autisme en structuur

  • purk

    Hallo mensen,

    Zal me eerst even voorstellen.

    Ik ben Purk, en werk in de zorg. o.a. met kinderen met autisme.

    Waar ik tegenaan loop, wat ik mij nou afvraag, hetvolgende.

    Structuur, heel belangrijk voor kinderen (volwasenen) met autisme. Maar dat is eigenlijk voor ieder kind goed. Toch vind ik een verschil tussen structuur, in de vorm van regelmaat, en structuur, door iemand zijn dag zo vol te plannen, dat er geen moment meer over is.

    Om, uit school meteen met de picto's aan de gang te gaan, en van minuut tot minuut de verdere dag vol te plannen met allemaal “moeten”dingen.

    Ik begeleid zo'n ventje op die manier thuis. Ikzelf (adhd) word er GEK van! Heel mijn dienst daar heb ik ruzie met hem, bij ieder ding wat ie “moet” gaat ie steigeren.

    Nu was ie vandaag heel de dag hier. Geen vuiltje aan de lucht, geen strijd. Hij moet hier ook niet veel.

    Ja, de gebruikelijke dingen, aan tafel zitten met eten, zo nu en dan even tijd om te plassen maken, maar verder lekker spelen.

    Ik vroeg of hij wat wilde drinken (om 10 uur) maar dat wil hij pas om 10.30, omdat dat altijd zo is. Toen gaf ik hem om 10.30 limo, maar dat moest thee met melk zijn, want dat krijgt hij altijd om 10.30.

    En het kwam niet vanuit hem, als soort dwangmatigheid, maar gewoon omdat deze structuur hem altijd zo geboden wordt.

    Ik vraag me af, worden heel veel van die “autistische”gewoontes nou niet gewoon gekweekt door de omgeving?

  • JannekeG.

    Nee, je zit er echt helemaal naast!

    Lees eens het boek Geef me de Vijf van Colette de Bruin, die legt alles heel goed en werkbaar uit.

    En voor veel autisten geldt: vrije tijd is kliertijd. Daarom wordt alles zo vol gepland.

    Als je dan ineens hem een middag zelf laat verzinnen wat hij mag doen, lijkt het misschien goed te gaan (de eerste keer) maar vaak komt de terugslag daarna, als hij weer thuis is.

    Persoonlijk vind ik de combinatie ADHD (wat jij hebt zeg je) en Autisme ook niet super. En ik kan het weten want ik heb een docher met ADHD en een zoontje met Autisme en dat is echt dag en nacht wat een verschil in hoe ze zijn en wat ze nodig hebben.

  • sassie

    Nee hoor, die gewoontes zijn het kind zijn houvast. Dan weet ie waar hij aan toe is. Mijn zoon heeft ook wel van die eigenaardige gewoontes, sommige omdat wij bepaalde dingen altijd zo doen, sommige omdat hij die zelf toevoegt aan de reeks die uitgevoerd moet worden. Maar door die dingen zo te doen, ook in die volgorde voelt hij zich veel beter.

    Het is bij mijn zoon niet zo dat ik de hele dag van minuut tot minuut voor hem bepaal dmv picto's, er is zeker ruimte voor zijn plannen, spellen. Maar ik bewaak wel bijv. de tijd die eraan besteed kan worden.

    Een autististisch kind maar laten spelen/aan laten klungelen, daar kun je een hele vervelende tijd door krijgen. Lijkt misschien even goed te gaan maar op een gegeven moment worden ze gewoon vervelend . Als mijn zoontje bij mijn ouders is geweest heb ik thuis de terugslag.

    Misschien heeft dat jongetje waar jij het over hebt wel moeite met de overgangsmomenten en moet hij voorbereid worden op het naderende einde van activiteit a en starten van activiteit b. Kan je doen bijv door middel van een kleurenklok, waarmee tijd visueel wordt gemaakt.

    Als ik mijn zoon pklotsklaps laat zien dmv picto's wat we nu gaan doen krijg ik ook strijd. Ga ik hem voorbereiden met de kleurenklok is het ineens geen probleem meer.

    Sassie

  • Mezelf

    Ik kan me voorstellen dat je je dat afvraagt, of die structuur niet iets is wat vooral van de omgeving komt en niet van het kind met autisme zelf.

    Ik denk dat je in zo'n geval echt naar het kind moet kijken, heeft hij/zij structuur nodig, moet je hem dat bieden, eventueel met picto's, is dat minder, is een vast ritme natuurlijk nooit verkeerd, maar dan is het allemaal iets minder strak.

    Ik kan me goed voorstellen dat te gestructureerd verstikkend kan werken. Ik moet er ook echt niet aan denken om werkelijk alles op vaste tijden te doen. Ik vind een vast ritme fijn, maar ik weet zeker dat dat voor alle mensen zo is, maar ik wil wel mijn eigen gang kunnen gaan, dus af en toe eens spontaan weg kunnen ofzo.

    Susan

    31 PDD-nos

  • Girlkickboxer23

    Tsja echt alles helemaal volplannen lijkt me ook niet lekker voor iemand nee. Ik werk zelf ook nog steeds met een dagschema omdat ik anders veel te laat naar bed ga en ook veel te laat opsta. Ik had het eerst letterlijk gevolgd, maar nu niet meer. Had het even nodig toen ik op mezelf ging. Nu ga ik gewoon tussen 23.00- 24.00 naar bed en sta ik op rond 08.00- 09.00 en voor de rest probeer ik wel rond half 1 middag te eten. Rond 18.00 avond maar verder plan ik niet alles vol. Maak ik een actielijstje met wat er moet gebeuren en dat gaat goed.

    Voor sommige mensen is een strakke planning wel nodig maar voor anderen niet.

  • purk

    bedankt voor jullie info,

    de ene autist is natuurlijk ook de andere niet.

    Ikzelf heb, door mijn adhd een spuughekel aan dit soort structuur, en idd, in combi met een autist is dit kan lastig.

    Daarnaast ben ik wel proffecioneel aan het werk hoor, als hij hier is. Begrijp me niet verkeerd.

    Maar thuis kan hij geen minuut alleen iets doen, hier heeft hij dik 30 minuuten met autootjes zitten spelen. Het valt mij trouwens op dat, als hij alleen speelt, hij het langer vol houdt, als wanneerw e iets samen doen. Dan wil ie na 5 min. al weer iets anders.

    Ieder geval bedankt voor jullie tips!

  • marijke

    ja lekker autisme en adhd. Mijn zoon heeft het dus beide, pdd en adhd. Lekkere combi.

    Ik denk soms dat ik ook adhd heb, of in ieder geval kenmerken ervan. Dus het is best pittig om het gezellig te houden. Toch lukt ons dat. Mede door de ritalin. Het inzicht, het weten. En school. Op school is de structuur beter dan thuis. Dat is logisch. En daarom zijn deze kinderen op school bijna ‘beter af’. Thuis zijn vind hij fijn. Maar na een paar dagen merk je toch dat hij weer terug moet naar de structuur van school. Dat doet me wel zeer. Dat ik hem dat minder kan bieden. Maar dat komt door mijzelf, mijn andere zoon, huishouden, invloeden van buitenaf etc.

    Op school is er een betere bewaking qua structuur.

    Kan me voorstellen met je adhd, die ook structuur nodig heeft, dat het thuis moeilijker is. Heerlijk dat je hier dan even je ei kwijt kunt!

  • Kay

    Bij mij proberen mensen vaak ook structuur op hun eigen manier te geven. Tot nu toe heeft dat niet gewerkt.

    het kan wel kloppen dat er wat structuur nodig is maar het moet dan wel de structuur van de desbetreffende persoon zelf zijn. En dus niet de structuur die een begeleider geeft. Dat geeft alleen maar verwarring.

    Ik hou eigenlijk helemaal niet zo van structuur omdat er altijd wel wat is wat het in de war stuurt. Bijvoorbeeld iemand die vraagt of ik even wat voor ze wil doen. En dan heb ik me al aangepast aan die structuur en dan moet ik alsnog alles veranderen. In mijn hoofd heb ik wel een structuur maar als ik die ga opschrijven gaat het helemaal fout.

    Stel ik heb op papier staan dat ik om 16.00 mijn huis ga opruimen. en om 20.00 na het eten afwassen. en om 21.00 huiswerk maken. En een vriend vraagt of ik even bij hem langskom. Naja ik ga niet mijn vrienden verwaarlozen omdat ik volgens een papiertje om die tijd moet schoonmaken. Dat kan altijd wel. Dan ben ik om 19.00 terug en dan moet ik gaan eten en daarna afwassen. Maar opruimen is nog niet gedaan. en huiswerk moet ook nog dus in die tijd opruimen kan ook niet. Kan je je voorstellen wat voor onnodige verwarring dat geeft bij gewone huishoudelijke dingen? Ik hou het liever allemaal in mijn hoofd. En niemand die zich ermee mag bemoeien.

    Groetjes Kay

    (25 jaar met asperger)

  • JannekeG.

    Goed hoor, dat jij het zo kan. Mijn man heeft ook overal struktuur voor in zijn hoofd maar als er dan iets onverwachts zich aandient kan hij niet zo snel schakelen. Dus zomaar spontaan iets doen is er voor ons niet bij helaas, alles moet van tevoren afgesproken zijn. Maar ja, als dat zo werkt voor hem dan is dat maar zo.

  • purk

    ik heb bij hem thuis drie uur stijd, door alle planning. Als hij een weekend op het logeerhuis is, is er nauwelijks strijd