Wederom een onderzoek ............

• autisme.startpagina.nl

Een tikje autistisch met een snufje bèta-talent

SAMENVATTING

Autisme is niet alleen een ziekte die je hebt of niet, autistische klachten heb je in alle soorten en maten. Er zijn ook mensen die zich in het grensgebied bevinden en daar variërend mee kunnen functioneren. Recent onderzoek door Rosa Hoekstra laat zien dat in lichte mate aan autisme verwante eigenschappen ook in de gewone populatie veel voorkomen. Ze gaat dit onderzoek verder uitbreiden aan het Autism Research Centre in Cambridge. Voor haar plannen kreeg ze een Rubiconbeurs van NWO.

Hoekstra’s onderzoek is een vervolg op een deel van haar promotieonderzoek bij het Nederlands Tweelingen Register aan de Vrije Universiteit. Daar verdiepte ze zich onder meer in de ‘trek autisme’. "De laatste jaren wordt aangenomen dat autistische klachten in een spectrum voorkomen: van zwaar autistisch, tot mensen met autistische klachten die daardoor wat moeilijker functioneren, maar nog vrij goed kunnen meekomen in de maatschappij.

Ik wilde kijken naar de variatie van autistische trekken in de gewone bevolking. Autisme als persoonlijkheidskenmerk dus, maar wel een trek waarin verschillende aspecten aan bod komen, zoals problemen met sociale interactie en beperkte interesses. Dan gaat het om mensen die goed telefoonnummers kunnen onthouden, snel details opmerken, maar moeite hebben om op feestjes snel van gesprekspartner te wisselen. Ook hebben ze vaak moeite met plotselinge veranderingen. Misschien herkennen sommigen zich daar wel in."

Een verder gezond persoon kan toch wat autistische persoonlijkheidstrekken hebben. Zo iemand heeft bijvoorbeeld moeite om op een feestje snel van gesprekspartner te wisselen.

We zijn allemaal wel een beetje autistisch

In Engeland is een vragenlijst ontwikkeld om het vóórkomen van autistische trekken te meten, de autisme-spectrumquotient (aq). Deze lijst is zowel bij autisten als bij mensen uit de gewone populatie afgenomen en daaruit bleek dat de variatie van die autistische trekken in de gewone populatie normaal verdeeld is. De vragenlijst is in het Nederlands vertaald en in haar promotieonderzoek heeft Hoekstra er een validatiestudie naar gedaan.

De lijst blijkt ook in Nederland goed te werken. Behalve bij een kleine groep mensen met autismespectrumstoornis, heeft ze hem afgenomen bij mensen met een sociale-angststoornis en obsessief compulsieve stoornis. "Ik wilde kijken of een hoge aq-score specifiek is voor mensen met autisme, of dat je dat kunt generaliseren naar groepen met andere psychiatrische problematiek.

We vonden dat de laatste twee groepen hoger scoorden dan de gewone populatie, maar weer lager dan de autisten. Dat is goed te verklaren, want iemand met een sociale-angststoornis heeft moeite met sociaal gedrag en iemand met obsessief compulsieve stoornis laat repetitief gedrag zien. En dat zijn beide ook symptomen van autisme."

Als wetenschappers zeggen dat een eigenschap ‘normaal verdeeld’ is, bedoelen ze daarmee dat de variatie lijkt op deze grafiek. In het midden van de x-as, waar de grafiek het hoogst is, vind je de gemiddelde score op een bepaalde eigenschap (zoals lengte of autistische trekken).

De grafiek is daar het hoogst omdat de meeste mensen gemiddeld scoren. Links en rechts liggen de meer extreme scores: bijvoorbeeld links de hele kleine en rechts de hele lange mensen.

Omdat daar veel minder van zijn, is de grafiek hier veel minder hoog. Een normaalverdeling heeft altijd de vorm van een klok, vandaar dat het in het Engels ook wel een Bell Curve wordt genoemd. Veel eigenschappen zijn (ongeveer) normaal verdeeld. Niet alleen lengte, maar ook dingen als politieke voorkeur en bepaalde persoonlijkheidstrekjes.

Vervolgens nam Hoekstra de lijst af bij de tweelingen uit het tweelingregister en hun broers en zussen, die allemaal uit de gewone populatie komen. Haar conclusies: mannen scoren hoger dan vrouwen (wat overeenstemt met het feit dat autisme vaker voorkomt bij mannen). En eeneiige tweelingen lijken meer op elkaar dan tweeeiige tweelingen, wat een indicatie geeft dat genetische factoren een rol spelen bij het verklaren van individuele verschillen in autistische trekken. Het was al bekend dat autismespectrumstoornissen onder sterke genetische invloed staan. Het huidige onderzoek laat zien dat variatie in autistische trekken in de algemene bevolking ook deels door genetische effecten kan worden verklaard.

Gezonde mannen hebben vaker autistische trekjes dat gezonde vrouwen. Dat is niet erg vreemd: onder de ‘echte’ autisten zijn mannen ook zwaar oververtegenwoordigd. De Britse onderzoeker Baron-Cohen denkt dan ook dat een autistisch brein eigenlijk een extreem mannelijk brein is. Dat verklaart volgens hem ook waarom zowel autisten als mannen vaak een voorkeur voor technische of exacte beroepen hebben.

Systemen versus gevoelens

Met de Rubicon-beurs gaat ze nu aan het autismeonderzoekscentrum in Cambridge onderzoek doen en wil ze zich onder meer gaan richten op autisme en cognitieve vaardigheden. Onder autisten is een grote spreiding in iq te zien. Maar Hoekstra wil zien of er aan mensen met een hoge aq-score een bepaald cognitief profiel te hangen is. Zijn mensen met veel autistische trekken goed in bepaalde cognitieve taken en zwakker in andere?

Hoekstra: “Het idee is dat mensen met een autismespectrumstoornis slechter zijn in empathizing, ze zouden zich moeilijker in anderen kunnen verplaatsen en hebben er moeite mee te raden wat iemand voelt. Maar ze zouden goed zijn in systemising, in het doorgronden en voorspellen van systemen.” Opvallend is verder dat mensen met een bèta-opleiding hoger scoren op de autismeschaal dan mensen met een opleiding in de sociale wetenschappen of letteren.

Volgens Hoekstra zijn (licht) autistische mensen niet erg empathisch, maar wel erg goed in het doorgronden van allerlei systemen. Eerder onderzoek lijkt dat idee te ondersteunen: mensen met een bèta-opleiding (waar het analyseren van systemen bijzonder belangrijk is) hoger scoren op de autismeschaal dan mensen met een opleiding in de sociale wetenschappen of letteren. Enige voorzichtigheid is echter wel geboden: zulk onderzoek kan niet vaststellen wat oorzaak en wat gevolg is. Je kunt dus niet zomaar zeggen dat autisme leidt tot meer bèta-interesse.

Uit eerder onderzoek is al gebleken dat mensen met een autismespectrumstoornis beter scoren op de technische bloklegtaak, terwijl ze op de verbale vloeiendheidstaak juist lager scoren. Hoekstra wil het onderzoek nu in de gewone populatie voortzetten. “Ik wil weten of ik diezelfde trend in de gewone populatie terugvindt: zijn mensen met relatief veel autistische trekken relatief beter in technische taakjes zoals de bloklegtaak en juist minder goed in andere taken? Omdat het onderzoek in een groep tweelingfamilies wordt gedaan, kan ik vervolgens ook onderzoeken of het mogelijke verband genetisch is of juist komt door omgevingsfactoren.”

Hoop voor de toekomst

Uiteindelijk hoopt ze meer te weten te komen over de variabiliteit in autisme. “Mensen met een autismespectrumstoornis vormen een heterogene groep. De ernst van de stoornis kan erg verschillen, ook kan de aard van de klachten erg verschillen. Sommige mensen uit deze groep hebben veel sociale beperkingen en laten juist minder repetitief gedrag zien. Ten slotte is ook het cognitief functioneren van autisten erg variabel. Ik hoop dat mijn onderzoek bijdraagt aan het beter begrijpen van de heterogeniteit van de stoornis.”

Uiteindelijk hoopt ze dat haar onderzoek kan helpen bij het verhelderen van het diagnostisch proces. En mogelijk, als de DSM-IV weer wordt geüpdatet, kan haar onderzoek bijdragen aan het bijstellen van de definities van autismespectrumstoornissen.

bron: http://www.kennislink.nl/web/show?id=207506

• kluizenaar hans

Hallo

Komt dat er op neer dat iedereen die een beetje moeite heeft om op sociaal gebied te functioneren gelijk autistisch te verklaren.

Men gaat gewoon uit als er van de dsm criteria lijst zoveel kenmerken er aan voldoen is men autistisch, natuurlijk kun je die interpretatiecriterium gaan veranderen dan hebben we volgende maand honderd duizend autisten er bij, maar dat is dan geen toename van het aantal mensen met deze handicap maar de verandering van de interpretatiecriterium.

We moeten natuurlijk niet geen krijgen dat iedereen waar op sociaal contact ook maar een min puntje te bespeuren is gelijk autistisch te verklaren, want anders worden de echte autisten niet meer serieus genomen. Met adhd gaat men daar ook al heel ver in als een kind ook maar een beetje drukker is dan de gemiddelde.

Kortom niet elke persoon die ergens maar een beetje moeite mee heeft , heeft gelijk een stoornis.

Met vriendelijke groet

• Susan

Reuze interessant al die onderzoeken, maar Ron, mag ik jou iets vragen? Heb je zelf ook nog iets te melden over bv autisme?

• Kay

Volgens mij moet de man met de slijpsteen even komen. Het is hier wat bot af en toe.:D

• Bram

Dit onderzoek wijst uit dat autistische kenmerken bij de hele bevolking aanwezig zijn. Alleen iemand die een groot aantal van die kenmerken tegelijk heeft zal als autist gezien worden.

Er is dus een groot grijs gebied waarbij het niet duidelijk is of iemand nu autist is of niet.

• Girlkickboxer23

Vind ik ook Bram. Denk dat ieder mens wel enige trekjes van een stoornis in zich heeft. Dus als je het zo bekijkt kun je die criteria wel aanpassen, maar of dat zin heeft weet ik niet. Dan heb je er inderdaat honderduizend autisten bij wat Hans al zei. Of je dan idd nog serieus genomen wordt als autist is dan nog de vraag. Je moet daarom naar mijn mening de criteria niet aanpassen, omdat dat toch geen zin heeft. Ze zijn prima zoals ze zijn vind ik. Het is al zo'n waslijst waardoor ze vaak ook verkeert geinterpreteerd kunnen worden. bij de ene psygiater komt er bijvoorbeeld PDD- NOS uit, bij de andere weer ADHD en ga zo maar door. Eigenlijk moeten we maar stoppen met die etiketjes. Uiteindelijk geeft het geen rust vind ik. Denk ruimer dan de bestaande kaders mensen.

• Susan

Wat is jouw definitie van bot? Ik stelde een normale vraag. Of zint het jou niet en is het daarom bot?

• carla van dewaal

hallo hans.

je gebruikt woorden waar een gewone nderlander al moeite heeft.

laat staan iemand met autisme.

en weet je waarom er tegenwoordig zoveel mensen zijn

die een vorm van autisme hebben.

omdat ze 20 jaar geleden,nog niet kenden.

ik gaf op het kleuter bureau aan.

er is wat met mijn zoon.

maar wat krijg je als antwoord,o mevrouw u bent te overbezorgt het komt

allemaal nog wel.

als ze mij toen serieus hadden genomen.

dan hoefden we nu niet de strijdt te leveren.

om alles voor elkaar te krijgen waar mijn zoon recht op heeft.

daar kan ik nog steeds kwaad om worden.

en waar je in deze maatschappij tegen aanloopt.

en dat bijn alles draaid om de kosten,en het personeel.

het is er gwoon weg niet.

en daar worden mensen die juist die hulp hard nodig hebben de duppe.

groetjes carla

• Ron

:D

• Kluizenaar Hans

carla van dewaal schreef:

>

> hallo hans.

>

> daar kan ik nog steeds kwaad om worden.

> en waar je in deze maatschappij tegen aanloopt.

>

Hallo carla

kwaad worden om dit soort dingen is echt een verlorenstrijd zulke dingen heb ik al lang en breed opgegeven. Het is niet anders, en verwacht niet op korte termijn dat het anders word.

Hoe dan ook, gewoon positief er onder blijven is dan het aller beste .

Dat neemt niet weg dat zulke dingen vervelend zijn.

mocht je zoon dingen mis lopen waar ie recht of heeft. Er bestaat nog iets van de ombudsman. Die onderzoek zulke klachten en is zelf onafhangelijk dus geen partij voor overheid en semi overheids instanties

met vriendelijek groet hans