Beste Ria,
Uit eigen ervaring vind ik dat een kind te snel het etiket autisme krijgt heeft of iets verwants daaraan.
Ik spreek uit eigen ervaring.Bij mijn zoontje werd nml ook gezegd dat hij toen hij 2,5 was autistisch was.Hij reageerde nml vaak niet als er wat gezegd werd en ging door waarmee hij bezig was.Vele onderzoeken later bleek dat hij maar 30% hoorde.Na logopedie gevolgd te hebben ,de logop.zei ook dat hij vaak afwezig was en geen zin had om de opdrachten te doen maar ook naar aanl.van het onderzoek in het ziekenhuis dat hij wellicht dan pddnos zou kunnen hebben.
Op school (hij was net 4) werd gezegd dat hij onderzocht moest worden aangezien hij slechte concentratie had en zijn werkjes niet afmaakte verder niet veel aansluiting vond met leeftijds genootjes..We hebben hem toen laten onderzoekenn door een bureau dat de school ons voorstelde.Een onderdeel van dit onderzoek was ook een intelligentieonderzoek .Wat bleek hij had een iq van 125.Een psychiater had hem onderzocht en zag helemaal niet dat hij autistisch was!
Wat moet je dan.De school zegt dat de uitslag volgens hun niet rijmt met wat ze zien in de klas en zo n onderzoek maar als een een momentopname gezien wordt.Waarom word je dan verwezen naar een onderzoeksbureau? Is een uitslag die ze wel willen horen dan geen momentopname ?.Er werd uiteraard weer gezegd dat hij wellicht toch autistisch was gezien zijn verleden.Natuurlijk zouden we een andere school kunnen zoeken maar we zijn erg bang dat er voor kinderen die net onder de grens hoogbegaafd zijn er niet echt passend onderwijs is.
Met dit schrijven wil ik zeggen kijk uit voordat je het medische circuit ingaat en je kind een stempel geeft.Want er hoeft maar iets te gebeuren en ze grijpen meteen weer terug naar het verleden ,ook al is dit achterhaald inmiddels.