Ik wil nog hoger': Succesvol Dan-examen Martje Grobben
ODIJK - De tweeëndertigjarige judoka Martje Grobben uit Driebergen heeft afgelopen donderdag met succes haar Dan-examen voor de zwarte band afgelegd.
Grobben is de eerste judoka met een verstandelijke handicap, door autisme heeft ze moeite met het korte termijn, die in de regio Midden-Nederland dit examen succesvol afgelegd heeft.
Tijdens het examen dat in het Dorpshuis in Odijk plaatsvond moest de judoka een aantal worpen, combinaties en overnames laten zien. Kees Monderen, haar coach, mocht gedurende het examen Grobben bijstaan om aanwijzingen te geven. Volgens Monderen komt Grobben dit succes meer dan verdiend toe: ‘’Twee jaar lang heeft ze twee keer per week geoefend op alle oefeningen om dit examen te kunnen halen.’’
Voorafgaand het echte examen legde de judoka al een proefexamen af. Monderen: ‘’Uit dat proefexamen konden we nog een aantal verbeterpunten halen en vervolgens zijn we daar hard mee aan de slag gegaan.’’ Grobben is na dit succes niet van plan om op haar lauweren te gaan rusten, maar wil alweer hogerop. ‘’Het moet wel mogelijk zijn om nog een stapje hoger te gaan voor Martje, maar het wordt dan wel weer een stuk zwaarder’’, denkt Monderen.
Grobben heeft in het verleden al veelvuldig meegedaan aan kampioenschappen en wedstrijden. Vorig jaar veroverde zij nog brons op het WK in Shanghai en een jaar eerder vertegenwoordigde zij Nederland op het EK in Finland. Monderen: ‘’Martje is heel fanatiek, zij doet aan ontzettend veel wedstrijden mee en grossiert dan ook in de prijzen.
Iedere maand is zij wel te vinden bij een districtswedstrijd.’’ De trainer zelf is al jarenlang actief in de judowereld en traint momenteel twee groepen met gehandicapten. ‘’Ik heb één groep van de Barthimeushaeghe (blindeninstituut) en daarmee traint Martje ook altijd mee, en de andere groep komt uit Nieuwegein en dat zijn judoka’s met een verstandelijke handicap.’’
http://www.deweekkrant.nl/artikel/2008/juni/11/_ik_wil_nog_hoger_succesvol_danexamen_martje_gr