Protocol leerling met autisme

  • autisme.startpagina.nl

    Protocol voor leerling met autisme

    door Emmanuel Naaijkens. woensdag 11 juni 2008

    WAALWIJK/TILBURG - Voor de middelbare scholen in De Langstraat is sinds gisteren een protocol beschikbaar, voor het organiseren van de begeleiding van leerlingen met autisme.

    Die handreiking moet er toe bijdragen dat deze leerlingen ondanks hun stoornis toch voortgezet onderwijs kunnen volgen en dat af kunnen sluiten met het behalen van een diploma.

    Op een bijeenkomst van het Samenwerkingsverband Voortgezet Onderwijs Midden-Brabant in Tilburg is het protocol aan een honderdtal vertegenwoordigers van de scholen gepresenteerd. Daarbij zijn ook betrokken het Autisme Steunpunt en het Regionaal Expertisecentrum van Midden-Brabant.

    Autisme is een ernstige ontwikkelingsstoornis die voornamelijk in het gedrag tot uitdrukking komt. Leerlingen met autisme zijn onder meer gevoelig voor wisselende situaties en omstandigheden.

    De afgelopen jaren zijn de mogelijkheden voor deze leerlingen om regulier onderwijs te volgen toegenomen. Succes staat of valt echter met begeleiding. En dat vereist een goede organisatie binnen de school, vertelde Anny Hermans, deskundig in leerlingbegeleiding, gisteren bij de presentatie van het protocol.

    Voor een leerling met autisme is de overgang van de basisschool naar de middelbare school nog veel groter dan voor veel leeftijdgenoten. “Leerlingen krijgen te maken met meerdere docenten, grotere scholen en dus meer drukte en lawaai, wisselende roosters. Al dit soort zaken is juist voor een leerling met autisme, die gebaat is bij van overzichtelijkheid en voorspelbaarheid, heel verwarrend”, aldus Hermans.

    Goede afstemming tussen alle betrokkenen op school en de ouders is nodig om er voor te zorgen dat de leerling met autisme niet kopje ondergaat. Dat is een hele toer omdat op een middelbare school meerdere personen in beeld komen die op een of andere manier een bijdrage moeten leveren aan die begeleiding. Zoals docenten, mentoren, conciërges en zorgcoördinatoren. Hermans acht het raadzaam dat een docent als coach fungeert voor een leerling met autisme, die minimaal een keer in de week contact heeft met scholier. Ook het inschakelen van buddies (mede-scholieren) die bijvoorbeeld helpen bij het plannen van het huiswerk en het volgen van het lesrooster, is een optie. Het protocol bevat een aantal checklisten die de scholen als leidraad kunnen gebruiken.

    http://www.brabantsdagblad.nl/regios/langstraat/inboxlangstraat/3256077/Protocol-voor-leerling-met-autisme.ece

  • Kay

    is er ook een protocol voor mensen zonder autisme?:D

    Discriminatie mag niet.;)

  • wimke

    Jammer voor ons komt dit net te laat. ben ook benieuwd wat er van die mooie worden terecht komt.

  • Girlkickboxer23

    Ik ook wel eigenlijk