Hoi allemaal. Ik ben Bram en ik heb via zelfdiagnose autisme bij mij vastgesteld. Eigenlijk nadat mijn kinderen officieel diagnose hadden gekregen heb ik alle kenmerken ook bij mijzelf gevonden (Asperger syndroom). Alhoewel ik redelijk “normaal†functioneer wist ik mijn hele leven al dat ik anders was. In mijn jeugd ben ik veel gepest, maar gelukkig werd ik al gauw groot en sterk en was ik mijn pestkoppen lichamelijk de baas. Daardoor had ik weinig vrienden, maar dat vond ik wel best zo. Sterker nog; diep in mijn hart heb ik een grondige hekel aan mensen. Het liefste ontwijk ik mensen, maar in het dagelijkse leven ontkom ik er niet aan. In drukke situaties (bijvoorbeeld in een supermarkt) voel ik soms ineens een grote haat opborrelen en denk ik: had ik maar een machinegeweer, dan maakte ik iedereen dood. Dat is een hele korte gedachtenflits en die weet ik direct weer te onderdrukken.
Al met al functioneer ik “normaalâ€, heb een gezin, 3 kinderen en een goede baan, leidinggevende functie. Heb een (kleine) vriendenkring waarmee we regelmatig dingen ondernemen. Blijkbaar kan ik mijn autisme vrijwel volledig onderdrukken. Toch kosten sociale situaties mij veel moeite. Vooral als ik in het middelpunt sta, en moet presteren (lees: “normaal†doen). In een vergadering op mijn werk bijvoorbeeld. Dan krijg ik die maffe en gewelddadige dwanggedachte waar ik opeens een zwaard trek en iedereen in de vergaderruimte onthoofd. Ik weet 100% zeker dat ik zoiets nooit in de praktijk zal brengen, maar deze gedachten maken mij wel soms bang.
Soms vraag ik mij wel eens af of ik niet te krampachtig bezig ben om maar normaal gevonden te worden. In vertrouwde omgeving (bij mijn gezin en vrienden) waar ik mijzelf kan zijn, en iedereen mij accepteert, heb ik deze gedachten dan ook niet.
Ik vraag mij af of er mensen zijn die dit herkennen.
Alvast bedankt voor het lezen.
PS wees gerust, ik ben vooral geen potentiële maniak, maar ik schrijf gewoon eerlijk wat er in mij omgaat.