autisten klas of sbo?

• degenhardt m

hallo mijn zoon 6jr komt van vrije school en moest naar sbo waar hij een proeftyd doorloopt van 3 tot 6 maanden.ik heb het idee dat hij het hier niet redt er zijn toch te verschillende kinderen te druk enz.hij word elke dag geslagen en bij ons is de maat vol .na bijna 2 weken onderwijs daar.wij zijn ook wel de vrije school gewend dus of dat het probleem is?ik heb goed aangegeven bij juffie dat wij slaan niet goedvinden maar je loopt tegen de muur hij is bij de banjaard onderzocht en dan vewacht je alle informatie ook ik moest via deze site erachter komen dat we recht op t.o.g hebben niemand die iets heeft gezegd.je moet zelf alles maar na gaan.mijn zoon heeft pdnos .zal hij op een autisten school beter af zijn of maak dat niet uit ?wie weet dit? welke centrum ofzoiets kan mij helpen of voorlichten. vriendelijke groetten fam degenhardt.

• ammie

Wij noemen een autistenschool een Cluster-4 school…….:D

Wij zijn erg tevreden met de Cluster-4 school van onze zoon.

Hier wordt slaan niet getolereerd maar je ontkomt er natuurlijk niet helemaal aan.

Die van ons kan zijn handjes ook aardig los hebben zitten…………Maar daar wordt zeker op een adequate manier mee omgegaan.

Ik denk ook niet dat een SBO-school het juiste adres is voor kinderen met een autistisch spectrum stoornis.

Op een cluster-4 school is het onderwijzend personeel opgeleid om deze kids goed te kunnen begeleiden en dat is op een regulieren school niet echt zo of helemaal niet. Ook op een SBO-school zijn ze volgens mij niet echt gericht op gedragsstoornissen……..maar dat mag ik mis hebben………..

Dus als ik jou was ging ik eens googlen op Cluster-4.

Je zoon zal wel aan bepaalde toelatingseisen moeten voldoen. Die worden bekeken door de commissie voor indicatiestelling van het Regionaal Expertise Centrum.

Verder zou je kunnen omzien naar een goede reguliere school en een rugzakje kunnen aanvragen. Maar uit je verhaal maak ik een beetje op dat je zoon daar te uitgespoken autistisch voor is………?

Succes in ieder geval.

Groetjes, Ammie

• sassie

Op www.speciaalonderwijs.kennisnet.nl worden de verschillen tussen de clusters uitgelegd. SBO is cluster 3 en SO is cluster 4. En vind je nog andere informatie.

Mijn zoon zit op het SO, cluster 4 dus. Een school voor kinderen met internaliserende gedragsproblematiek. Ongeveer 90 % van de leerlingen op deze school heeft een ASS. Ze zijn daar dus ingesteld op autisme. Maar het PI valt bijvoorbeeld ook onder het cluster 4 en dat is een , naar mijn mening, “vergaarbak” van allerlei soorten problematieken. Mijn zoon heeft eerst op een MKD gezeten en de kinderen die vanuit daar naar het PI werden doorgestuurd dat waren nou net de agressievere types. Ik wil je dit even vertellen om je alvast opmerkzaam te maken dat niet elke cluster 4 school geschikt hoeft te zijn voor jouw kind. Misschien is het een ideetje om een gesprek aan te vragen bij de IB er van de school van je zoon om aan te geven waar jullie mee zitten en je vermoedens uit te spreken. In elk geval moeten ze ingrijpen bij fysiek geweld. Want op deze manier is er geen veilig leerklimaat voor je zoon en zal hij daar niet goed kunnen functioneren. Ik wens jullie veel sterkte toe en hoop dat je zoon het, waar dan ook, erg naar zijn zin zal gaan krijgen op school!

• sassie

Jeetje wat stom van me! :Z

SBO valt niet onder de cluster scholen natuurlijk, dat is een op zichzelf staand iets.

SO , dat zijn de cluster scholen, verdeeld in vier clusters dus.

SORRY voor de eerdere foutieve informatie, ik hoop dat je aan die site wel wat hebt!

Sassie

• Carla uit Amsterdam

Hallo,

Het probleem van het SBO is is dat het een vaak een vergaarbak is van allemaal kinderen met verschillende problemen. Dit kunnen zowel leer als gedragsproblemen zijn of een combinatie hiervan.

Nadat onze zoon twee jaar op een gewone school heeft gezeten is hij naar een PI school gegaan (officieel cluster 4) en zit daar in een autisten klas.

Ik zeg niet dat het SBO niet goed is maar het is voor onze kinderen niet de beste oplossing. Bovendien zal het hele SBO gaan verdwijnen. De scholen zullen natuurlijk blijven bestaan maar ze zullen als een gewone school moeten gaan functioneren. De klassen zullen dus ook groter worden etc…….

Als je nu al het gevoel hebt tegen een muur aan te lopen met je klachten dan moet je goed gaan nadenken.

In een autisten klas gebeuren natuurlijk ook dingen die niet goed zijn maar het hangt er maar vanaf hoe de leerkrachten er mee omgaan. Mijn zoontje (8 jaar en PDD NOS) zit in een klas met 9 kinderen met een juf en een klassenassistent. Hij doet het daar prima en heeft het naar zijn zin.

Groeten Carla uit Amsterdam

• Caroline

Hoi Carla,

Wij hebben ook een kind met PDD-nos. Hij is 8 jaar en zit in groep 5. Afgelopen week hebben wij te horen gekregen dat hij naar SO of SBO moet. We wonen vlakbij Amsterdam en ik vraag me af op welke school jouw zoontje zit. Is dat soms de van Detschool?

groetjes

Caroline

• Hanneke

Beste familie,

Wij hebben een zoon van 9 met zware ADHD en PDD-nos en moeilijk lerend. Tot nog toe zit hij op een montesori-school. Maar sinds vorig jaar wordt het toch te moelijk voor hem en zijn we samen met school nu op zoek naar de meest geschikte school voor hem. Het heeft eigenlijk een indicatie voor een REC4 school, maar daar zou hij het niet redden. Daar zitten echt onrustige, agressieve kinderen. De school heeft de ACLZ ingeschakeld. Dat is een begeleidingsdienst voor school die uitzoeken wat voor school voor jou kind het meest geschikt zou kunnen zijn. Er komt een hoop papierwerk bij kijken, maar dat vinden jullie waarschijnlijk niet erg. Als jullie jongen maar weer op een fijne school terechtkomt.

Ik begrijp dat school niet erg meewerkt, maar denk ook eens aan de schooldokter, die kan ook veel in werking zetten en informatie geven en ik heb heel veel steun gehad van stichting MEE. Ik kwam voor het aanvragen van een PGB en TOG, maar ze kunnen ook testen afnemen en begeleiden. Zij weten heel veel over deze kinderen en de wegen die je kan bewandelen. Veel sterkte en succes

• bico

Mijn zoontje is bijna 6 zit in groep 2 van een reguliere basisschool maar ze hebben aangegeven te weinig aandacht /begeleiding aan hem te kunnen geven.Hij heeft klassiek autisme met een normale intelligentie en geen gedragsproblemen is heel rustig.De rugzak en cluster4 is 2 keer afgewezen ivm geen gedragsprblemen/agressie/adhd nu wil de school hem overplaatsen naar een sbo maar lees hier geen fijne dingen over maar wat moet je dan blijft geen andere optie over iemand toch postieve ervaringen met sbo en autisme?

• Fransendiana

Ik concludeer dat het eerste bericht al wat gedateerd is, maakt op zich niks uit, ben wel benieuwd hoe dit afgelopen is, “”elke dag geslagen“” ?? Ik mag toch aannemen niet door de leerkracht ?

Hier is het al een paar jaar verder, lwoo onderwijs, qua leerprestaties geen probleem, qua pddnos zelf, de prikkels, de afleiding en de chaos in het hoofd van het minst geringste, hij loopt hier compleet vast, wij zitten nu ook van: ja wat nu ? geen indicatie voor cluster 4 want ook hier niet “erg” genoeg, ja………wat dan ? en nu ? wat te doen ?

• bico

Het lijkt soms wel dat als het niet erg genoeg is je gestraft wordt en buiten de boot valt .Misschien maar een cluster 5 oprichten voor kindjes met problemen maar die niet agressief zijn of ernstige gedragsproblemen hebben.Wij gaan de SBO een kans geven omdat Regulier gewoon geen optie is en volgend jaar de klas met minimaal 30 kids gaat worden wonen in een nieuwbouw wijk.Welke opties hebben jullie nog Ron?