Is autisme niet meer dan alleen domweg een sociale handicap

• Kluizenaar hans

Beste mensen

Bij autisme zowel bij pdd nos en pdd asperger en pdd klassiek praat men altijd over mensen met een sociale handicap. Maar is dat het enigste?

Is het ook zo dat iemand met een autistischevorm ook andere dingen hebben zoals andere gedrag? ergens te gefocust op zijn? en ander beweging met het lichaam? en vatbaarder voor depressies en dwanghandelingen. Motorische traagheid. Leermoeilijkheden etc.

Het sociale probleem vindt ik zelf als pdd nos/asperger niet zo'n probleem, maar andere factoren die ook bij autisme voorkomen weer wel.

Mijn idee is dat sociale handicap maar een onderdeel van autisme is, meestal mankeer je meer.

Maar wat voor beperkingen of door andere als beperkingen te worden gezien je ook hebt , het belangrijkste is dat je zelf er het prettigste en fijnste leven mee leeft.

Met vriendelijke groeten kluizenaar hans

• Susan

Ik ervaar het zeker niet als een handicap, maar vooral als verrijking.

• Jessica

klopt, het is een sociale handicap sommige erger dan andere, er is ook vaak gepart met andere problemen argessie en depressies en dwanghandelingen, houtige bewegingen, leermoeilijkheden, verstandelijke handicap bijvoorbeeld het mongooltje grofweg gezegt of hoogbegaafd.

• Girlkickboxer23

Ja zeker wel meer dan alleen een sociale handicap. Vaak komen er idd ook motorische stoornissen bij kijken, concentratieproblemen, agressie, dwanghandelingen, obsessies. Moet ik nog even doorgaan. Dat ga ik dus even niet doen maar het is om een lang verhaal kort te maken zeker meer dan alleen een sociale handicap. Het sociale aspect valt vaak wel het meest op. Omdat veel mensen metvdeze stoornissen wel zo “slim”zijn om bepaalde dingen weg te moffelen. Door bijvoorbeeld te zeggen dat ze sport niet leuk vinden waardoor het motorische minder opvalt. Of wanneer de fijne motoriek niet goed is ze bewust schrijven met een laptop, niet tekenen ed. Ik kan bijvoorbeeld echt niet dansen, dan brand ik er vaak ook mijn vingers maar niet aan om het niet op te laten vallen.

• kluizenaar hans

Hallo susan

Als je het als een verrijking ziet is het misschien interesant om aan te geven wat en waarom je het een verrijking is.

De voordelen van autisme mogen ( moeten :D ) ook gezegt worden.

Zo lang je met de voordelen je niet loopt te verheffen is dat alleen maar positief.

Voordeel bij mij is.

Het fauna werk wat ik doe is niet te combineren zonder autisme, want dan had ik geheid meer behoeft aan sociale contacten.

Doordat ik dat niet zo heb heb ik er geen moeite mee als ik tot aan eind juni elke dag om 3.30 a 4.00 uur opsta ook avond tussen 19 en 19.30 te gaan slapen.

en ander zegt gelijk dan heb je geen sociale leven. Overigens de 4 maanden van begin maart tot eind juni om 1,5 voor zonsopgang op te staan is nog 5 keer.

Ondanks het kluizenaars leven alleen , ben ik met werk wat ik alleen verricht toch bij de wereld betrokken, Alle gegevens komen in de data banken en bij de desbetreffende instanties waar ik het werk voor doe.

Er zijn meer voordelen.

met vriendelijk groet kluizenaar hans

• Susan

Ik denk dat mijn PDD-nos mij een enorme vechtlust heeft gegeven en een heel groot doorzettingsvermogen.

• kluizenaar hans

Hallo

Ik zelf meer dat er gewoon andere dingen tot ontwikkeling zijn gekomen , die net zo waardevol en belangrijk zijn.

Wat vechtlust betreft tot op zekere hoogte kan het ook heel goed zijn, maar forseer je niet. Je bent wie je bent en vechten is echt niet nodig om je te kunnen bewijzen, dat kan ook averechts werken en dat zou dan helemaal zonde zijn

met vriendelijke groet

• Susan

Je zegt het zelf “je bent wie je bent” en ik ben nu eenmaal een doorbijter en wil er alles aan doen om alles uit mijn leven te halen wat er inzit.

Ik heb een leuk leven en genoeg te doen, en dat bestaat niet zoals jij ooit suggereerde uit alleen maar achter de pc zitten. Ik zou zeggen, integendeel

• kluizenaar hans

Hallo

Dat gebeurt met het faunawerk bij mij dus ook er uit halen wat er in zit van kennis en energie en daar mee aan het werk.

je prettig voelen met wat je hebt is het belangrijkste voor iedereen hier.

Jammer dat het te hard waait dan kan je de libelen niet betrouwbaar tellen.

Met vriendelijke groet