vermoeden

• Mamalove

Hai,

Mijn zoon is 8 jaar en bij mij groeit het vermoeden dat hij wellicht een aan autisme verwante stoornis zou kunnen hebben. Hij heeft en geeft op dit moment nog geen problemen met vriendjes of op school, maar ik ben een moeder die de dingen graag voor is.

Op autisme.startpagina.nl staan zóveel sites, dat ik door de bomen het bos niet meer kan zien, maar ik zou graag ergens iets van een lijstje met punten willen inzien zo van: Als uw kind 10 of meer van deze dingen doet of juist laat, dan zou het kunnen zijn dat….

Ik ben van plan om na de zomervakantie naar de huisarts te gaan en een verwijzing te vragen om hem eens te laten onderzoeken.

-Maar waarheen moet ik dan verwezen worden? Het GGZ? Wordt dat vergoed, anders houdt bij ons het verhaal meteen op.

-En als hij wordt onderzocht, in hoeverre gaan instanties zich er dan ineens mee bemoeien? Ik heb geen begeleiding nodig, want ik kan mijn kind zelf goed genoeg begeleiden; ik heb een didactische en pedagogische opleiding gehad. En ik wil ook niet tot op de bodem alles laten uitzoeken, want dan krijgt hij straks nog een trauma van witte jassen.

Wat wil ik dan?

-Ik wil weten of en wát er aan de hand is met mijn kind.

-Ik wil weten dat áls er iets aan de hand is met mijn kind, wat ik dan van hem kan verwachten of juist niet, waar ik rekening mee zou kunnen houden en wat er min of meer in zijn koppie om gaat. Dat ik dingen herken bijvoorbeeld.

-En ik wil weten dat áls er iets met mijn kind aan de hand is en ik dat zwart op wit krijg, waar ik, in geval dat er wél problemen komen, recht op heb qua steun en hulp etc.

Heeft iemand antwoord op de vragen waar een - voor staat? of nog speciale tips?

Bij voorbaat dank.

• wiske

Via de huisarts kun je een verwijzing krijgen of via bureau jeugdzorg, waar je je kostenloos kunt melden.

GGZ zijn geen kosten aan verbonden.

Daar kun je ook als er een diagnose is hulp krijgen, ook kun je na de diagnose een pgb aanvragen waarmee je zorg kunt inkopen.

Maar het proces is lang, overal moet je wachten en dat doet je kind en het gezin geen goed.

Dus ga ervoor, en zit ze overal achter hun veren aan!

Sterkte ermee, wiske

• Mamalove

Oh, maar daar hoef je je geen zorgen om te maken, Wiske. Ik kan heel goed, heel doordringend zeuren tot ik mijn zin heb en net zo lang bellen tot ze toegeven. En het ligt misschien ook en beetje aan waar je woont hoe druk het bij die instanties is.

Ik moet wel heel eerlijk zeggen dat ik een paar van de problemen gelezen hebben waarwee ouders met hun kinderen te kampen hebben gehad; machtsstrijd, niet mee kunnen redeneren, dus niet dingen kunnen uitleggen, agressie, kinderen onhandlbaar en niet te bereiken.. etc.

Daar heb ik met mijn zoon helemaal geen last van; Hij is rustig, gehoorzaam, intelligent… alleen erg afwezig en dan totaal gefocust op wat hij doet. Dan is hij moeilijk te bereiken en moet je hem even aanraken om zijn aandacht te krijgen. En dan zie je aan zijn ogen dat hij ‘van ver’ moet komen.

Als hij iets wil doen, dan moet dat ook eerst af voor hij verder kan; bijvorbeeld; hij merkt dat zijn veter los is, terwijl wij even willen bidden… moet eerst die veter vast, dat kan niet wachten tot na het gebed.

Vooral vreemden kijkt hij niet of nauwelijks aan, mensen die hij goed kent wel meer.

Als hij wat wil vertellen is het vaak een onsamenhangend verhaal; het meeste vertelt hij in zijn hoofd, maar dat komt er niet uit.

Hij wil niet gekust worden, zelfs niet door mij, zijn moeder en dat al vanaf heel jong.

Alleen mijn oude oma van 84 mag hem een kusje geven, omdat ik hem heb uitgelegd dat zulke oude mensen altijd kussen en niet snappen dat je geen kusje wilt.

Hij uit zich aan de ene kant niet makkelijk; komt nooit naar mij toe voor hulp als hij een probleem (ongelukje in zijn broek of snee in zijn vinger) heeft, maar kan wel ontzettend lachen als er iets grappigs op TV komt, of boos roepen naar zijn oudere broer als die hem weer eens plaagt. Het is overigens een vrolijk kind.

Hij uit niet snel liefde voor mensen, maar kan wel ineens een briefje voor me schrijven dat hij van me houdt, of een briefje naar mijn ouders dat hij ‘niet kan wachten om te komen logeren’.

Hij snapt in principe snel dingen, maar heeft in het verkeer, of tijdens de vakantie als we een kampvuur aanleggen, absoluut geen gevoel van oorzaak en gevolg. Dus kijkt ook niet goed uit. Ik laat hem dan ook niet alleen naar school fietsen.

Hij kan wel stiekeme dingen doen, door bijvoorbeeld de nintendo DS mee naar bed te nemen en tot savonds laat te DSsen…. Maar als je hem erop aanspreekt schaamt hij zich wel heel erg dat hij dat fout gedaan heeft en als je hem dan onderwijst over liegen, snapt hij het wel. En hij denkt soms ook dat dingen erg fout zijn, terwijl ik het helemaal niet erg vindt. Misplaatste schaamte dus.

Aan de andere kant; als een leraar op school een beetje tegen hem uitvalt, lijkt hem dat niet of nauwelijks te raken. Tijdens de 10-minuten gesprekken krijg ik veel de vraag ‘of hij het allemaal wel leuk vindt’, omdat ze geen peil op hem kunnen trekken. (is ook moeilijk in een klas van 30 kids natuurlijk)

Hij leest in de stad plaatjes met moeilijke teksten haast foutloos, sudoku's vult hij rap in en rekenen kan hij in mijn ogen ook best goed, maar zijn hele rapport is alleen maar V (voldoende) en voor meedoen met de klas en houding M (matig).

Hij schudt met zijn hoofd, begeleid door een neurieën om in slaap te komen.

Als zijn vriendje valt zegt hij steeds: ‘Hier, je fruit! Die had je laten vallen’. Of hij dan niet begrijpt dat dat vriendje even helemaal geen interesse heeft in dat fruit???

Allemaal dingen die ik met nog wat dingen heb opgeteld en die me doen afvragen; is dit nou wel normaal gedrag voor een jongen van 8,5?

Op zich vang ik het allemaal goed op (krijg dat zelfs van andere ouders te horen, dus dat is leuk), maarja, hij blijft geen 8,5 en als hij straks 16 is en echt problemen zou krijgen, dan wil ik weten of dat misschien ergens aan te wijten is buiten de puberteit om.

Als Joël mensen beter leert kennen opent hij zich overigens wel meer en meer en kijkt mensen ook meer aan.

En gek genoeg doen veranderingen hem niet veel; dit jaar heeft hij 4 verschillende leraren gehad en nog blijft zijn rapport V gemiddeld. En veranderen van slaapkamers dit jaar vond hij alleen maar geweldig, omdat hij een grote nieuwe kamer kreeg. Later nog de muren en gordijnen veranderd en wat kasten veranderd en mijn woonkamer verander ik ook vaak; doet hem niets.

Van huis weg op vakantie vindt-ie leuk, logeren zonder ons bij mijn ouders (helaas niet zonder zijn broer, dat was nóg leuker geweest), vindt-ie geweldig.

Kleine kindjes vindt-ie stom en als ze hem uitschelden raakt hij daar wel een beetje van overstuur. (pruillipje, natte oogjes). Alsof hij niet snapt dat een 2-jarige zelf niet weet wat-ie zegt.

Ik zit er als moeder natuurlijk bovenop; Ik wist in groep 2 al dat mijn oudste (nu 12,5) dyslexie had, heeft de school tot groep 5 gekost om dat ook in te zien. Ik wist in groep 2 van de zoon waar dit verhaal op slaat al dat hij kleurenblind was; had de juf ‘nog nooit wat van gemerkt’… GGD en later de oogarts getest; klassiek kleurenblindheid.

Vandaar dat ik ook nu denk dat er misschien wat meer aan de hand is dan dat het alleen een stil water is. Al is hij natuurlijk nog maar pas 8.

Nou, het is nogal een verhaal geworden zie ik, het kan haast in boekvorm uitgegeven worden, niet?

bedankt in elk geval voor de aandacht.

• wiske

Heel verhaal ja, en dat lijkt inderdaad op autisme (pdd-nos)

Maar zoals jezelf al zei, het is nu nog geen probleem maar kan in de toekomst zeker wel een probleem worden, bijv in de puberteit.

Succes!

• Mamalove

Dat Pdd-nos heb ik vaker gehoord. Een moeder die bij de BSO werkt en cursussen heeft gevolgd over stoornissen zei dat ze mijn zoon daar wel in vond passen. Destijds vond ik dat er toch een hoop dingen in stonden die helemaal niet bij hem pasten. Maar ik heb inmiddels ook gelezen dat een kind niet 100% alle symptomen hoeft te hebben om toch een stoornis te hebben.

Ik zal er nog eens wat over opzoeken en na de vakantie eens met de huisarts overleggen. Ik heb gelukkig een fijne huisarts, dat scheelt.

En van te voren zal ik ook het één en ander op papier zetten…. net zo'n verhaal als hierboven hahaha.

• Can

Dat lijkt idd sterk op Pdd nos. Onze twee zonen hebben het allebeide en geen een kind met een ass is gelijk, ze zijn allemaal verschillend en de autisme uit zich bij iedereen weer anders.

Als jij als moeder deze vermoedens hebt komen ze helaas bijna altijd uit, geen een moeder kent haar kind zo best en is eigelijk al ervaringsdeskundige.

Een goed boek om te lezen is : “Geef me de 5” geschreven door Colette de Bruin, als je dat leest heb je al bijna geen begeleiding meer nodig;)

• Mamalove

Ja… moeilijk wel hè, als je het als moeder AL-TIJD bij het rechte eind hebt. :D

• Can

Heel moeilijk en niet altijd even leuk!

• wiske

Maar uiteindelijk blijkt dat je op je eigen gevoel kunt vertrouwen, dat maakt het in moeilijke situaties een stuk makkelijker, voor mij althans.

Ik heb me door anderen te veel laten beinvloeden, en achteraf als de goede raad dan weer niet gewerkt had, had ik een rot gevoel.

Waren we weer terug bij af, of nog erger, had mijn zoon nog meer problemen.

Zo heb ik gezien dat hij ass heeft, voor mij was dit rond zijn 3e duidelijk, pas een jaar later heb ik alle “adviezen” losgelaten, hij was 6 toen hij z'n diagnose asperger kreeg.

Met mijn vermoeden van ADHD ben ik meteen aan de slag gegaan, een half jaar later had hij de diagnose en konden we starten met medicatie.

Zeker niet leuk dat het zo is, maar zo help ik hem wel, en mijn gezin en mezelf!

• Mamalove

Nou, ik heb nog geen ‘goede raad’ gekregen, want ik ben zelf de eerste die vermoedde dat er wat aan de hand is met mijn zoontje.

Wel merkten anderen op dat hij soms helemaal in zijn eigen wereldje opging, of dat hij hen niet aankeek enzo, maar nooit heeft iemand me gezegd dat ik zus of zo moest doen. Eigenlijk krijg ik alleen maar complimenten (laatst nog op de camping) hoe uitzonderlijk lief en welopgevoed mijn kinderen wel niet zijn. (Zie je mij gloeien? :D)

Hoe dan ook; Ik heb de huisarts gebeld voor een verwijzingsgesprek en maandag om 9 uur zijn we welkom. Ik zei al dat ik een fijne huisarts heb, dus dat zit wel snor.

Ik had trouwens wat meer willen opzoeken over ASS, zodat ik me niet alleen focus op PDD-nos, alleen maar omdat ik die term ken, maar ik kon niet zoveel info daarover vinden. Weet je misschien een site, omdat jijzelf meende dat jouw kind ASS heeft?

Ik heb trouwens erg te doen hoor met die ouders die echt ernstige problemen met hun kinderen hebben. Dat heb ik echt niet en dat is ook niet de reden dat ik mijn zoon wil laten onderzoeken.

Fijn dat jij nu weet wat er met je kind aan de hand is; nu kun je daarmee verder he? De wetenschap van wat hem mankeert verandert niets aan het kind zelf natuurlijk, maar geeft jou wel wat handvatten. Succes!