Ik dreig tussen wal en schip te vallen

• Milou

Hallo allemaal,

Zoals jullie misschien wel weten studeer ik HBO rechten aan de hogeschool. In het kader van die opleiding heb ik stage moeten lopen. Helaas heb ik deze stage niet met een voldoende af kunnen ronden. Dit is allemaal erg vervelend, maar goed nu komt het probleem. Stagebedrijf (gemeente) is akkoord gegaan met een verlenging van de stageduur. Alleen is het wel op voorwaarde dat er externe begeleiding komt om mij te begeleiden op de werkvloer. Ik ben al bij de schooldecaan geweest om die mogelijkheden te inventariseren. Ik heb ook precies uitgelegd wat voor begeleiding ik nodig heb, en waar mijn mogelijkheden en onmogelijkheden liggen. Ik weet dat die school een protocol heeft waarin staat dat ze gehouden zijn om voor een leerling met een beperking een aangepaste stageplaats aan te bieden en extra begeleiding, of zelfs een aangepaste stage. Helaas blijkt dit protocol een wassen neus te zijn, en weten ze ook niet goed wat ze met me aan moeten.

Gisteren werd ik gebeld door de decaan, met de vraag of ik in de wajong zat. Ik heb gezegd dat dit het geval is. Toen zei ze dat ik naar het UWV moet om daar een jobcoach te regelen. Ik gisteren contact gezocht met het UWV en het probleem bij hun voorgelegd. Mijn contactpersoon daar zei dat een stage de verantwoordelojkheid van de school is en dat zij dus voor die begeleiding moeten zorgen. De school wijst weer met de vinger naar het UWV en ga zo maar door.

Ook heb ik contact gezocht met het steunpunt Studie en Handicap in Utrecht. Eigenlijk zou de schooldecaan dat doen, maar dat heeft ze niet gedaan. Ik heb zelf het steunpunt gebeld om te vragen of ze van mijn zaak wisten en gezegt dat er haast bij was. Zij zouden in ieder geval kijken naar wat er nog mogelijk is. verder heb ik contact opgenoemen met MEE alleen moet ik me daarvoor aanmelden. Ik weet niet of hier iemand zit die ook dergelijke ervaringen heeftt, maar als het zo is hoe hebben jullie dit opgelost. Ik weet namelijk echt niet wat ik nog meer in gan moet zetten.

Ik ben op dit moment ook moegestreden. Voel me net een Don Quichote.

Groet,

Milou 24 jaar ADHD/PDD-NOS en doodmoe gestreden

• Kay

Hoi.

Ik snap heel goed wat je bedoelt met tussen wal en schip vallen. Dit heb ik zelf ook overal waar ik kom. Ik heb dit nu ook geaccepteerd dat ik alles zelf moet doen dus dat doe ik ook gewoon. Waar ik nu ben is niet door die instanties of wat dan ook. Die hebben eigelijk alleen maar tegengewerkt.

Bij jou zal het ook wel zo zijn dat je alles zelf moet doen. Tja mensen vinden jou nou eenmaal niet zielig. En onze problemen zijn voor de buitenwereld ook onmogelijk omdat we zelf al alles doen wat we kunnen en dat kunnen zij blijkbaar niet beter. Maar ik weet dat jij het kan. Dit heb je tot nu toe ook ruim bewezen. Maar neem alsjeblieft rust als je het nodig hebt. Dan kan die buitenwereld maar even stikken. Zelf heb ik de fout gemaakt om te lang door te vechten. Dit heeft me een burnout bezorgd en zoals je weet was het ook bijna mijn dood. Hoe dan ook als het niet meer gaat leef even om een andere dag te vechten. En uiteindelijk kom je er!

Liefs Kay

• Kay

Hoi.

Ik snap heel goed wat je bedoelt met tussen wal en schip vallen. Ik heb dit zelf ook eigelijk altijd en ik heb dit nu geaccepteerd. Ik zal altijd alles zelf moeten doen. Hiermee heb ik ook al veel bereikt en niet dankzij al die instanties of wat dan ook. Die hebben eigelijk alleen maar tegengewerkt.

Wat wij voor problemen hebben is eigelijk ook onmogelijk voor de buitenwereld. Wij doen al wat we kunnen en blijkbaar weten zij niet hoe dat beter moet. Dus hier moeten we zelf voor blijven vechten. Maar ik weet dat je het kan! Dit heb je ook meer dan genoeg bewezen. Maar wil je wel alsjeblieft rust nemen als het echt niet meer gaat. Ik heb zelf de fout gemaakt door te lang door te gaan en dat heeft me een burnout bezorgd en zoals je weet had het ook bijna mijn leven gekost. Leef om een andere dag te vechten. En dan komt zeker weten alles goed bij jou.

Meid je kan het. Denk maar even aan je rust want uiteindelijk ben je het waard om te slagen.

Liefs Kay

• Kay

Oeps ik zag mijn bericht niet verschijnen dus ik typte hem even over.::o

• Marsha

Hallo Milou,

Bij toeval kwam ik jouw advertentie tegen en ik kan het niet laten even te reageren.

Wat ontzettend vervelend dat je zo goed bezig bent voor jezelf en dan geen medewerking van de school verleend krijgt.

Wat ik uit je mail begrijp is de school wel degelijk verantwoordelijk voor het bieden van begeleiding en/of een oplossing.

(Trouwens erg slecht dat je bij een opleiding rechten zelf het gevoel krijgt niet te krijgen waar je recht op hebt..)

Stichting Mee heeft consulentes die kunnen bemiddelen en helpen bij het vinden van de geschikte begeleiding. Dat is dus wel een optie.

Omdat je nu op korte termijn een begeleider nodig hebt (waarvoor je nu zelf opzoek bent) kan je misschien een individuele begeleider zoeken via PGB.

Bijvoorbeeld via de website www.zoekpgbzorg.nl

Die persoon wordt dan betaald om jou te begeleiden op de werkvloer.

Je klinkt erg sterk en capabel dus zou ik wel neerzetten waar je hulp bij nodig hebt.

Mocht je daar hulp bij nodig hebben dan mag je mij ook mailen.

Zou het anders misschien een optie zijn als een mede student of een stagebegeleider als ‘mentor’ fungeert?

Afhankelijk van het aantal uren waarvoor je begeleiding nodig hebt, en het soort begeleiding, zou dit een fulltime baan of een bijbaantje kunnen zijn.

Ik wens je hoe dan ook veel succes met je studie!

Vriendelijke groeten,

Marsha

• Milou

Dank voor je bericht Marscha. Ik heb zelf even met MEE gebeld en daar de situatie uitgelegd. Zij konden helaas niet zoveel voor mij doen omdat ik zelf al heel veel had gedaan en rond had geinformeerd. het blijkt dat ik overal buiten val. Ik ben meerderjaargig, doe HBO en wat er voor volwassenen is (nieuwe Pilot) is op MBO niveau. Iedereen die bij MEE werkt doet een vergelijkbare opleiding als ik. Wel hebben zij mij ook aangeraden om een CIZ indicatie aan te vragen. Hier ben ik nu mee bezig. Morgen ga ik even bij mijn ouders langs om die papieren omtrent mijn diagnose op te halen en te kopieren. Daarna doe ik de aanvraag op de bus en wachten maar. Morgen heb ik sowieso met stage en school een voortgangsgesprek. Ik denk dat ik eerst maar even vakantie op ga nemen om bij te komen.

• Marsha

Hi Milou,

Vakantie klinkt als een goed idee!

Waar heb je precies begeleiding bij nodig? Want afhankelijk daarvan zijn er misschien nog andere opties.

Succes met je gesprek met school.

Groeten, Marsha

• Janneke

Hoi Milou,

Bij toeval ben ik uitgekomen op je bercihtjes.

Ik zelf heb een Autistisch Spectrum Stoornis (molotov cocktail van verschillende stoornissen)

En ga komend schooljaar beginnen met HBO-Recht in Den Bosch.

Ik vraag me af of er genoeg hulp wordt geboden vanuit school en je ervaringen met Rechten en HBO als autist.

Ik moet nog naar de dacaan om aan te geven dat ik ‘speciaal’ ben. Maar vindt het zelf ook heel moeliijk om aan te geven waar ik precies moeite mee heb en wat ik specifiek nodig zal hebben aan begeleiding. En wat mij kenmerkt als ASS-persoon.

Morgen ga ik op vakantie, dus mijn reactie kan met 2 weken vertraagd zijn.

Ik hoop dat je mij ietwat wijzer kan maken.

Groetjes,

Janneke

• Milou

Hoi Janneke,

Hulp vanuit de school zou ik als ik jou was zo snel mogelijk regelen. Meestal gebeurd het namelijk dat studenten pas bij een decaan komen als het leed al geleden is. Welke hulp voor jou goed werkt weet ik niet. Je moet voor je een gesprek aangaat met je decaan eerst goed op een rijtje hebben wat je hebt en hoe dat zich bij jou uit. Er staat veel info over de verschillende stoornissen op internet, maar dat is gewoon zoals het in het algemeen beschreven is. Die dsm criteria beschrijven ook alleen maar de ergste variant. Misschien kun je daarnaar kijken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar waarschijnlijk ben jij qua ontwikkeling al zo goed gevormd dat jij best wel kan aangeven wat bij jou wel en niet werkt. In ieder geval heb ik een sleutelwoord voor je structuur. Waarschijnlijk zal je daar wel hulp bij nodig hebben. iemand die met jou even dorneemt wat je wanneer moet doen enzo. Ik ben zelf dom genoeg gaan zwemmen, maar da's niet aan te raden. Het is dan pompen of verzuipen.