Ben afgelopen maandag naar een voordracht geweest van Colette de Bruin, ze is schrijfster van het boek “geef me de 5” en dit boek is imiddels een leidraad geworden voor het helpen van mijn kinderen die alledrie autistisch zijn. Een aanrader dus!!!
Dat weet ik, ben een paar jaar geleden naar een lezing van haar geweest.
Maar wat ik een beetje zie gebeuren bij een aantal ouders dat zij volledig uitgaan van dé manier waarop Colette te werk gaat, zoals bv met heel veel picto's werken. Die manier kan helpen, maar dit werkt niet bij elk kind.
Ik vind picto's en te veel structuur juist heel beklemmend. Een vast ritme, prima, maar er moet ook ruimte zijn voor iets leuks.
Susan
32 met PDD-nos
K denk dat je het breder moet zien…
Naar mijn idee luistert en ziet ze bijv door haar methodiek en visie dat een kind wat vraagt en zoekt…….en daar bepaald gedrag bij vertoont. Collette vertaalt die vraag van het kind, met haar methode…..en elke ouder gaat daar een weg in vinden.
Anderzijds moet ik je ook gelijk geven, dat niet alles op te lossen is met pictos ed…..en dat je daar niet alle antwoorden zal vinden..en dat je elke keer moet zoeken naar maatwerk…en dat al het voorspelbare ook een andere kant heeft.
Ikke duss Schreef:
——————————————————-
…..en elke ouder gaat daar een weg in
> vinden.
>
>
Dat vraag ik me dus heel erg af, óf dat wel gebeurt… of dat niet ineens met tig picto's gewerkt gaat worden en dat ouders denken dat dat dé oplossing is en dat het dan ineens allemaal maar goed moet gaan..
Ja, structuur en ritme en voorspelbaarheid zijn de magische woorden, máár.. zo gaat dat later ook niet en een kind moet toch ook om leren gaan met dat het allemaal niet zo werkt als hij in zijn koppie heeft?
Ook ik functioneer het beste met structuur en een beetje vast ritme, maar dat wil niet zeggen dat ik nooit eens iets spontaans doe, of dat ik volledig in de stress schiet als ik gebeld word, omdat ik ergens ineens hard nodig ben. Dat zou met picto's en een heel vast schema niet eens kunnen.
Daar heb je een heel mooi punt susan!!
Ik denk alleen, dat jij met jouw ontwikkeling en cogitieve vaardigheden, jezelf zo ver kan krijgen….flexibeler kan omgaan met die veranderingen.jezelf daarin kan trainen! Dat heb je jezelf geleerd; petje daarvoor af!!
Ik denk dat dr namelijk ook een aantal kinderen zijn die dat minder goed zouden kunnen….of daar meer tijd in nodig hebben….en dan kan zoiets als voorspelbaarheid en structuur wel helpend zijn. Helpend betekent dan nog niet dat het alles zou moeten overnemen…..
Pictos kunnen een manier zijn; een manier…
Ik, ook als ouder, heb daar een verantwoordelijkheid in….dus ook in hoeverre ik ga in die structuur en het beantwoorden van die vraag van mijn kind.
Ikke duss Schreef:
——————————————————-
> Ik denk dat dr namelijk ook een aantal kinderen
> zijn die dat minder goed zouden kunnen….of daar
> meer tijd in nodig hebben….en dan kan zoiets als
> voorspelbaarheid en structuur wel helpend zijn.
> Helpend betekent dan nog niet dat het alles zou
> moeten overnemen…..
>
> Pictos kunnen een manier zijn; een manier…
>
>.
Dat is precies wat ik bedoelde. Dank je voor het aanvullen:)
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?