Leerling met autisme met succes in de gewone klas
Een nieuwe brochure van Stichting Inclusief onderwijs gaat in op leerlingen met autisme in de klas. De brochure maakt duidelijk wat leerkrachten, leerling en ouders kunnen verwachten en wat ze kunnen doen om de schooltijd tot een succes te maken voor iedereen.
Vaak denken leerkrachten dat ze niet goed toegerust zijn om leerlingen met een “label” goed te kunnen lesgeven. Leerkrachten willen veel, maar weten niet wat ze kunnen verwachten bij een leerling met autisme of weten niet wat succesvolle strategien zijn als een probleem zich voordoet. De nieuwe brochure geeft beknopt en steeds met concrete voorbeelden aan wat goed werkt voor de leerling en de klas.
Je gaat nog houden van dit kind
De brochure gaat bijvoorbeeld in op lastig gedrag van leerlingen. In tien stappen wordt getoond hoe gedrag dat als storend wordt ervaren in de klas anders kan worden bekeken en verholpen. De aanwijzingen en voorbeelden zijn gebaseerd op het werk van Paula Kluth, autoriteit op dit terrein in de Verenigde Staten. Leerkrachten die de aanwijzingen volgen lopen risico. Zoals Paula Kluth zegt: “Je gaat nog houden van dit kind”.
Paula Kluth begon als speciaal leerkracht op een speciale school voor autistische kinderen. Ze merkte snel dat veel van haar leerlingen veel sneller vooruit gingen in een reguliere school. Haar ervaring is dat leerlingen met het label autisme profijt hebben van bepaalde strategien. Als niet te onderschatten bijkomend voordeel bleek dat veel van deze strategien ook andere moeizaam lerende kinderen sprongen vooruit hielp.
Meer informatie: inclusief onderwijs., tel 06 50661027. De brochure is gratis af te halen in Amsterdam of tegen verzendkosten te bestellen via grooff1@hotmail.com
© Bron: http://wajongcafe.nl/actueel/cover/i5967.html