"Leerling autisme met succes in gewone klas"

  • autisme.startpagina.nl

    Leerling met autisme met succes in de gewone klas

    Een nieuwe brochure van Stichting Inclusief onderwijs gaat in op leerlingen met autisme in de klas. De brochure maakt duidelijk wat leerkrachten, leerling en ouders kunnen verwachten en wat ze kunnen doen om de schooltijd tot een succes te maken voor iedereen.

    Vaak denken leerkrachten dat ze niet goed toegerust zijn om leerlingen met een “label” goed te kunnen lesgeven. Leerkrachten willen veel, maar weten niet wat ze kunnen verwachten bij een leerling met autisme of weten niet wat succesvolle strategien zijn als een probleem zich voordoet. De nieuwe brochure geeft beknopt en steeds met concrete voorbeelden aan wat goed werkt voor de leerling en de klas.

    Je gaat nog houden van dit kind

    De brochure gaat bijvoorbeeld in op lastig gedrag van leerlingen. In tien stappen wordt getoond hoe gedrag dat als storend wordt ervaren in de klas anders kan worden bekeken en verholpen. De aanwijzingen en voorbeelden zijn gebaseerd op het werk van Paula Kluth, autoriteit op dit terrein in de Verenigde Staten. Leerkrachten die de aanwijzingen volgen lopen risico. Zoals Paula Kluth zegt: “Je gaat nog houden van dit kind”.

    Paula Kluth begon als speciaal leerkracht op een speciale school voor autistische kinderen. Ze merkte snel dat veel van haar leerlingen veel sneller vooruit gingen in een reguliere school. Haar ervaring is dat leerlingen met het label autisme profijt hebben van bepaalde strategien. Als niet te onderschatten bijkomend voordeel bleek dat veel van deze strategien ook andere moeizaam lerende kinderen sprongen vooruit hielp.

    Meer informatie: inclusief onderwijs., tel 06 50661027. De brochure is gratis af te halen in Amsterdam of tegen verzendkosten te bestellen via grooff1@hotmail.com

    © Bron: http://wajongcafe.nl/actueel/cover/i5967.html

  • kluizenaar hans

    Hallo

    Als het qua leren en zo mogelijk is om gewoon onderwijs te volgen is het een goede zaak , maar ik zelf weet gewoon dat zo iets vroeger nooit gelukt zou zijn en daarom was speciaal onderwijs het beste.

    Als autisme met leer achterstand en zo gepaard gaat is speciaal onderwijs weer veel beter. Het hangt dus af van wat een kind met autisme aan kan.

    Met vriendelijke groet

  • JannekeG.

    Niet alleen of hij een leerachterstand heeft maar vooral ook of hij zich kan handhaven in een grote groep. Mijn zoontje kan dat absoluut niet. 10 kinderen is echt het maximum voor hem, anders gaat hij echt doordraaien.

  • Susan

    Ik ben er helemaal niet zo voor dat iedereen maar naar het regulier onderwijs moet. Ten koste van wat?! en vooral waarom?

    Als een kind het aankan, prima, maar niet met allerlei kunstgrepen, om hem maar zoveel mogelijk op een reguliere basisschool te houden

    Er is niets mis met het speciaal onderwijs, althans in die zin, dat je kind daarom niet minder is dan een normaal kind.

  • sassie

    Ben het helemaal met je eens! Wij zijn ontzettend blij met het Speciaal Onderwijs. Hij leert nu dingen die er anders niet uit waren gekomen.

  • Annet

    Ik ben het ook eens met jullie.

    Onze dochter is sinds dit schooljaar gestart op SBO, op ons eigen verzoek geplaatst. Op het regulier groep 5 gebruikte ze een tafelkaart bij het rekenen. Omdat ze in die groep 1 week de tijd hadden om een tafel te leren.

    Nu op het SBO zeggen ze dat ze geen tafelkaart nodig heeft, ze leert de tafels wel, alleen wat langzamer. De druk is eraf en het kind zit weer goed in haar vel.

  • kluizenaar hans

    Hallo

    Ik vind het een onrealistisch ideaal dat je iedereen naar het regulier onderwijs moet sturen.

    Op speciaal onderwijs zitten meer leerlingen die iets hebben en de leraren en onderwijzers zijn daar ook extra voor opgeleid om in het speciaalonderwijs te werken.

    Met vriendelijke groet

  • carla van dewaal

    hallo hans.

    ik ben het niet met je eens.

    mijn zoon zat op een zmlk school.

    in een speciale groep.

    maar er was niemand van de leiding gediplomeerd.

    en als er een kind een drift bui had.

    dat moest er personeel van andere groepen gehaald worden.

    omdat ze het niet aan konden.

    dus de kwaliteit van het special onderwijs gaat ook achteruit.

    mijn zoon kreeg op school geen logopedie meer.

    omdat de logopediste hem niet aan kon.

    terwijl hij juist logopedie nodig had.

    en dan word er ook niet naar een oplossing gezocht.

    ik vind dit een kwalijke zaak.

    ook is hij van school verwijderd.

    en zoek het zelf maar uit.

    groetjes carla

  • kluizenaar hans

    hallo

    Vervelend verhaal.

    Als je zoon van school moest terwijl die wettelijk leerplichtig was zou ik bij de inspectie van het onderwijs eens aankloppen.

    Is het niet mogelijk om buiten de school om, naar een logopedie te gaan?

    Ik heb toen ik een jaar of 5 a 6 was ook logopedie gehad omdat ik de woorden niet goed uitsprak.

    Onderwijs kwaliteit is aan het terug lopen, de laatste decennia.

    Ik zat op school in de jaren 70 en 80 en toen was het veel beter. Er zijn natuurlijk ook een aantal dingen nu beter, maar in de jaren 70 en 80 waren er meer dingen beter in het onderwijs ( en ook buiten het onderwijs).

    Met vriendelijke groeten

  • Roos72

    Ik merk hier ook dat ze mijn zoon het liefste tot groep 8 in het regulier houden.

    Het gaat nu(eind groep3) leertechnisch nog wel, maar hij heeft gigantisch veel extra aandacht nodig, voornamelijk vanwege zijn aandachtstekort.

    Waar ik meer over struikel is dat geen enkel klasgenootje hem begrijpt en hij dus altijd altijd staat. hij lijkt niet zo gelukkig.

    Maar dat weegt volgens de school niet op tegen de kosten van een sbo. Ik snap dat als ik erop ga staan hij vast wel naar een sbo mag, maar tot nu toe beloven ze nog ‘gouden bergen’ op het regulier.

    Een zeer twijfelende ouder.