traag met wiskunde

  • Loes

    Onze zoon van bijna 15 zt op 3 atheneum. Hij heeft echter nooit zijn wiskunde proefwerk af. Ondanks meer tijd of minder sommen. Wie heeft er tips wat de school of wij kunnen doen

  • Susan

    Hoewel ik niet zo goed begrijp waarom deze vraag hier staat, ben ik even voor je wezen Googlen:

    http://www.eurekaonderwijs.be/dyscalculie.htm

    Misschien kan je er wat mee.

    Susan

  • kluizenaar Hans

    Hallo

    Ik zelf zou zeggen dan doet ie er toch wat langer over, maar helaas de maatschappij jaagt mensen graag op want alles moet vlug vlug.

    en daardoor vallen er zo veel buiten de boot.

    In Nederland en Duitsland is die hoge arbeidsproductiviteit het ergst dus daarom ook de 2 landen met de hoogste aantal WAO. ers en wajongers.

    Probeer te regelen met school dat ie daar iets langer over kan doen

    Met vriendelijke groeten

  • Girlkickboxer23

    Ojee nog een wiskunderamp. De enige oplossing is laten vallen. Weet niet of je iets met vrijstellingen kan regelen, maar goed dat kun je beter op school informeren. Heeft hij geen dyscalculie? Misschien een idee om dat eens te laten testen. Ik heb het ook en kon vrijstelling en aangepaste tentamens krijgen daardoor.

    Groetjes,

    Milou 23 jaar PDD-NOS ADHD en de forumjurist (lol)

  • Kluizenaar hans

    Jammer dat alles tempo gebonden is met leren en werken dat zorgt dat er een hoop mensen onnodig buiten de boot vallen.

    Ik heb geen moeite met leren alleen ik heb meer tijd nodig om iets geleerd te krijgen en daarom moest ik naar het speciaal onderwijs. Op een gewone lagere school moet men zoveel binnen zoveel tijd geleerd hebben.

    langzaamheid is altijd optijd.

  • Can

    Misschien een som per bladzijde ivm de overzichtelijkheid?

    En hem de tijd ervoor laten gunnen?

    Wiskunde is het vak wat ik vroeger als eerste liet vallen….

    gr Can

  • Susan

    Stel dat het dyscalculie is, dan heeft het helemaal niets met tempo te maken. Dan doe je het voor je gevoel best goed en kan het best snel klaar zijn, maar blijkt het later vol met fouten te zitten.

    Heel vervelend, vooral omdat je dit 9 van de 10 keer gewoon niet ziet. Dit is funest voor je zelfvertrouwen…..

    Dat onzekerheid er voor kan zorgen dat lang over zijn sommen doet, lijkt me niet heel onlogisch.

    Dan kan je nog zoveel tijd hebben, de onzekerheid zorgt er gewoon voor dat het niet afkomt.

    Even terug naar Loes; Kan je niet thuis extra met hem oefenen? Misschien dat er met de school wat te overleggen valt?

    Ik heb dyscalculie, heb daarom op de lagere school ontzettend veel vooral thuis geoefend. Het is vooral lastig en niet alleen omdat het rekenen dan lastiger gaat. Een ander verschijnsel is een verschrikkelijk slecht richtingsgevoel.

    Zodra het kon heb ik op de MAVO wiskunde laten vallen, maar ben wel doorgegaan met economie (d niveau). Later op de MBO werden de rekenvakken ook een crime, maar de leraren zagen dat ik het wel wilde snappen en ik heb deze opleiding dan ook gewoon gehaald (mbo-administratie, directiesecretariaat)

    Susan

    32 PDD-nos

  • Kluizenaar Hans

    Susan schreef:

    >

    > Stel dat het dyscalculie is,

    > Heel vervelend, vooral omdat je dit 9 van de 10 keer gewoon

    > niet ziet. Dit is funest voor je zelfvertrouwen…..

    >

    hallo

    Helaas bespeur ik weer zo misvatting dat jezelf vertrouwen weg is als je dyscalculatie of dyslexie zou hebben. Dat is dus onzin.

    Niemand , dus jij ook niet is daar minderwaardig om.

    In het 1 ben je goed en het andere minder en ik ben dolblij dat zoiets bij elk persoon verschillend is ongeacht of iemand wel of geen autisme heeft of iets anders.

    verder schreef susan

    > Zodra het kon heb ik op de MAVO wiskunde laten vallen, maar

    > ben wel doorgegaan met economie (d niveau). Later op de MBO

    > werden de rekenvakken ook een crime, maar de leraren zagen

    > dat ik het wel wilde snappen en ik heb deze opleiding dan ook

    > gewoon gehaald (mbo-administratie, directiesecretariaat)

    >

    > Susan

    > 32 PDD-nos

    Dus genoeg andere dingen waar je wel goed in bent.

    we kunnen niet overal goed in zijn en daar zit ik ook niet op te wachten.

    Dus genoeg andere goede dingen om zelfvertrouwen in te hebben, dat is bij jou zo en dat is bij mij zo en dat is bij velen zo.

    Met vriendelijke groeten

  • Susan

    Moet ik nu voor de … keer vertellen dan wat ik wel goed kan? en dat mijn zelfvertrouwen als het om cijfers gaat niet zo heel groot is, maar verder toch echt groot genoeg.

    En waarom denk je dat ik de opleiding voor directiesecretariaat gekozen heb? Precies, omdat daar mijn sterke kanten liggen. Leek me duidelijk genoeg.

    En verder? lees mijn reacties maar na Je zal je me niet zo heel snel op typefouten betrappen, behalve wat slordigheidsfoutjes.

    En het spijt me, maar ik blijf het onzin vinden dat als je voor iets wat me je moeilijk vindt maar tijd genoeg krijgt dat je het dan goed doet. Klinkt logisch maar als je iets gewoonweg niet ziet kan je er desnoods uren over doen, de fouten blijven toch wel.

  • Kluizenaar hans

    Hallo

    Oke ik begrijp nu wat je bedoelt als je dyscalculatie heb , is dat niet met meer tijd terug te dringen. ( Dus nu weet ik waarom je er weer onzin achter schreef)

    en als je goed ben in directiesecretariaat zijn, wat maakt het dan verder uit.

    Wat typ en schrijf fouten betreft, dat maakt mij niets uit. Ik ben ook niet goed in mijn eigen Nederlandse taal goed schrijven, maar ga wel de komende maanden middels een spellingsboek dik boekwerk dit bij leren.

    Naast aandacht aan spellen ook aandacht aan schrijf stijl.

    Nu worden al mijn onderzoeksverslagen in concept gemailt en verbeterd op taalfouten en daarna definitief uitgebracht.

    Er zijn mensen die DRS en DR IR en ING voor hun naam mogen zetten en die laten ook hun wetenschappelijke publicaties door een bureau controleren en verbeteren op taalfouten .

    Dus slechte beheersing van de Nederlandse taal is niet alleen iets wat ik als moeilijk lerende kind vroeger heb.

    Maar ik vind de informatie over het onderwerp in de rapporten veel belangrijker, genoeg andere vaardigheden die ik belangrijker vind dan of ik mijn eigen Nederlandse taal goed schrijf .

    Firefox onderschept nog een hoop taalfouten voor ik een bericht post op het forum , maar firefox herkent niet alle fouten.. terwijl ik eerst las na dat de firefox gecontroleerd had , haalde ik een paar foutjes weg die firefox niet herkende.

    Als ik kan begrijpen wat iemand bedoelt zal het mij een zorg wezen of iemand taalfouten maakt , Ik doe van mij kant iets om het terug te dringen en ga in de herfst het verder bij leren, maar posten zonder taalfouten kan ik niemand beloven.

    Maar nu is mijn dag energie op dus ga slapen.

    Met vriendelijke groeten