Uitgaan naar het cafe!?

• loes

Hallo ,

mijn zoon van 21 jaar en geestelijk en verstandelijkgehandicapt aan ppd nos gerelateerd,woont op de Willemvandenbergh

stichting in noordwijk en heeft het daar erg naar zijn zin.

Één keer in de 14 dagen halen wij hem 'n weekend naar huis en dat gaat allemaal redelijk goed.

Maar op zaterdag avond wordt hij onrustig en wil hij naar de stad een biertje drinken in de kroeg.

En dat is nu net waar wij,zijn ouders, het erg moeilijk mee hebben,hij is n.l al 2 keer thuis gekomen met een schram op zijn hoofd en 2 weken geleden hadden ze hem een kopstoot gegeven.

En nu is voor ons de maat vol en denken wij eraan om hem niet meer naar huis te halen.

Wie heeft hier ervaring mee?

Ik gun het hem zo,om gewoon even een biertje te drinken maar het kan blijkbaar niet .

Ik wil graag een goede oplossing,wie kan mij rad geven.

• Milou

Uitgaansgeweld kun je als ouder weinig aan doen hoe wrang dat ook is. Gaat hij alleen uit of met vrienden? Gaat hij naar een kroeg waar ze hem kennen? dat is toch allemaal erg belangrijk. Ik ben zelf nog nooit slachtoffer van uitgaansgeweld geweest, maar het beste is dat je hem leert dat hij anderen niet moet lastig vallen en gewoon met het clubje waarmee hij weg is moet blijven. Hem uit de kroeg houden heeft geen zin, want dan gebeurt het wel als je er geen zicht op hebt. Leer hem dat hij niet zomaar iedereen moet aanspreken en geen verkeerde dingen zeggen. Dat is moeilijk, maar wel de enige manier om het geweld zo veel mogelijk in de perken te houden. Misschien is het een idee als hij naar een vaste kroeg gaat, even met de barkeeper te parten en de situatie uit te leggen. Zij kunnen het dan ook een beetje in de gaten houden wat er gebeurd.

Hopelijk gebeurd het niet weer en heeft jouw zoon zijn uitgaansgenot terug.

Groetjes,

Milou 24 jaar PDD-NOS en ADHD

• Kay

Presies zoals Milou zegt. Probeer te zorgen dat hij andere niet lastig valt en dan zullen ze hem ook niet snel lastig vallen. Ik heb zelf ook nooit problemen met uitgaan. Dit omdat ik anderen ook nooit lastigval. En er is ook veel controle. Je zou het niet zeggen van Amsterdam maar eigelijk is daar juist bijna geen geweld in het uitgaansleven omdat er zoveel controle is. Ik weet niet hoe de controle bij jullie is..

Groetjes Kay