescoop ganzen kleuringen af te lezen. Vorige winter ruim 750 halsband kleurringen met code afgelezen .
Ik denk dat het voor ieder hier goed is om met een leuke hobby bezig te zijn en wens ook iedereen daar heel veel plezier in.
groeten