Ik weet niet of je mijn stukkie tekst bedoelde? Dat zal wel met -En in normaal Nederlands?. Je hebt gelijk, Susan, maar ik ben bang dat ik niet zo goed normaal Nederlands kan. Het is onderdeel van mijn afwijking, -Ceesjan- genoemd. Wat ik bedoelde is dat ik vind dat ieder mens uniek is en dat je door er twee, drie of meer(?) labels op te plakken je die eénheid verwaterd. Maar goed, ik ben geen psychiater natuurlijk en comorbiteit (meerdere diagnoses naast elkaar bij eén persoon) zal best bestaan. Maar ik ben Ceesjan, eén en ondeelbaar. Ik ben autistisch en heb b.v. lange haren of wat dan ook maar het enige label wat ik zelf accepteer is mijn naam, zegmaar. Ik wens niet gevangen te zitten in welke diagnose dan ook. Je ziet het te vaak, die vernauwende hokjesgeest. Bah.
Tjah, en arbitrair in die zin dat de diagnose-stelling iets vaags en willekeurigs heeft. Psychiater a> vindt de patiënt PDD-NOS en psy.b> vindt op een ander tijdsstip de patiënt 'n Asperger, psy.c> Schizofrenie en psy.d vindt weer zus en ga zo maar door. Kluizenaar Hans schreef het al hierboven. Groet