speciale mboscholen voor PDD-NOSsers

• Marjolijn

Ik vroeg mij af of er ook speciale beroepsopleidingen zijn of MBO's die wel jongeren met PDD-NOS beter begrijpen en begeleiden.

Wij wonen in Noord-Holland. Wij krijgen steeds maar te horen ga maar naar Heliomare maar ik denk dat het ook niet helemaal is.

• frieda

Helaas, Marjolijn. Na het voortgezet onderwijs houdt het speciale onderwijs op. De enige mogelijkheid die je inderdaad nog hebt is het Reacollege, waar Heliomare onderdeel van uitmaakt. of een rugzakje op een gewone mbo-school. Mijn broer heeft nu trouwens pas een opleiding gedaan bij Reacollege in Arnhem. En natuurlijk zijn er altijd wel dingetjes die beter kunnen, maar over het algemeen was de ervaring positief. Mijn broer heeft eenn niet aangeboren hersenbeschadiging en heeft hierdoor dezeflde beperkingen als veel mensen met PDD. Bij hem heeft het alleen een andere oorzaak.

• Fransendiana

Hm, wat gek, wij hebben het idee dat het al in klas 1 van het voortgezet onderwijs met lwoo ophoudt, al deze mooie verhalen.

• frieda

Er is in het voortgezet onderwijs wel speciaal onderwijs mogelijk, maar ik geef toe, dat dat al stukken minder is dan in het basisonderwijs. Mijn zoon zat in het voortgezet onderwijs op een cluster 4 school. Het was eigenlijk een onderdeel van een zmok school, maar deze afdeling was speciaal voor leerlingen met een vorm van autisme en stond ook helemaal apart van de zmok school. Maar dit soort scholen zijn helaas maar dun gezaaid in Nederland.

• Milou

Die bestaan helaas niet behalve het Rea college waar Frieda het over had. Hoe het met her ugzakje zit weet ik niet precies, maar wel verstandig is als je je zoon of dochter naar het MBO wilt sturen is voordat de jongere aangemeld wordt meteen ion het intakegesprek bespreekbaar maken.. Misschien gaan ze dan een beetje schutteren en sputteren, maar het is beter dan het niet te vermelden en te wachten tot alles uit de klauw loopt.

Milou, 24 PDD-NOS/ ADHD en ook ex MBO student met diploma