autisme en schizofrenie

• Annet

Las net een artikel op nu.nl.

Het schijnt dat autisme en schizofrenie een overlap hebben.

Het is al lastig genoeg te begrijpen wat waarbij hoort.

Wie herkent dit?

• JannekeG.

Ik weet wel dat mensen met MCDD, wat weer een vorm van PDD-NOS is, vaak overlap hebben met schizofrenie. Zo kunnen ze fantasie en werkelijkheid vaak niet onderscheiden, horen ze stemmen, en denken ze soms dat ze iemand anders zijn. Maar bij het klassieke autisme heb ik er nog nooit van gehoord.

• kluizenaar hans

Hallo

In tegenstelling tot een decenia ( 10 jaar ) geleden was het uitgesloten die overlap.

Nu denken ze er weer anders over.

Ik heb in mijn vrienden kring eentje met schizofrenie en voor zo ver ik hem ken is het totaal iets anders dan autisme. Gelukkig heeft ie tegen schizofrenie medicatie en het gaat redelijk tot goed, met die persoon. schizofrenie is een rot ziekte als je niet onder behandeling bent en geen medicatie gebruikt.

Ook voor schizofrenie al dan niet met een overlap geld dat het alle belangrijkste is dat mensen er mee kunnen leven en zich prettig voelen. en dat geld ook voor mensen zonder een of andere stoornis

met vriendelijke groet

• kluizenaar hans

hallo

Ik heb even gezocht voor je

op de hoofdpagina van autisme pagina zie je bij nieuws zo iets staan. Af en toe lees ik die stukken.

Ik heb hem kopieerd.

tussen haakjes . Als ik de fout spellingcontrole van FireFox aan klik zie ik dat ik niet alleen moeite heb met fout loos schrijven. In het stuk zijn ook taalfouten, maar die haal ik er niet uit.

Overlap tussen autisme en schizofrenie

De aanwijzingen dat autisme en schizofrenie een gemeenschappelijke oorzaak hebben stapelen zich op. Uit onderzoek van de afdeling Kinder- en Jeugdpsychiatrie van het UMC Utrecht blijkt dat beide aandoeningen veel gemeenschappelijke symptomen hebben en dat bovendien de genetische basis deels overeenkomt.

emotie-maskers

Overlap tussen autisme en schizofrenie

Drie onderzoekers zijn hierop gepromoveerd aan de Universiteit van Utrecht. Ze hebben alledrie gekeken naar aandoeningen die zowel autistische als schizofrene symptomen kunnen veroorzaken. Ze onderzochten vooral patiënten met Multiple Complex Developmental Disorder (MCDD), een subtype van de aan autisme verwante stoornissen.

Kinder- en jeugdpsychiater Bertine Lahuis bewees dat er in sommige gevallen biologische overeenkomsten zijn. Terwijl kinderpsychiater in opleiding Jacob Vorstman bewees dat er ook dezelfde genetische afwijkingen aan ten grondslag kunnen liggen. Eerder promoveerde Mirjam Sprong al op het feit dat veel jongeren met autisme ook symptomen van schizofrenie hebben.

'De strenge scheiding die we aangebracht hebben tussen autisme en schizofrenie was te voorbarig', zegt prof.dr.em. Herman van Engeland, jeugdpsychiater bij het UMC Utrecht en promotor van Sprong, Lahuis en Vorstman. ‘Tussen beide aandoeningen bestaat veel overlap, het is een vloeiende overgang.’

Drie onderzoekers zijn hierop gepromoveerd aan de Universiteit van Utrecht. Ze hebben alledrie gekeken naar aandoeningen die zowel autistische als schizofrene symptomen kunnen veroorzaken. Ze onderzochten vooral patiënten met Multiple Complex Developmental Disorder (MCDD), een subtype van de aan autisme verwante stoornissen.

Kinder- en jeugdpsychiater Bertine Lahuis bewees dat er in sommige gevallen biologische overeenkomsten zijn. Terwijl kinderpsychiater in opleiding Jacob Vorstman bewees dat er ook dezelfde genetische afwijkingen aan ten grondslag kunnen liggen. Eerder promoveerde Mirjam Sprong al op het feit dat veel jongeren met autisme ook symptomen van schizofrenie hebben.

'De strenge scheiding die we aangebracht hebben tussen autisme en schizofrenie was te voorbarig', zegt prof.dr.em. Herman van Engeland, jeugdpsychiater bij het UMC Utrecht en promotor van Sprong, Lahuis en Vorstman. ‘Tussen beide aandoeningen bestaat veel overlap, het is een vloeiende overgang.’

• Annet

Dat klopt mensen moeten er mee kunnen leven.

Als ouder van een kind met autisme probeer je toch altijd te ontrafelen. Welk gedrag komt waar vandaan. Schizofrenie weet ik zelf niet zoveel vanaf. Dus ik vraag me af, moet ik me daarin gaan verdiepen zodat ik bepaald gedrag kan verklaren. Ik vind het erg verwarrend.

• kluizenaar hans

Hallo

Soms doet het voor mij helemaal niet terzaken of iets wel of niet uit autisme komt of iets anders.

Dit zijn de dingen waar ik goed en super goed in ben en andere dingen zijn weer de min punten of dat nou autisme is of wat anders gaat voor mij een minder belangrijke rol spelen. ieder denkt daar natuurlijk weer anders over.

met vriendelijke groet

• gaby

ik heb geen idee…

ik ben 21 jaar heb pdd-nos..

en heb er gelukkig geen last van…

af en toe last van mezelf hahah….

verder heb ik gelukkig niets bij me pdd-nos.. mag ik me gelukkig bij prijzen geloof ik…

oohjah ik ben vatbaarder voor depressies dat wel..

• Kluizenaar Hans

Hallo

heb je dan geen antidepressiva tegen die vatbaarheid voor depressies. zolang ik de medicatie trouw in neem 2 keer daags fluxtine blijft depressies wel buiten de deur bij bij mij. Het kan voorkomen dat mensen vaak 1 perdag krijgen en dan werkt de stof onvoldoende verhoging kan soms wonderen doen bij mensen. verder slik ik ook 2 keer daags dippiperon er bij. ( voorheen 1 keer daags)

met vriendelijke groet

• Can

Sint Janskruidthee is een goede natuurlijke homeopatisch middel tegen depressies. De grieken gebruiken het al eeuwen. Te koop bij de reformzaak.

Gezonder dan al die chemische troep;) En geen bijwerkingen

gr Can

• Erminea

Dat er overlap bestaat geloof ik wel maar er zijn ook wezenlijke verschillen tussen schizofrenie en autisme. Een paar: - er is bij autisme geen sprake van desintegratie of verlies van eénheid, bij schizophrenie is dat kenschetsend

- de autist kent geen auditieve en visuele hallucinaties, wel kenmerkend bij schizofrenie; - de schizofreen is niet te overtuigen van de onjuistheid van zijn wanen, waar de autist veel meer open staat voor logica. Heel kort door de bocht (niet letterlijk) is de schizofreen psychotisch en de autist niet.

Groet