taalgebruik

• wiske

Hallo,

Ik schrijf hier even van me af.

Zoonlief is net de deur uit, en ik zit nog een beetje bij te komen.

Sinds hij op bijzonder onderwijs is, is z'n taalgebruik drastisch veranderd.

we hebben vorig jaar de afspraak ingevoerd dat hem elk slecht woord 10 cent kost ( hij kreeg een euro per dag als hij er geen zou gebruiken, oftewel als wij het niet zouden horen)

Er is een lijstje van die woorden, dat hij dus niet in zijn bezit heeft anders gaat hij dat overal hardop voorlezen.

Vorig jaar heeft dit systeem redelijk geholpen, er kwamen minder van die woorden en hebben we na een tijdje het beloningsaspect behouden maar dan b.v. voor aankleden en andere zaken waar hij moeite mee heeft.

Hij heeft op die manier zijn nintendo ds bij elkaar gespaard.

Helaas is het taalgebruik weer helemaal terug, en heb ik gister opnieuw afspraken met gemaakt.

Nu haalt hij er dus allerlei argumenten bij waarom dat bepaalde woorden volgens hem wel mogen, zoals liedjes op de radio, en mensen die de woorden ook gebruiken.

En hij wil eerst een waarschuwing want hij vergeet het enz enz.

Ik zeg dan einde discussie, dit zijn onze afpraken.

en hij zegt dan, het is niet eerlijk zij mogen het wel en ik niet.

Wie heeft hier nog handige tips????

wiske

• Milou

Hoe meer jij gaat verbieden om bepaalde woorden te zeggen hoe meer ze het vaak doen. Het maakt het voor kinderen namelijk leuker als het verboden is. Beter kun je zoiets het beste negeren. Als hij een lelijk woord zegt ga er dan gewoon niet op in. Negeren vinden kinderen vaak de ergste straf. Als jij boos gaat worden dan heeft jouw kind toch wat hij wil met het gebruiken van zulke woorden namelijk aandacht. Blijf voor de rest zoveel mogelijk gewenst gedrag belonen, en ongewenst gedrag negeren.

• wolk

reactie verwijderd!

• sassie

Zijn argument dat zij het wel mogen zou ik proberen tegenin te gaan door te zeggen dat zij het ook niet mogen en zij dus geen nintendo o.i.d. verdienen. En ophemelen werkt hier erg goed: “Wat ben jij een grote vent dat jij netjes praat”, als hij een tijdje praat zonder de verboden woordenschat te gebruiken en dat misschien belonen. Dus in plaats van geld afpakken van die ene euro per dag als hij wel vloekt, zou ik hem misschien pas geld geven als hij niet vloekt, als je die keuze om geld te geven daarvoor toepast. Succes ermee, het lijkt me best lastig!!!

• wiske

Bedankt voor jullie tips!

Inmiddels zie ik toch al een kleine verbetering,hij gebruikt minder woorden.

En hij denkt meestal even na voordat hij een woord zegt, dan is het in elk geval niet per ongeluk en klopt het wat Milou zegt; puur om de aandacht.

Ik ga er dus ook niet meer altijd op in, wanneer hij me uit blijft dagen, dan zeg ik zoiets als; denk aan de afspraak, je kunt een euro verdienen.

Als hij ‘savonds naar bed gaat hangen we samen de picto’s van de volgende dag op, en dan krijgt hij ook zijn beloning/ of niet (maar dan benoem ik het ook niet)

• Can

Wij kregen ooit de tip om elke dag een vieze woorden half uurtje te doen. Kinderen mogen dan zeggen wat ze willen:D

Op een gegeven moment was de lol er af en nu doet de oudste het nooit meer, jongste wel en die weet dat het niet mag.

Vaak als hij overprikkeld is vliegt er van alles uit.

dat negeren we dan maar maar als hij het voor de lol doet komt er straf op te staan.

Laatst deed hij het op straat met kleine kinderen erbij en dan is het buitenspelen voor die dag gelijk afgelopen.

succes

• Kay

Hihi die is ook erg leuk Can.

Tja vloeken blijft toch wel een goeie uitlaadklep. Hoe meer taboe het woord is hoe meer het oplucht.:D Vaak is het ook niet naar een persoon gericht dat maakt het denk ik ook moeilijker om het niet te doen.

Het goede voorbeeld geven blijft ook heel belangrijk. Zelf af en toe schreeuwen of vloeken en je kind het verbieden werkt ook niet.

Groetjes Kay