Autipas

• René L.

Hoi,

Ik kan inderdaad ook bevestigen dat je via een doktersverklaring (bij voorkeur in Engels, want er is niet altijd een Nederlandstalige medewerker aanwezig) in Eurodisney een speciale pas (kaart) krijgt waarmee de autist dan, vaak met 1 of 2 begeleiders, via de uitgang naar binnen mag. Vorig jaar was het aantal begeleiders echter ‘beperkt’ en afhankelijk van de attractie. Wij zijn met 5 personen, waarvan 2 zoons autistisch, en mochten, o.b.v. één doktersverkalring, niet bij alle attracties met 5 personen naar binnen. In principe ook begrijpelijk. Toen ik de brief van de tweede autistische zoon liet zijn en dus een tweede speciale pas vroeg keken de dames wel even moeilijk, maar kregen wij die uiteindelijk toch. Zorg dus voor een verklaring per kind als er meerdere autistisch zijn! Hierdoor konden wij met zijn vijfen bij alle attracties tegelijk naar binnen. Soms moet je dan wel nog even wachten, bv. bij de Pirates of the Caribean. Bij achtbaan Big Thunder Mountain moet je bij de ‘fast pass’ ingang een briefje halen waarop tijdstip van toegang wordt vermeldt. Dan kan je bv. pas half uurtje later via de uitgang naar binnen. Houd daar rekening mee, want je wordt teruggestuurd.

Kortom, deze pas is een grote uitkomst want nu kan je makkelijk alle attracties in één dag doen, wat zonder speciale pas, op een drukke dag volstrekt onmogelijk is.

In het filmpark moet je na de entree meteen naar rechts. Daar ligt de infobalie voor deze pas. In het hoofdpark onder de treinbrug door en meteen naar links, het ‘gemeentehuis’. Veel plezier!

Nb. Ook wij voelden ons de eerste keer een beetje opgelaten. Er is tenslotte aan onze kids verder niks te zien, geen rolstoel etc. Maar daar moet je gewoon overheen stappen. De eerste 3 keer in eurodisney hadden we nog geen diagnoses…………. toen hebben we lang genoeg in de rij gestaan.

• Moeder

Vreemd, wij zijn met 3 autistische kinderen , waaronder eentje met zeer ernstige beperkingen, zonder problemen eurodisney doorgegaan, gewend als we zijn ons aan de kinderen aan te passen op zo een dag.

Ook sesame place, (VS) , was geen enkel probleem.Gewend als we zijn om nooit extra hulp te hebben en nergens van afhankelijk te zijn.Iedereen lost dingen nou eenmaal anders op, en het lijkt me een beetje overtrokken om met een doktersverklaring naar een pretpark te gaan…je gaat nou eenmaal op de minst drukke dagen, dat lijkt me logisch.

• Lennie

Hallo René

Dank je wel voor de adviezen.

We gaan in Mei met onze zoon naar Disney, hij heeft een autipas dus kan het een stuk

makelijker worden voor hem.

Groetjes van Lennie

• Hay S

Hallo René,

Wij zijn ook voornemens om naar Eurodisney te gaan.

Er wordt inderdaad aangegeven dat er een engels- of franstalige doktersverklaring nodig is.

Ik ben al enige tijd aan het zoeken op het internet maar ik ben er nog steeds niet achter waar ik zo'n verklaring kan vinden zodat de dokter hem kan ondertekenen.

Hoe hebben jullie dit aangepakt?

Met vriendelijke groet,

Hay

• Thea

Hallo,

Wij zijn net terug uit Eurodisney. Ik ben gewoon naar mijn eigen huisarts gegaan en heb gevraagd of hij een verklaring in het Engels wilde opstellen dat onze zoon autistisch is. Met deze verklaring heb ik de pas in Eurodisney gekregen.

Het is echt een hele verademing om zo een pas te hebben, en waar de wachttijd niet al te lang was zijn wij gewoon via de officiele ingang gegaan. Maar er waren zeer populaire attracties waar de wachttijd tot 90 miniuten opliep, dan is het voor niemand meer leuk en dan is het echt wel prettig dat je zo een pas hebt. En waarom zou je er geen gebruik van maken. Ik heb ook best wel een beetje getwijfeld of ik dit zou aanvragen, tenslotte is er uiterlijk niets aan onze zoon te zien, maar doordat onze zoon al zo vaak niet alles kan doen wat hij/wij zouden willen vond ik dat hij best hier voordeel van hebben mocht. In nederland kunnen wij inderdaad een rustige dag uitkiezen als we bijvoorbeeld naar de Efteling willen. Dan gaan we gewoon als onze zoon een uitgeroosterde dag van school heeft. Maar voor Eurodisney ben je nu eenmaal afhankelijk van de weekends of de vakanties en dan is het dus extreem druk in Eurodisney.

groetjes,

Thea