Voeden baby en een pdd-nos kind?

• Fluitketeltjes

Hallo,

Mijn oudste dochter 5,5 is gediagnostiseerd met pdd-nos en NLD. De diagnose is net bekend, een week of 5

Nou hebben we sinds kort een baby erbij. (4 weken oud) En daar ontstaan de problemen.

Ik geef hem borstvoeding, en ben dan even niet mobiel, (met flesvoeding trouwens ook niet). Nou is het zo dat telkens wanneer ik ga zitten voeden zij besluit iets te doen waar ze mijn hulp bij nodig heeft. Iets pakken, willen knutselen e.d. Ik geef al aan dat dat nu niet kan en dat ze even moet wachten. Daar zit het probleem. Ze begint te krijsen en te schreeuwen en het moet NU gebeuren. En ik kan haar niet duidelijk maken dat ze moet wachten. Dit levert bij mij als bij de baby toch wat behoorlijk wat stress op. En nee papa is er niet die moet werken.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

Alvast heel erg bedankt voor de antwoorden.

• Susan

Ik denk dat ze op deze manier jouw aandacht wil, en juist op deze momenten, omdat ze die dan niet krijgt. Probeer haar bij het voeden te betrekken, of leg het haar uit. 5, 5 jaar lijkt mij oud genoeg om dat soort dingen wel te kunnen begrijpen.

• Ikke duss

Allereerst gefeliciteerd!!

Verder is het heel herkenbaar wat je schrijft!

Ik denk dat je een aantal dingen in je achterhoofd moet houden in dit stukje…..

* mama is anders

* er is iets heeeeeeeeel erg verandert in het Thuis

* tijdens het voeden is je kind misschien zoekende, wat kan helpen is duidelijke structuur geven dan in bijv een spel/taak en met een time timer oid te ondersteunen…

* je zou een picto kunnen maken met een voedende moeder en 1 met een voedende moeder en een rood kruis er door; rode kruis betekent dat het dan klaar is…..en dan dat je kind tijdens het voeden moet spelen/kleuren/ oid

* loze ruimte is klooiruimte……..dus zorg voor een afgebakerd stuk tijdens jouw voeden!

* het is nu nog weekend, misschien dat manlief thuis nu en ga bijv oefenen met zelf spelen tijdens het voeden en ga belonen met stickers oid als het lukt

* zorg ook voor voldoende 1 op 1 tijd met je andere kind; die zal ook de aandacht van mama willen en jij ook andersom

Verders, probeer zoveel mogelijk lekker te genieten van je kleine aanwinst!!

• Fluitketeltjes

Die picto ga ik idd maken, dankje wel.

ER is best veel veranderd. hoop dat de rust snel is wedergekeerd.

Bedankt voor je reactie.

• Ikke duss

Meid, geef het ook even de tijd…voor allemaal….iedereen moet zn ritme weer vinden.

Eis niet teveel van jezelf, maar probeer er zo ontspannen mogelijk mee om te gaan.

• Gerda

Misschien kan je haar op de tijd dat jij de baby moet voeden, een baby pop laten voeden? Bijv een soort babyborn,en haar een flesje geven aan de pop. Zo betrek je haar bij de verzorging,en krijgt ze toch positieve aandacht.

• MissKitka

Hallo,

Zelf heb ik een dochter van 6 en ben 4,5 maand zwanger. Ook mijn dochter heeft PDD NOS. Gelukkig is zij enorm blij met de komst van een tweede en hebben wij al vanaf het begin uitgelegd dat een baby veel zorg nodig heeft en dat zij dus meer zelf zal moeten doen.

Ik ken je situatie verder niet, maar onze dochter kan veel zelf en we stimuleren haar ook dingen zelf te pakken. Ze weigert dat soms te doen, maar door haar dan te negeren kiest ze uiteindelijk eieren voor haar geld. Dit gaat niet in een dag! Maar het kan dagen duren eer zij dan toch toegeeft.

Zo kan ze bijvoorbeeld zelf haar drinken pakken uit de koelkast door middel van een ikea kruk en klimt ze zelf op het keukenblad om een beker te pakken. Klink gevaarlijk, maar een 6jarige kan al meer dan je zou denken. Helaas is het bij PDD NOS nooit voorspelbaar wat er die dag gebeurt, en kunnen simpele trucjes niet altijd helpen.

Onze dochter hangt erg aan mij en ik heb altijd heel veel voor haar gedaan (de stomste dingen zoals haar eten snijden, billen afvegen, etc.) puur omdat haar PDD nOS voor situaties kan zorgen die je liever vermijdt. Echter sinds ik haar fysiek wat meer afwijs (minder hangen, niet meer zo op mijn schoot, niet dragen, etc) doet ze ineens veel meer zelf zonder probleem! Zo verbaasde ze mij door zelf, zonder oefenen, ineens haar eigen veters te strikken!

Omdat de baby straks veel aandacht van mij zal eisen doe ik nu steeds minder dingen die ze als 6jarige (ook met PDD NOS) zelf kan doen. Door hieraan vast te houden (met een enkele driftbui!) zal ze straks met de baby mijn aandacht niet meer zo opeisen.

Voor jouw situatie tijdens het voeden, is het misschien een idee je dochter verbaal duidelijk te maken dat ze ervoor alles aan je kan vragen (drinken, eten, speelgoed pakken), maar zodra je zit ze even niks kan vragen, tot je klaar bent. Wanneer ze het hier niet mee eens is en voor een onrusttige situatie blijft zorgen, kun je haar de ernst ervan benadrukken door haar tijdens de voedingen af te zonderen totdat ze weer rustig bij je kan zijn.

Bij onze dochter is herhaling essentieel. Dus haar de kans geven dingen te vragen (voor de voeding en erna) en haar tijdens de voeding negeren. Bij ons werkt het uiteindelijk wel, want negeren is niet leuk! Misschien kun je haar idd voor de voeding ook voorbereiden door boekjes en speelgoed op de bank naast je neer te leggen en duidelijk maken dat ze wel gezellig bij je kan komen zitten.

Ik vroeg me ook af of je niet bang bent dat de tweede ook PDD nOS of iets heeft? De kans is aanwezig en ik maak me er best zorgen om.

Groetjes en succes

MissKitka