Willen jullie ff meedenken?

• Gerda

De mentor van Julia haar school adviseerde mij om alsnog een wajong voor Julia aan te vragen. Zij heeft van het VMBO geen diploma kunnen halen,omdat zij teveel ziek was geweest. Nu doet zij helpende zorg en welzijn,niveau 2. Er is ook la een rugzakje aangevraagd,en Julia heeft al te horen gekregen dat zij dit jaar weer over moet doen,omdat zij weer teveel ziek is,en daardoor haar studiepunten niet kan halen.Als zij haar nu voor het examen zouden zetten,zou zij het op haar sloffen kunnen halen,maar school blijft bij het aantal studiepunten. Haar mentor is bang,dat zij straks zowiezo heel moeilijk een baan kan vinden,vanwege dat zij geen vmbo diploma heeft, maar ook,dat,moc zij wel een baan kunnen vinden,zij dezen iet vast kan houden,omdat zij zoveel ziek is. Zij heeft altijd hoofdpijn,en heel erg moe. Zij moet nu opnieuw naar de GGZ,maar nu voor volwassenen,voor verder onderzoek,of het toch psychisch is. Wat zouden jullie doen? Julia is bekend met asperger.

• Susan

Ik denk dat haar mentor gelijk heeft en dat ze er goed aan doet een WAJONG aan te vragen. Dan is ze in elk geval verzekerd van een inkomen.

En als ze dan naar het GGZ moet, tja dat is dan maar zo.

Dan nu maar even geen examen, via de WAJONG is ook nog wel het e.e.a. mogelijk, zoals bijv. met een IRO.

Susan

• Gerda

Susan,wat is een IRO? Naar de GGZ moet zij zowiezo,vanwege haar hoofdpijn. Ze zou via het UWV wel een jobcoach kunnen krijgen. Haar mentor zei ook,nee heb je,ja kan je krijgen.Magda moet woensdag voor een gesprek naar de UWV. Zij is bang dat zij haar wajong kwijt raakt,maar dat betwijfel ik.

• Susan

Een IRO is een budget waar je recht op hebt als je een WAJONG of een WIA uitkering krijgt. Met dit budget is het bv. mogelijk om een opleiding te gaan volgen op het gebied waarin je wilt en kunt gaan werken, of een coach in te huren, die kan helpen met het vinden van een baan en later te begeleiden.

IROadvies

Op de site van het UWV staat ook wel wat info

• frieda

Kijk eens op de site van het Reacollege. Als je dochter een wajonguitkering heeft zou ze hier misschien een opleiding kunnen volgen en hulp krijgen bij het vinden van een baan.

• Susan

Er zit er zelfs één in Groningen

REA-college

• Gerda

Gerda Schreef:

——————————————————-

> Susan,wat is een IRO? Naar de GGZ moet zij

> zowiezo,vanwege haar hoofdpijn. Ze zou via het UWV

> wel een jobcoach kunnen krijgen. Haar mentor zei

> ook,nee heb je,ja kan je krijgen.Magda moet

> woensdag voor een gesprek naar de UWV. Zij is bang

> dat zij haar wajong kwijt raakt,maar dat betwijfel

> ik.

Susan,bedankt voor de tip.Misschien is dit ook wat voor Magda. Ik heb Magda nog ff doorgevraagd,vanwege dat gesprek,maar dat is met een arbodeskundige,omdat zij heeft gevraagd voor een jobcoach.Zij wil zich alsnog weer in laten schrijven voor een kapstersopleiding.

• Gerda

Ja,dat weet ik Susan.. Ik kan het met Julia bespreken. Frieda,jij ook bedankt voor de tip. Julia haar Mentor had mij er wel al opgewezen ivm Magda.

• Susan

Sorry Gerda dat ik inbreek in je topic.

Heeft het REA-college ook niet met de IRO te maken dan? Het zal immers ergens van betaald moeten worden?

• Gerda

O,Suus,dat mag hoor. Alle info is meegenomen.Ik zou niet weten of het REA college te maken heeft met de IRO. Dat kunnen wij altijd navragen.