autisme + omgang na scheiding

• dennis

ik zit met het volgende en weet niet of jullie hier ervaring mee hebben..

ik heb een zoon van 4 met een vorm van autisme

hij zit nu sinds 1 jaar op speciaal onderwijs wat voorbereidend is om naar een bassisschool te gaan met speciale begeleiding wat perfect bij hem past.

nu ben ik sinds 2 jaar terug gescheiden en was er een tijdelijke omgang met zijn moeder maar na er sprake was van belachelijk veel medicijn gebruik door mijn ex vrouw door zogenaamd depressief,, en ik er na onderzoek bij de dokter achterkwam dat mjn zoon temazepam in zijn bloed had werd onmiddelijk de omgang stopgezet. ik heb nu in de afgelopen twee jaar met hart en ziel alles aan mijn zoon gegeven, ik heb met bloed zweet en tranen het hele instantie traject doorlopen. en nu na bijna twee jaar dat mijn ex niks heeft laten horen schijnt ze opeens afgekickt te zijn en heeft een baan en heeft een rechtzaak aangegaan voor een omgangs regeling van 4 dagen op de 14..

mijn zoon is een schat van een kerel maar heeft een groot boek als gebruisaanwijzing, hij heeft regelmaat nodig en vastigheid iedere dag gaat hier thuis volgens een schema waar zelden van word afgeweken als we van het pictogrammen schema afwijken is dit meteen merkbaar in zijn doen en gedrag.

nu heeft mijn advocaat wel alle verslagen van mijn zoon van de verschillende instanties maar ik ben toch heel bang want zij is toch zijn moeder………..

is het zo zoals word gesproken ,,een rechter zal altijd oordelen naar het belang van het kind" ???????????????????????????????

alvast bedankt..

D

• Can

Ik heb er niet veel verstand van maar wil je heel veel sterkte wensen met deze moeilijke situatie!

Ik geloof dat ze vanaf een leeftijd van 11/12 jaar het kind kunnen vragen bij wie hij het liefste wil wonen.

In jouw geval hoop ik dat de rechter naar het belang van het kind kijkt want stel dat je zoon terug gaat naar zijn moeder is dat een heftige verandering en dat is weer moeizaam voor kinderen met autisme..

sterkte en heel veel succes!

Can

• ammie

Mss. een omgangsregeling onder toezicht?

Moeilijk hoor……..ik zou er ook geen vertrouwen in hebben.

Succes!

• Milou

Ik heb niet zo heel veel verstand van familierecht, maar het klopt dat een kind met 12 zelf mag beslissen bij wie hij of zij komt wonen. Heb je inmiddels al een advocaat? Wanneer je een laag inkomen hebt kun je die toegewezen krijgen en hoef je maar een kleien vergoeding te betalen.

Zet samen met hem of haar de situatie goed op een rijtje hoe het was. Ja een rechter kijkt ook naar het belang van het kind, maar ook naar het belang van beide ouders. wanneer uw vrouw idd nu goed in staat is voor zichzelf en voor uw zoon te zorgen, denk ik dat u wel accoord moet gaan met een bezoeksregeling. Misschien is het ook een idee om uw situatie even voor te leggen op www.rechtenforum.nl. Daar zitten heel veel rechtenstudenten (net als ik) die u nisschien ook op gang kunnen helpen.

Milou 2e4 jaar PDD-NOS, ADHD en de forumjurist :)

• ammie

Tja, dat duurt nog een beetje lang voor Dennis en zijn zoon:D

Ik hoop ook dat in dit geval de vader aan het langste eind trekt. Het kan toch niet zo zijn dat iemand 2 jaar lang niets van zich laat horen dan alles op een presenteerblaadje krijgt aangeboden. Ik zou dat ook niet pikken. Ook B's biobak heeft al 4 jaar niets van zich laten horen…….hoeft nu ook niet meer. Maar zal de dag komen dat hij wel komt dan heeft hij een kwaaie aan mij!

• Can

Dat kan ik me heel goed voorstellen Ammie!

gr Can

• Em

Beste D,

Je verhaal raakt me, omdat je zo intens bezig bent met de zorg voor je kind, bang bent om hem kwijt te raken.

Je hebt de afgelopen jaren voor hem gezorgd, je liefde en sten ouderlijke steun gegeven, en je zegt dat het met heel zijn boek aan gebruiksaanwijzingen goed met jullie gaat.

jij hebt na de scheiding je eigen leven opnieuw vorm gegeven én dat van je zoon. Daaruit blijkt dat je kracht bezit, en het pleit voor je.

Dat het vaak zwaar is, neem ik onmiddellijk aan, uit ervaring weet ik dat het leven met een kind met Ass niet makkelijk is.

Je ex heeft in die tijd ook haar proces doorlopen, dingen verwerkt en is tot inzicht gekomen dat ze ook zeggenschap en een leven wil met jullie zoon. Hiervoor heeft ze eerst haar eigen leven op de rit moeten krijgen. Dat zal ongetwijfeld ook niet zonder slag of stoot gegaan zijn.

Jouw angst om je zoon kwijt te raken is groot, en je twijfelt eraan of de rechter wel in het belang van het kind zal spreken. Dit vind ik begrijpelijk.

De verhalen van vaders die zeggenschap of contact verliezen zijn talrijk helaas.

Ik denk dat een rechter een oprechte ouder herkent. Dwz een vader of moeder die zelf voor 100% (alles!) handelt in het belang van het kind.

Dat klinkt eenvoudig, maar de praktijk is dat veel ouders hun negatieve gevoelens of haat tegenover elkaar of over het verleden niet buiten onderhandelingen kunnen houden. Laat staan buiten een eventuele rechtszaak.

Hiermee wil ik niet zeggen dat je je emoties erbuiten moet laten!

Maar laat je gevoel alleen spreken over het welzijn van je kind, de band die jullie samen hebben en de toekomst die het tegemoet kan gaan. Met jullie als ouders. Want dat een kind een vader én een moeder heeft is duidelijk. Deel dus die verantwoordelijkheid, zodat jullie in de toekomst beiden met jullie zoon kunnen gaan genieten op den duur.

Geef dus je ex de kans om haar kant van het verhaal over jullie zoon te vertellen, ga niet inhoudelijk in op negatieve opmerkingen uit jullie beider verleden. Denk opbouwend, en probeer haar daarbij te betrekken, bemiddeling kan hierbij nodig zijn.

Ik hoop dat je je paniek lucht kan geven door erover te praten met mensen die je vertrouwt. Dat je het buiten de gesprekken met je ex kunt houden.

Gun haar én je zoon een band met elkaar, zoals je dat ook jezelf gunt. Probeer vertrouwen in haar te hebben zoals je ook jezelf vertrouwt; in het belang van jullie kind.

Je kind zal je er later om waarderen dat je alles op een positieve manier in het werk hebt gesteld om hem zijn beide ouders te laten behouden.

Ik wens je veel succes op je weg!

MVG Em.

• marjon kuipers

Beste Dennis,

Graag reageer ik op jouw verhaal.

Als autisme deskundige (www.auticomm.nl) en NMI Mediator (www.mediationvisie.nl) word ik regelmatig ingeschakeld in situaties waarbij autisme een rol speelt.

Mocht je nadere informatie wensen dan ben ik je graag van dienst.

Hartelijke groet,

Marjon Kuipers

Mediation Visie

Auticomm.

06 22 670 970

• Em

Ben erg benieuwd hoe het met Dennis en zijn zoon gaat.

• sassie

Hallo Dennis,

Ik kan je geen raad of advies geven want ik weet er niks vanaf en dan kan je beter je mond houden.

Maar ik laat je wel even weten dat ik hoop dat de rechter eerlijk oordeelt en het belang van je kind voorop stelt. Zo te lezen ben jij een hele lieve en betrokken ouder, ik hoop dat de rechter dat ook ziet!!!!

Succes en sterkte!

Sassie