tips gevraagd mbt opvoeding

  • kwebbel

    de thuis medewerker komt binnenkort weer maar stel de vraag toch even,misschien kunnen jullie me met wat adviezen alvast opweg helpen er zijn een aantal punten waar ik momenteel mee worstel.en als ik dan weer even vooruit kan met de adviezen geeft dat wat lucht dus dat zou erg prettig zijn.

    *fabian heeft momenteel de neiging om te zeuren om het zeuren,het gaat niet eens meer om het gevraagde want als je dit aanbiedt hoeft hij al niet meer en wil hij alweer wat anders. momenteel doet ie dit zovaak, dat ik rustig kan zeggen dat er per minuut wel een paar keer gezeurd wordt om een of ander, zonder te overdrijven.

    hoe kan ik dat gedrag doorbreken en belonen wanneer hij dit niet doet? (zonder dat ik aangeef dat ik het goed vind dat ie niet zeurt want dan begint ie weer :D:D)Dit is iets waar ik me momenteel echt tenenkrullend aan erger.(ik ben dolblij dat ie eindelijk begint te praten vergis je niet maar das iets teveel van het goeie:D)

    *hij kan zich amper 2 minuten zelf vermaken dan begint hij van “mama meespelen” het inzetten van een wekker heeft geen nut,hij blijft vragen om mijn meespelen ongeacht of ik hem wel of niet terug verwijs naar waar hij mee bezig was -eerste advies van de ambulanthulp :D-

    hij kon altijd zo lekker spelen zelf zonder het eeuwige gevraag om mama's meedoen,hebben jullie tips om dit weer te stimuleren??ik heb geprobeerd dit gedrag te stimuleren met autostickers helaas heeft dit geen effect,ook niet met hele korte periodes van zelf spelen van vijf minuten.

    herkennen jullie dit en hoe hebben jullie dit aangepakt,fabian is vier jaar.

  • kwebbel

    praktijk voorbeeld:

    fabian wil graag een puzzel maken, dit is prima en ik pak de puzzel voor fabian en leg de stukjes voor hem klaar op tafel.

    hij kan die puzzel prima zelf maken en dit heeft ie ook al gedaan, dus dat feit ligt er.

    zodra ik echter de stukjes neergelegd heb begint fabian te zeuren.mama meedoen.het eind van het liedje eindigd ermee dat IK die puzzel maak en fabian zelf geen vinger ernaar uitsteekt :D (ben ik dan gek als ik zeg dat ik die puzzel niet wou maar hij?:D)

    als ik aangeef dat fabian zelf die puzzel kan maken krijgen de stukjes op tafel een swieper met de arm en liggen alle 36 stukjes puzzel op de grond, wat weer als gevolg heeft dat ie de puzzel op mag ruimen en in mag leveren want met speelgoed mag niet worden gegooid.

    de straf is dat die puzzel dan weggeruimd wordt achter slot en grendel,bij lief spelen komt die weer tevoorschijn en dat weet hij ook en snapt hij ook.

    dit is slechts een voorbeeld ik kan er zo een heel lijstje van neerleggen maar dit is wel en hele recente.

  • Milou

    Het sleutelwoord bij negatief gedrag is negeren. Hoe moeilijk dat soms ook is. Wanneer jij op negatief gedrag ingaat krijgt hij wat hij wil namelijk aandacht. Kinderen vragen heel vaak op een negatieve manier aandacht als ze dat op een positieve manier niet (genoeg) krijgen. Nu weet ik niet of dat bij jou ook het geval is, maar in veel gezinnen wel. Wanneer een kind iets goeds doet (bijvoorbeeld zelfstandig spelen) denken veel ouders van hehe eindelijk en besteden daar dan verder geen aandacht aan. Ga ook eens als Fabian lief speelt naar hem toe en zeg Goh Fabian wat ben je nu lief aan het spelen wat goed van jou. Misschien doe je dat al wel maar goed dat wil negen van de 10 keer nog wel helpen.

  • Can

    Dit is dus zeuren om aandacht en vragen om het vragen.

    herkenbaar, onze oudste deed dat ook. Vroeg je een vraag en in de middel of de uitleg kwam er propt een andere vraag van weer iets heel anders.

    Het kan zijn dat jouw zoontje overzicht mist en behoefte heeft aan iemand die de touw in handen neemt en hem leidt.

    Wees heel overzichtelijk thuis en consuquent en leer hem ook zich zelf te vermaken en laat hem bijv. zelf de puzzel pakken inplaats van moeders;) en wees daar ook heel duidelijk in.

    groetjes Can