Ik hoop dat wel duidelijk is dat iedereen met autisme anders is en zich anders gedraagt/reageert op bepaalde situaties.
En in dat bovenstaande plaatje staat aangegeven dat er geen sprake is van angst voor gevaar, terwijl je juist hoort dat mensen met autisme ook last hebben van allerlei ongegronde angsten.
Neem ik het nu heel letterlijk, of ….
Mijn mening, want daar wordt immers ook om gevraagd, is dat het fijn/duidelijk is dat er bepaalde kenmerken zijn, maar ik vind zeker dat er naar de persoon zelf gekeken moet worden. Net als ieder “normaal” mens uniek is, is iedereen met welke vorm van autisme dan ook, ook uniek.
Susan
Ik zit te bedenken dat die ongegronde angsten vaak met hard geluid te maken hebben.
Laat ik mezelf als voorbeeld nemen; ik vind onweer niet leuk, ben er niet meer zo bang voor als vroeger maar toch..
Ik weet dat er thuis niet zoveel kan gebeuren, maar toch schrik ik iedere keer weer van het geluid en ben daar dus vooral “bang”voor. Of valt dat onder “ongepast” reageren?
Zelfde als een hele harde regen/hagelbui op een golfplatendak…
Die plaatjes zijn erg herkenbaar. K ziet ook geen gevaar, steekt zo de weg over, springt zo in het zwembad zonder te kunnen zwemmen, in de dierentuin wil ie rustig de roofdieren gaan aaien enz enz enz., hij kan een rotklap maken op een betonnen vloer, opstaan en na een paar minuten heel rustig zeggen: dat deed best wel pijn. Aan de andere kant is ie wel weer heel gevoelig voor de temperatuur van het douchewater. Snel te heet , dan doet het pijn, of te koud. Knuffelen wil ie liever niet.Doet vaak bizarre spelletjes, keer op keer op keer, Kijkt niemand aan,Voordat ie sprak wees hij alles aan, trok mij aan mijn vinger mee om me ergens naar toe te leiden, kan bij tijd en wijle zeer gehecht zijn aan bijv. een kapotte paraplu, een magneet o.i.d.,heeft heel lang gepapagaaid, doet altijd alles op dezelfde manier,gaat gillen/oren dichtstoppen bij harde of vervelende geluiden , hij is werkelijk knap in het laten draaien van alle mogelijke voorwerpen en draait af en toe zelf ook mee,en hoe ie met anderen omgaat: iedereen is een mogelijke vriend om lekker tegenaan te kletsen over zijn bezigheden en interesses. Vragen die er aan hem gesteld worden , worden, als hij er zin in heeft kort beantwoord om weer snel verder te gaan over zijn interesses
Naast dat K mijn kind is en ik heel veel van hem hou, is hij ook voor anderen soms een soort van spiegel: hoe hij kan genieten van kleine dingen die hij ziet en dat vervolgens weer met iedereen wil delen, dat is een rijkdom die velen kwijtraken als ze ouder worden. Door mijn kind zie ook ik veel meer in de natuur en geniet daar extra van. Heel veel mensen lopen aan dingen voorbij tijdens het wandelen maar hij ziet alles en wijst ons erop met een onstuitbaar enthousiasme. En dat is heel mooi!
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?