Therapie met paarden !

• autisme.startpagina.nl

Het is zaterdagmiddag half twee en prachtig zonnig weer. Op zorgboerderij ‘t Paradijs staan drie jongens te popelen om te gaan paardrijden. “Zal ik ze uit het weiland halen?” vraagt Pim enthousiast en vol verwachting.

BARNEVELD - De jongens maken deel uit van de groep jongeren van 7 t/m 11 jaar met diagnose autisme. Drie van de vier weekenden logeert er een groep op de zorgboerderij. Het therapeutisch paardrijden maakt een belangrijk onderdeel uit van de activiteiten voor de jongeren die daarvoor in aanmerking komen. Uit diverse wetenschappelijke onderzoeken is gebleken dat kinderen en/of volwassenen met autisme hier baat bij hebben. “Vandaag wil ik graag leren ga-lopperen”, zegt Jurian. En begeleidster Barbara zegt dat ze het straks gaat proberen aan de longeerlijn met hem. Onder de rustige maar toch duidelijke leiding van begeleidster Lianne gaan de jongens actief aan de slag met het borstelen van Fjordenpaard Raoel. Ze hebben er zichtbaar plezier in. Volgens Lianne is goed te merken dat de jongeren baat hebben bij het paardrijden. “Ze ontspannen en worden er rustig van in hun hoofd. Hoe het werkt weet ik niet precies maar het is wel duidelijk merkbaar.” Ook de jongeren zelf beamen dit. Een meisje dat ook tijdens haar logeerweekend therapeutisch paardrijdt, vertelt: “normaal voel ik me chaotisch, onrustig en druk in mijn hoofd maar als ik paardrijd dan wordt alles rustig en overzichtelijk in mijn hoofd en dit voelt fijn.” De samenwerking tussen de jongere en het paard uit zich in rust en stabiliteit. Dit is waar mensen die een vorm van autisme hebben, in het dagelijkse leven moeite mee hebben. Regelmatig contact met het paard geeft minder spanning waardoor prikkelverwerking geleidelijker plaatsvindt. Gevolg daarvan is dat de jongere meer open staat voor sociale ondersteuning. Ondertussen heeft begeleidster Barbara Fjord Raoel omgeruild voor de roodschimmel Furby. Deze is iets minder eigenwijs en heeft meer zin om te oefenen met galopperen dan Fjord Raoel, die haarfijn aanvoelt dat Jurian nog maar 5 maanden te paard zit. Roodschimmel Furby daarentegen is wat zorgzamer en actiever om zijn medewerking te verlenen en gaat gewillig in galop. Gelukkig zijn er op de zorgboerderij vier verschillende paarden aanwezig die elk hun eigen karakter hebben. Het is dan ook belangrijk te kijken welk paard het best bij welk kind past.

http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=251139

• kluizenaar hans

Hallo

Therapie met dieren is voor autisme gewoon altijd goed.

Dat geld ook voor honden.

Een leuk dier om contact mee te hebben.

Ik denk dat huisdieren zeker positief bijdraagd aan het omgaan met autisme.

Met vriendelijke groeten kluizenaar hans

• carla van dewaal

hallo

mijn zoon met een geestelijke beperking.

zit al jaren op paard rijden.

hij geniet daar erg van.

groetjes carla