autisme en structuur

• ine spuls

mijn zoon (pddnos) roept altijd: avontuur in de structuur.

Als de basis van de dagindeling goed is, kun je daar van af wijken.

Op het moment dat het spaak dreigt te lopen of er verwarring ontstaat, kan hij terugvallen op de vertrouwde structuur.

• kluizenaar hans

Hallo allemaal.

Structuur is mij vooral dat ik bezig ben met de dingen zoals in topic hobby's al opgenoemd.

Alles volgens vast patroon van bijvoorbeeld 0m 4uur begin ik met broedvogels tellen en inventariseren rond dit tijdstip begin ik met vlinders en libellen nee dat werkt niet, want dat is afhankelijk van geschikt weer . Het moet dan zonnig zijn en minimaal 15 resp. 13 graden. ook van te voren plannen van ik doe tot zo laat de ochtend telling werkt ook niet, want de ene morgen kun je om 8 uur al stoppen met de buien tussen door zoals vandaag en bovendien is juni de maand dat het eerder uitgezongen is s morgens dan april en mei. De andere morgen met betere weersomstandigheden kun je tot 11 uur door gaan en in de maanden mei en april tot zelf 14 a 15 uur.

Voormij is dus structuur dat ik ergens mee bezig wil zijn en een vast schema daarin is niet haalbaar en niet wenselijk, als het geen wat moet gebeuren maar gewoon vervuld moet worden.

Ik wens ieder de prettigste manier van structuur in het leven.

kluizenaar maar toch met het vele werk bij de wereld betrokken.

met vriendelijke groet kluizenaar hans

• kluizenaar hans

Hallo allen

De structuur van bedtijden en opstaan tijden is afhankelijk van de volgende dag sta ik .3.30 uur op dan ga ik rond 19 uur al slapen. Ga ik de volgende dag niet vroeg op ga ik later. als over een paar weken het hele vroege opstaan voorbij is omdat het voorjaar dan echt ten einde is. zijn die tijden weer anders.

doe ik s nachts onderzoek naar nachtvlinders en vleermuizen dat duurt tot uiterlijk dat het weer licht word dan slaap ik weer tot begin van de middag. Maar zijn de weersvoorspellingen gunstig kan ik ook eerder in de nacht stoppen de smorgen om 9 uur beginne met dagvlinders en libellen.

Het gaat er mij vooral om voldoende slaap van ruim 8 uren per dag en minder om wanneer je die uren volbrengt. Maar ik weet ook dat er mensen heel erg aan een vast biologische klok gewend zijn.

Hoe dan ook ieder een goede nacht/slaalp-rust toe gewenst

Verder is de stuctuur van eten ook afhankelijk van de desbetreffende dag structuur.

Ben ik al om 3.30 of soms eerder opgestaan is het de normaalste zaak bij mij om op deze tijdstip de frituurpan aan te zetten of andere warme hap te nuttigen, maar bij een gewoon ritme moet ik er op dit tijdstip niet aan denken. Ik leef al 4 a 5 uur verder in de dag als het ware.

Hoe dan ook met de structuur van eten, als het eten maar lekker is voor iedereen en vooral ook gezond is voor iedereen . Vaak verse groeten eten en zo hou je vitaal.

met vriendelijke groet

• Can

Wij doen het tot nu toe hier zonder picto's en dat gaat prima:) Ik ben zelf ook niet iemand van alles tot in de nopjes plannen. Als we daar aan beginnen kan er nooit meer iets spontaans tussen vallen en wordt hun vermogen tot flexibiliteit/incasseren ook lager:)

Wel geef ik ze aanknooppunten van wat willen jullie doen of wat gaan jullie doen?

Die vraag krijgen ze na het drinken en eten als ze uit school komen en even voor de tv hebben gezeten (Pokemon hun eigen favo waar ze geen picto voor nodig hebben:D)_ en na het avondeten. Is er iemand bij die geen plannen heeft dan krijgt hij van ons een speelopdracht en dat gaat goed:)

Teveel moeten is er niet bij.

Naar school gaan is al een hele inspanning voor ze en thuis kunnen ze prima bepalen wat ze het liefst willen doen

gr Can

• daantje

Je kan tegen het kind zeggen. Als je thuis bent dan drink je om 10.30 uur thee met melk. maar als je bij mij bent dan krijg je ….. zolaat limo.

Eerst het ene afsluiten en dan iets anders aanbieden.

Als het voorhem maar duidelijk is dan komt alles goed.

zo kun je dit aanpakken ook met andere dingen. Zo leert het kind ook dat er veranderingen kunnen plaatsvinden. Want niet altijd kan het gaan zoals hij dat geleerd heeft. Je mag dit behalve als……. probeer het maar weet zeker dat het lukt

• wil

Structuur!

Ik heb zeer waarschijnlijk PDD-nos/Asperger.

Ik versta onder structuur duidelijkheid in het werk en planning voor een dag of week. aub geen vaste tijden van dit en dat.

Structuur mag ook geen eenzijdigheid zijn, zoals bij volwassenen alleen maar bijv. monotoon typewerk. Ik vecht mijn hele leven al om geen typiste te hoeven zijn. Ik heb 15 jaar geleden mijn opleidingsniveau opgeschroefd naar minimaal MBO.

Ben 16 na werkloosheid weer begonnen als datatypiste (na veel teleurstellingen en 200 afwijzingen voor vacatures) Bij het zelfde bedrijf daarna een functie gehad o.a. als voorraad beheerder/verstrekker, men vond mij nors en onwillig overkomen, dus daar moest ik weer weg. (een bijkomstigheid was dat ik bij een collega gevoegd werd die dit eerst alleen deed maar vaak ziek was. Zij voelde zich bedreigd in haar functie en bemoeilijkte mij door o.a. niet te communiceren over de werkzaamheden, hetgeen een belemmering voor mij werd om de functie naast haar goed te kunnen uitvoeren) Daarna op een plaats gezet waa ik mijn functie zelf moest zoeken cq. creëren. Er was geen inwerktijd, begeleiding of functie-omschrijving. Uiteraard mislukte dit en moest ik daar weer weg.

Teruggeplaatst op de type-afdeling. Nou ik word gillend gek van de eenzijdigheid.

Bij de maatschappelijk werkster terecht gekomen en die had het in de gaten dat er iets is met mij, autisme???. Ik ga hiervoor getest worden bij ALtrecht, waarschijnlijk door de (gebruikelijk in Nederland) wachtlijst ca. december.

Daarna heb ik veel op internet gekeken en herken heel veel kenmerken van PDD-NOS/asperger al vanaf mijn vroege jeugd in mij.

Dus structuur vind ik niet alles op vaste tijd en eenzijdigheid, maar misschien/waarschijnlijk verschilt dit per persoon.