Zoon pddnos ontslagen bij GGZ

  • Dorine

    Bij mijn jongste zoon van 16 is verledend jaar pdd nos vastgesteld. Hij is hierdoor tijdelijk gedwongen opgenomen geweest in een GGZ instelling voor kinderen in Leeuwarden wat later omgezet is naar vrijwillige opname. Vanaf het begin is het niet goed gegaan en bleef hij weg lopen. Het was de bedoeling dat hij met de kerst weer thuis zou komen wonen maar toen ging het ontzettend mis op de groep waar hij zat en heeft voor het eerst iemand van zijn groep aangevallen. Zijn behandelend arts was hierdoor zeer geschokt en vond het niet verstandig om hem naar huis terug te laten keren en gaf ook toe dat de behandeling die hij tot nu toe had gevolgd niet de juiste was geweest. Tot mijn verbazing kwam hij met de kerst gewoon weer thuis wonen omdat hij dat zelf wou en daar tenslotte vrijwillig zat. In maart gaf mijn zoon aan terug te willen omdat hij thuis en voornamelijk op zijn oude school verschrikkelijk vast liep. Hij zit de hele dag op zijn kamertje en heeft geen vrienden. Na een intake werd hij weer opgenomen in de groep en dit is maar kort goed gegaan en weer begon hij weg te lopen en daarbij werd hij steeds agressiever naar de bewoners en begeleiding waar ik erg van geschrokken ben want agressief was hij voorheen thuis nooit geweest. Twee weken terug kreeg ik een belletje dat hij weer de benen had genomen na een agressieve bui op school en hierdoor drie dagen was geschorst en tijdelijk niet op de groep terecht kon dus ik kon hem een weekje thuis houden voor de volgende afspraak.Toen is zijn therapie veranderd en al met al is het weer twee weken goed gegaan want vanmorgen kreeg ik weer telefoon dat hij de benen had genomen en wij vanmiddag werden verwacht op kantoor aldaar.Daar kwam de aap uit de mouw, ze konden geen kant met hem op dus hij was niet langer welkom en zijn ontslagbrief kon ik per post verwachten. Ook werd me verteld dat ze buro Jeugdzorg inschakelen met een zorguitspraak. Nu heb ik net op die site zitten lezen en de schrik slaat me om het hart, zulke negatieve dingen allemaal op dat forum. Tuurlijk ben ik bezorgd om zijn toekomst en is het duidelijk dat hij goede hulp nodig heeft vooral als hij niet schakelt zijn agressie op gaat spelen en dit op geen enkele manier mag en kan gebeuren want wat gebeurd er dan met hem? Kan ik ondanks dat GGZ hem daar aanmeld niet op een andere manier hulp voor hem zoeken?Ik ben zelf ondertussen mijn baan hierdoor kwijt geraakt want je blijft vliegen voor je kind en nu blijkt dan ook nog eens dat alles voor niets is geweest? Hier heb je je zoon terug want wij weten het niet meer. Ik wel dus schijnbaar (met handen in het haar)

  • Daan. G

    ja zo lang de maatschappij niet normaal met het verschijnsel autisme kan omgaan blijft hij en vele met hem dit soort problemen houden to ver in de volwassen leeftijd

    Met velen dank aan de beter functionerende en gedragende wereld.

    Groeten uit bobbelskonten

  • wiske

    Lieve Dorine,

    Ik kan je niet echt helpen, alleen meedenken.

    Wat ik lees uit je verhaal is dat je zoon volledig met zichzelf in de knoop zit.

    Zijn hoofd zit vol en iedereen wil iets van hem, tenminste dat denk ik dan.

    Heeft hij medicatie om enigzins grip op zichzelf te krijgen?

    Pas als er rust komt kan hij openstaan voor behandeling.

    Jij als moeder weet en voelt aan wat goed is, vertrouw daarop!

    Als je denkt dat er nog iets anders nodig is dan buro jeugdzorg, zoek en ga ervoor.

    En negatieve verhalen daar heb je niks aan, brengt alleen een rot gevoel, raam open weg ermee! en neem een teug frisse lucht > nieuwe energie!

    Ik zal je verhaal volgen, groetjes Wiske

  • Can

    Heb jij een pgb voor je zoon? Of heeft je zoon zelf een pgb?

    Ik zou maar het heft in eigen hand nemen, kind weer thuis laten wonen en op zoek naar een goede psychiater die je zoon met medicijnen kan behandelen (zoals Wiske ook al zegt) Neem contact op met de Nederlandse Vereniging Autisme en ga op zoek naar een goede diagnosticerende centrum waar ze hem kunnen zien, misschien kan stichting Mee je ook helpen.

    Heel veel sterkte met alles en blijf bij je eigen gevoel, jij bent de ervaringsdeskundige want niemand kent jouw zoon beter als jij!

  • remco.

    De schuld naar andere schuiven is o zo makkelijk.

    Autisten weten zich ook niet altijd te gedragen en lokken de houding van andere zelf uit.

    Maar dat zal dan wel weer mogen omdat je autisme hebt.

  • daan-g

    .

  • Dorine

    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik heb inmiddels contact gehad met buro Jeugdzorg en deze meneer heeft mij verschillende dingen uitgelegd. Ten eerste snapt hij er ook niets van dat het GGZ hem zo maar heeft laten gaan ipv een ander trajekt voor hem te zoeken.Vervolgens heeft hij mij aangeraden om contact te zoeken met TOG om extra financiele steun te kunnen krijgen en een adres gegeven waar ik met mijn vragen omtrent hulp terecht kan. De PGB aanvraag stuurt hij me toe zodat ook dat in werking kan worden gezet.Qua aanvraag konden ze me nog niet helpen omdat het GGZ ondanks dat ze alles meteen zouden regelen nog niets verstuurd heeft en Jeugdzorg eerst die papieren moeten ontvangen om te kunnen kijken hoe ernstig de hulpvraag is. Hij is op dit moment nog steeds medicijn vrij, ze hebben mij daar ook nooit om gevraagd of dat eventueel een optie was. Thuis is de situatie ondanks dat hij nu vrij rustig is toch behoorljk gespannen. Maar dat komt ook door mij omdat ik het maar moeilijk los kan laten en daardoor snel in de stress schiet. Hij zit de hele dag van smorgensvroeg tot hij naar bed gaat op zijn kamertje. Alleen voor het eten komt hij eruit en ook alleen maar omdat het moet. Deze situatie maakt me angstig want ik zie hem weer afglijden. Hoop dus dat het GGZ snel over de brug komt met die papieren en er snel hulp wordt ingeschakeld voor hem.

  • desiree

    doe wat je hart je ingeeft en denk eens makkelijk dan weet ik zeker dat er een oplossing komt

    laat hem thuis wonen en sta naast hem dan weet ik zeker dat het allemaal weer goed komt

    veel sterkte gr dees

  • Leo

    Ik vind je op sommige dingen te ver door gaan, maar wat je nu zeg ben ik het volledig mee eens.

    Ik ben overigens al opzoek naar een andere autisme-forum. Daar hoef je niet bij startpagina voor te wezen, want er zijn genoeg andere fora over autisme.

    Om eerlijk te zijn valt dit forum-prikbord mij tegen.

  • Dosati

    Een update over mijn zoon nu een jaar later. In oktober veel gesprekken met Jeugdzorg gehad en een mevrouw getroffen die mijn zoon goed aanvoelde en snapte van onze problematiek. Hij werd op een wachtlijst gezet voor intensieve training en opname van 24 uur, echter ging deze instelling eerst verhuizen waardoor de wachttijd enorm ging oplopen. Na intensief gemaild en contact met de instelling en jeugdzorg werd hij naar voren geschoven en eind januari kon hij eindelijk daar terecht.

    En vanaf dat moment niets dan goeds, zowel instelling als zoon en ik zijn verschrikkelijk tevreden over hoe het gaat. Zoon geeft aan dat er eindelijk naar hem geluisterd werd en echt zin in had, hij was sinds lange tijd tevreden met hem zelf, Nu gaat hij weer naar school, doet een opleiding in de Ict en als alles goed blijft lopen is hij volgende maand al klaar met zijn therapie. Veel sneller dan we dachten. Hij staat nu op de wachtlijst voor een basishuis in onze woonplaats. Hoe dat allemaal gaat lopen en hoe dat bekostigt moet worden is voor mij nog afwachten maar als ik naar hem kijk ben ik apetrots dat we dit doorgezet hebben. Hij is verschrikkelijk veranderd in die korte tijd en dat alleen maar positief. Hulde voor de mensen die dit voor ons bewerkstelligd hebben maar vooral hulde aan zijn mentor die precies wist hoe hij mijn zoon moest en kon helpen.

    Hun motto, vooruitkijken, niet kijken wat je niet kan, maar doen wat je wel kan.