autisme en ziek zijn

  • Lennie

    In de eerste levensjaren van onze zoon was hij regelmatig ziek, ongeveer eens in de maand had hij koorts en was hij “lamlendig ”.

    Achteraf denk ik dat dit ook te maken heeft gehad met zijn ( toen nog niet herkende) autisme, ik denk dat hij op stress / veranderingen o.a. reageerde met het ziek worden.

    Dit heeft ongeveer geduurd tot hij 6 jaar was, daarna werd hij fysiek wat sterker.

    Nu merken we dat dit weer terug gaat komen.

    Hij is nu 13 jaar en om de 4 weken moeten we hem thuis houden omdat hij koorts heeft en grieperig is. Momenteel heeft heel nederland griep dus het kan “toevallig ” zijn, maar het begint wel op te vallen hoe vaak dit nu weer gaat terug komen.

    Omdat hij nu de puber leeftijd krijgt vroeg ik me af of de bijbehorende veranderingen in deze fase ook hiermee te maken hebben.

    Zijn er mensen die dit herkennen, als klein kind ziek zijn en dat dit dan in de pubertijd weer terugkeert ?

  • Can

    Hoi Lennie

    Onze oudste reageert wel eens met grieperig worden als er een spannende gebeurtenis plaats vindt! Net alsof er een ontlading plaats vindt…Beterschap met je grote zoon

    gr Can

  • marjolein 17 jaar pdd-nos

    Heel herkenbaar, letterlijk “ziek” ivm met stress. Accepteren en rustperiode's inlassen is mi de beste oplossing.

  • gaby

    ik herken het ook wel een beetje

    ik heb het vooral als ik intake gesprekken heb of sollicitaties dan gaan mijn darmen heel erg tegenwerken ja hoe zeg ik dat in het net…

    me darmen zijn dan heel erg van streek. dit is vaak de hele dat tot het moment dat ik weg moet en dan is alles rustig…

    groetjes gaby

  • Lennie

    Bedankt voor de reakties, het is dus inderdaad herkenbaar.

    Ik hoop alleen niet dat het “blijvend ” is.

    Er zijn een aantal jaren geweest dat het minder was, hopelijk voor hem wordt het na zijn puber fase weer minder.

    Groetjes van Lennie

  • Milou

    Iemand met een ASS staat zeker in de puberteit constant onder hoogspanning. Wanneer er inderdaad ook griep heers kun je er bijna donder op zeggen dat je het dan ook krijgt.

  • gaby

    ik ben nu 21 niet echt meer in de pubertijd denk ik;)

    ik werd in me pubertijd altijd enporm moe omdat ik me autisme niet geaccepteerd had en enorm me best ook vooral niets te laten merken en als normaal door het leven tegaan. wat me bijzonder goed lukte… eenmaal thuis en rust storte ik in…

  • naomi

    hallo.

    min vraag is eigenlijk de volgende.

    ik ben benieuwd of er net als ik mensen zijn die b.v nooit vertellen als ze ziek zijn/zich niet lekker voelen.

    ik wil graag weten hoe dit komt en of dit ook een autistisch trekje is.

    ik zou er graag wat uitleg op willen hebben.

    ik vertelde vroeger nooit als ik ziek was zelfs niet aan mijn ouders of familie

  • Gaby

    ik herken dat niet bij mezelf moet ik zeggen.

    ik vertelde in 2009 dat ik last van me darmen had bij stress. dit is nog steeds wel een beetje. maar kan er beter mee omgaan.

    laatst moest ik zelf bij iemand langs voor hondentraining. om kennis te maken met het hondje en met het baasje.

    nu zijn we een paar weken verder. en elke keer als ik besluit de training een beetje lastiger te maken dan voel ik opnieuw spanning(denk omdat ik geen idee heb hoe hun erop reageren)

    ik train nu 3 verschillende honden en moet zeggen gaat steeds beter.

    merk dat ik bij sollicitaties of andere pittige gesprekken, er neutraal inga en dus niet heel veel meer ga lopen stressen.

    ik kan wel lichamelijk ziek worden als ik veel teveel aan me hoofd heb.

    groetjes gaby

  • robert van gossem

    Naomi,

    Ik heb een 23 jarige zoon met autisme,

    het vreemde is inderdaad dat wanneer hij ziek is dit blijkbaar zelf moeilijk herkent, ik hoor hem hoesten ed. maar moet dan vaak na enkele weken vaststellen dat hij ook hoge koorts heeft zonder dat hij dat blijkbaar in de gaten heeft.

    Hij krijgt het wel moeilijk, heeft vaker huilbuien ed, maar bij hem rijpt blijkbaar niet het besef dat misschien ietslichamelijks aan de hand is. In die zin heeft hij iets van een klein kind dat nog niet weet hoe het dit vervelende gevoel van ziek zijn, zich koortsig voelen ed. moet verwoorden.