TOG...

• Nicole_1

hallo iedereen,

mag ik hier ook mijn frustratie botvieren??? Anders zal het wel verwijderd worden.

Zoals ik eerder hier al schreef, woont zoonlief sinds 3 weken bij zijn vader, en heeft hij ‘dus’ geen autisme (meer)… Voordat dit alles geregeld was (en ik dus niet wist of hij wel of niet meer bij mij zou blijven) heb ik verlenging van de TOG aangevraagd.

Vanmorgen werd gebeld: de SVB had doorgekregen dat zoonlief bij vader was gaan wonen; of de TOG naar vader moest…. Ik wilde weten of de TOG was toegekend: ja dus! Heb ik alle moeite gedaan om dit rond te krijgen, hoeft vader alleen te accepteren.

Waar ik vooral mee zit: vader ontkent alle problemen rondom zoon; heeft zoals hij zegt geen problemen met hem….maar kan zonder moeite wel geld ontvangen i.v.m. de beperking van zoonlief. Hij heeft totaal niet in de gaten hoeveel moeite, tijd en energie het kost om dit soort dingen aan te vragen en te regelen, bij het gedrag en alle zorgen rondom zoon….en krijgt zomaar de TOG in zijn schoot geworpen… Mag ik heel even teleurgesteld, gefrustreerd e.d. zijn???

Het PGB mag hij trouwens wel zelf aanvragen; althans de herindicatie; ik ben zéér benieuwd of hij dat zal doen of niet.

En zoonlief zelf? Die vraagt regelmatig wanneer hij bij me op bezoek mag komen; voelt zich niet echt thuis bij papa in huis. Jee, ik vind het heel fijn, dat hij graag bij mij komt, maar het doet me pijn, te weten, dat het niet goed voelt dat hij bij papa woont. Zoveel tegenstrijdigheden; zo dubbel allemaal!

• kluizenaar Hans

Hallo

Vervelend verhaal en dan mag je best voor mij best even gepast gefrustreerd zijn.

Ik ken uw situatie niet, maar als het kind liever bij de moeder gaat wonen is het dan niet mogelijk dat ie naar u gaat verhuizen. vertrouwde woon omgeving is heel belangrijk voor een kind met autisme. ,maar nogmaals ik kan niet over u situatie oordelen.

Wat ik niet begrijp dat hij ineens geen autisme meer heeft.

Zo lang u er geen financiële last van heeft dat uw ex man geen pgb en zo wil aanvragen, zou ik er niet mee zitten.

Met vriendelijke groeten kluizenaar Hans

• Nicole_1

Hallo,

Hans, bedankt voor je reactie. Het is een lang verhaal. Zoonlief heeft altijd bij mij gewoond, maar ik kan de situatie ook al heel lang niet meer aan. Zoon probeerde controle over alles te houden, en wilde bepalen hoe en op welke manier alles gebeurde. Stelde zich duidelijk boven mij. Hij is verbaal supersterk, kan heel goed argumenteren. Al met al heel vermoeiend.

2 jaar geleden pas de diagnose autisme gekregen, na jaren van de ene hulpverlener naar de andere te zijn gegaan. Het autisme is overduidelijk aanwezig.

PGB aangevraagd en gekregen, hulp gezocht, maar door veel wisseling van hulpverleners schoot het niet op; werd de situatie alleen maar slechter (meer verzet door zoon, inmiddels 15 jaar oud). Ik heb aangedrongen op plaatsing, omdat ik vind dat hij goede hulp nodig heeft, en ik hem die niet kan bieden.

Vader is fel tegen plaatsing, en als je aan zoon vraagt of die geplaatst wil worden, zegt hij uiteraard nee! Al met al: er kwam een onderzoek door de Raad voor de Kinderbescherming, en een gedragsdeskundige wist me te vertellen dat zoonlief wel trekken van autisme heeft, maar géén autisme. Vader ontkent het autisme ook: de problemen komen puur door mij en mijn opvoeding….

Dus vandaar dat ik zeg dat er nu geen sprake van autisme meer is…

Het onderzoek door de Raad heeft opgeleverd, dat zoonlief bij vader moest gaan wonen, omdat vader aangaf, zoon wel aan te kunnen. Echter: ik blijf erbij, dat zoon meer begeleiding en sturing nodig zal hebben, waar vader zegt, dat er niets aan de hand is… Het is nu dus voor mij puur afwachten: gaat het werkelijk goed bij vader, of gaat het over een paar maanden helemaal mis bij hem, en moet hij toch erkennen, dat er meer aan de hand is. Of zal vader het allemaal kunnen verbloemen, blijven volhouden dat het ‘goed’ gaat, terwijl het eigenlijk helemaal niet goed gaat….

En deze vader krijgt dus nu de TOG in de schoot geworpen; daar heb ik toch wel moeite mee….omdat ik al die jaren gevochten heb voor erkenning, kostte veel tijd, energie, etc.

Dit is het verhaal zo’n beetje in het kort.

Groetjes,

Nicole

• Gerda_H

Hoi,Nicole.

Ik begrijp jou frustratie heel goed. Het komt bij mij ook hypocriet over dat hij ontkent dat je zoon iets heeft,maar er toch geld voor gaat ontvangen.Maar als jouw zoon eens een weekend bij jou komt logeren,krijg jij dan ook een gedeelte van de tog,of pgb? De opvoeding krijgt vaak de schuld als er iets is met een kind.

Ik hoop dat het allemaal goed komt met je zoon.

Groetjes Gerda

• Nicole_1

Hallo,

Gerda, ik denk niet dat ik hier iets van krijg; tenslotte kreeg vader ook niets, toen zoon bij mij woonde en bij hem ging logeren….

• Wim

Hoi Nicole jammer dat jij en je ex niet meer door een deur kunnen

Het lijkt me niet in het belang van je zoon om nog langer te zwartepieten.

Probeer het zo te zien het pgb is voor je zoon bedoelt en niet voor je ex net zo als het geldt uit tog. Zeker persoons gebonden budget, daar valt volgens mij niets mee te rommelen het zal tog allemaal verantwoord moeten worden. Sucses veder in deze moeilijke periode.

• Can

Veel sterkte Nicole,. het lijkt mij een rotsituatie

gr Can

• truus

een gedeelte van de tog of pgb aan ex geven, bij weekend bezoek??

Om heel eerlijk te zijn, dat is het laatste wat ik zou doen, ik moet eral geld bij leggen, om zoonlief naar ex te brengen, en dan ga ik echt ex geen geld toe stoppen.

sorry voor mijn reaktie, maar mijn haren gingen echt even helemaal overeind.

truus