Hallo mensen,
Zal me eerst even voorstellen.
Ik ben Purk, en werk in de zorg. o.a. met kinderen met autisme.
Waar ik tegenaan loop, wat ik mij nou afvraag, hetvolgende.
Structuur, heel belangrijk voor kinderen (volwasenen) met autisme. Maar dat is eigenlijk voor ieder kind goed. Toch vind ik een verschil tussen structuur, in de vorm van regelmaat, en structuur, door iemand zijn dag zo vol te plannen, dat er geen moment meer over is.
Om, uit school meteen met de picto's aan de gang te gaan, en van minuut tot minuut de verdere dag vol te plannen met allemaal “moeten”dingen.
Ik begeleid zo'n ventje op die manier thuis. Ikzelf (adhd) word er GEK van! Heel mijn dienst daar heb ik ruzie met hem, bij ieder ding wat ie “moet” gaat ie steigeren.
Nu was ie vandaag heel de dag hier. Geen vuiltje aan de lucht, geen strijd. Hij moet hier ook niet veel.
Ja, de gebruikelijke dingen, aan tafel zitten met eten, zo nu en dan even tijd om te plassen maken, maar verder lekker spelen.
Ik vroeg of hij wat wilde drinken (om 10 uur) maar dat wil hij pas om 10.30, omdat dat altijd zo is. Toen gaf ik hem om 10.30 limo, maar dat moest thee met melk zijn, want dat krijgt hij altijd om 10.30.
En het kwam niet vanuit hem, als soort dwangmatigheid, maar gewoon omdat deze structuur hem altijd zo geboden wordt.
Ik vraag me af, worden heel veel van die “autistische”gewoontes nou niet gewoon gekweekt door de omgeving?