smeren ontlasting

• mama29

mijn zoontje van 6 heeft klasiek autisme

nu smeert hij de laatste weken heel erg met zijn ontlasting

eerst was het alleen thuis op de wc maar nu is het overal en bij iedereen!

wie heeft er een goede tip voor ons want we zitten echt met onze handen in het haar

• Milou

Ik heb dat als kind ook gedaan (was 3 a 4 jaar). Gewoon heel duidelijk zeggen dat het niet mag en niet kan en ook de reden daarbij.

Bij mij is het vanzelf opgehouden destijds nadat ik eerst eigenhandig mijn eigen kamer een bruin kleurtje heb gegeven en de bovenverdieping en het bed bij oma ook.

Volgens mij hebben mijn ouders het gewoon zo opgelost als bovenstaand. Althans daarna heb ik het nooit meer gedaan waarschijnlijk omdat ik toen een smakelijkere bezigheid had gevonden. Misschien als je het constateerd het hem zelf laten opruimen aangezien hij al 6 jaar is. Anders kun je hem naar boven sturen om erover na te denken wat hij gedaan heeft. Hopelijk kun je er wat mee.

Succes,

Milou 24 jaar PDD-NOS en ADHD

• bico

Wat erg zeg en vooral smerig.Mijn zoontje ook klassiek heeft het maar tot 4 jaar gedaan is nu bijna 6.Iedere keer mee naar de wc handen vast houden als hij klaar was direct met vochtige babydoekjes schoonmaken geen seconde uit het oog houden.Op een gegeven moment wilde hij privacy heb toen constant herhaald poepen handjes op je knieen als je klaar bent mama roepen gelukkig is het goed gekomen maar kan me nog goed de tijden van de muren en grond schoonmaken herinneren.Gelukkig deed die van ons het alleen thuis.

• Jacquelien

Onze zoon klassiek autisme heeft dat ook gedaan. ook met die leeftijd

elke avond was het raak, hij deed zelf zijn luier af en smeerde de ontlasting tegen de muur.

ik werd daar zo moedeloos van. totdat ik zo ontzettend boos werd.

toen heeft hij het nooit meer gedaan,. Maar aan de ene kant wilde hij van die vieze luier af. ook begrijpelijk.

is inmiddels 14 en doet het netjes op de wc.

• mama29

bedankt voor jullie reacties

boos worden heeft geen zin

nu laten we het hem zelf schoonmaken,ook dat heeft tot nu toe geen nut….

we vertellen dat het niet mag omdat het vies is,vooral voor andere mensen en dan moet hij zelf met een doekje het schoonmaken

maar dit helpt ook nog niets

ook plast hij nog steeds in zijn broek,meerdere malen per dag

hij vind het zelf heel erg en heeft het meestal ook niet eens in de gaten.

als hij rustig is dan gaat het vaak wel goed,wanneer hij druk is dan gaat het mis

• Susan

mama29 Schreef:

——————————————————-

>

> ook plast hij nog steeds in zijn broek,meerdere

> malen per dag

> hij vind het zelf heel erg en heeft het meestal

> ook niet eens in de gaten.

> als hij rustig is dan gaat het vaak wel

> goed,wanneer hij druk is dan gaat het mis

daar moet je hem dan bij helpen. Juist omdat hij het niet in de gaten heeft, vind ik het een beetje zielig, vooral ook omdat hij het zo vervelend vindt.

Plasmomenten inlassen scheelt denk ik al een boel ongemak.

• hallo

Wat betreft het plassen zou het geven van vitamine b6 kunnen helpen zodat ze het beter leren aanvoelen.

En wat betreft de ontlasting het zou kunnen dat het binnen de sensorische integratie ligt en dan helpt spelen met klei en modder.

Lastig probleem. Succes! Groetjes.

• mama29

het na de wc sturen op tijden hebben we ook al heel lang geprobeerd

eerst met een kookwekkertje,later met een mobiele telefoon (vond hij ook erg stoer) elk uur ging daar de wekker van en dan was de afspraak dat hij een plas moest doen.

ook heeft hij al therapie gehad in het ziekenhuis voor het in de broek plassen ,dit heeft niet geholpen.

we worden er nooit boos om als hij in zijn broek plast of met zijn ontlasting smeert. We weten dat hij het zelf ook niet leuk vind en waarschijnlijk is het een schreeuw om hulp van hem….

we zijn nu echt ten einde raad

het spelen met de klei of vingerverf vind ik wel een heel goed idee susan,dat vind hij ook altijd wel erg leuk.

maar meestal smeert hij ook in bed en dat lijkt me geen goed idee om hem dan te laten kleien ;) maar voor overdag gaan we het zeker proberen!

• Lennie

Je kan het voor 's nachts wat “moeilijker ” maken door een pyama aan elkaar te naaien met eventueel een ritsje op de rug.

Een beloon systeem zou misschien ook kunnen helpen, ieder uur dat het goed gaat een sticker , na b.v. 3 stickers een kleinigheidje uit een grabbelton.

Sensitief spel of knuffels aanbieden.

Veel sterkte voor jullie

Groetjes van Lennie

• mama29

bedankt voor de goede tips,heel toevallig kreeg ik vanmorgen bij de therapie dezelfde tips:)

het sticker beloningsysteem gaan we vanaf vandaag proberen,elke 15 min als hij niet heeft gesmeert mag hij een sticker opplakken

en ik heb een knijpballetje gekocht waar hij mee kan slapen en daarmee kan friemelen in bed.

ben heel erg benieuwd of het helpt