bericht voor alle autisten op dit forum

  • popjeb

    Hallo allemaal,

    Lees nog maar net mee op dit forum!

    Ik ben moeder van een zoontje van 4 welke klassiek autistisch is. Nu leeft hij vaak en veel

    in zijn eigen wereldje. Wat er vaak in zijn hoofdje omgaat weet ik niet, hij kan dit (nog) niet

    verwoorden. Neemt alles in zich op en heeft een ontzettend goed geheugen! Tot in detail

    kan hij dingen navertellen. Soms wel van 2 jaar geleden.

    Hij volgt regulier onderwijs en gaat volgende week naar groep 2.

    Nu is mijn vraag aan jullie: hoe hebben jullie jullie schooltijd ervaren? En dan doel ik op de basisschool!

    Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

    Groetjes van Gerrie.

  • ammie

    Wij hebben geen ervaring met het regulier sorry.

    Zoon gaat naar Cluster-4 onderwijs en dat is de juiste plek voor hem.

    Ook hij kan dingen goed onthouden al is zijn IQ beneden gemiddeld.

    Ik hoop dat jou zoon het naar zijn zin heeft op de reguliere school en dat ze hem goed kunnen begeleiden!

    Daar schort het nl. nog wel eens aan. Je kunt dan een rugzakje aanvragen zodat school extra hulp kan inkopen om jou zoon goed te kunnen begeleiden.

    Het ligt er denk ik ook wel aan of jou zoon een “normaal” IQ heeft en of hij al dan niet ook ADHD heeft. Ook medicatie kan een rol spelen.

    Schroom niet om, als het echt niet gaat op het regulier, hem naar het Cluster-4 onderwijs te laten gaan……..ik vele verhalen gelezen dat het een opluchting voor vele kinderen is……..dat ze niet meer op hun tenen hoeven lopen.

    Goed, een echt antwoord op jou vraag is het niet maar ik wilde je dit toch niet onthouden.

    Succes!

  • popjeb

    Hoi Ammie,

    Bedankt voor je reactie! Wij zijn momenteel bezig om een rugzakje voor onze zoon aan te vragen! Halverwege groep 2 kan dan al een voorbereiding worden gemaakt voor groep 3. Ik hou het nauwlettend in de gaten hoe het op school gaat.

    Momenteel gaat het nog goed en vindt hij het heel leuk. (ligt ook aan de juf hoor). Beginnen er twijfels te komen of merk ik dat hij moeite gaat krijgen dan ondernemen we gelijk actie.

    Groeten van Gerrie.

  • ianpieps

    Mijn 2 zonen hebben beide ADHD en PDD-NOS.

    Beide volgen ze regulier onderwijs met behulp van een rugzakje.

    Het belangrijkste vond ik dat er bij mijn jongens op school op zowel basis onderwijs, als voor mijn oudste voortgezet onderwijs, leerkrachten zijn die het probleem van het kind begrijpen.

    Die bereid zijn om met de ouders te overleggen, en ook willen luisteren naar de ouders.

    Veel leerkrachten vinden ouders snel zeurpieten.

    Nou jammer dan, dan ben ik maar een zeurpiet, maar ik wil steeds weten hoe mijn kind het doet.,

    Hou contact met de intern begeleider op school.

    Als jij tips hebt voor de leerkrachten geef die door.

    Ik moet toegeven dat er leerjaren bij waren, waarvan ik dacht dit gaat niet goed.

    Maar dat ligt echt aan de leerkracht.

    Dir soort kinderen moeten wat strakker gehouden worden dan “normale” kinderen.

    Geef ze 1 vinger en ze nemen je hele hand.

    Als een leerkracht daar niks mee doet gaat het fout.

    Mijn oudste zit nu ondanks zijn beperking in 2VWO, ook alleen met een rugzakje.

    Dir gaat tot nu toe nog goed.

    Ook met de mentor van mijn zoon heb ik goed contact.

    Minstens 2 keer per maand.

    Als er problemen zijn dan wordt ik gebeld.

    Mijn ervaringen zijn dus divers qua school.

  • Can

    Onze twee zonen hebben ook beide een ASS. De oudste gaat naar regulier onderwijs, hij zit nu in groep 8 en na twee keer wisselen van school eindelijk op een school die met ons meedenkt . Je bent afhankelijk als ouder van degene die voor de klas staat en het algemeen begrip wat school zegt te hebben voor kinderen met een ass.

    De jongste zit op cluster 4 onderwijs en daar gaat het ook niet over rozen.

    Je moet altijd je mond meenemen.

    Hier is de basisschool leeftijd niet probleemloos verlopen.

    Ik hou mijn hart vast voor de oudste die volgend jaar naar het voortgezet onderwijs gaat.

    Heel veel succes met jouw kind.

  • desiree

    voor mijn zoon van 15 is het niet over rozen gegaan.

    hij heeft regulier onderwijs gevolgt en bij de ene ging het goed maar bij meer als de helftging het niet goed een trauma voor hem hij heeft toen

    speciaal ondewijs gevolgt in het vervolg ondewijs dat ging nog slechter

    ik verwachte dat zij dit wel konden maar niets is minder waar

    na dat hij groep 8 overhad geslagen en het vervolg onderwijs 4 jaar had gedaan is hij naar belgie gegaan en daar gaat het prima

    hij zit op de hotelschool nu het 2de blok en hetis daar super alles word meteen opgelost als er problemen zijn .

    hier inned heb je dat ze het eerst moeten overleggen en dan moet het in de vergadering uit eindelijk is het jaar om en is nog niets gebeurd

    dat heb ik meegemaakt ook in het speciaal onderwijs .nu als er een probleem is naar de directeur en binnen een dag is ghet opgelost

    soms ook meteen geweldig geen gezeur en begrip voor onze zoon zijn beperking ik had hem meteen in belgie moeten zetten dan was hem waarschijnelijk een hoop stres bespaart gebleven .

  • wiske

    Hoi Gerrie,

    Je vraag is dus eigenlijk voor mensen met autisme, ik kan je alleen de ervaring van mijn man en van mijn kind vertellen.

    Ik denk dat volwassenen hun basisschooltijd heel anders hebben ervaren als de kinderen van nu.

    De tijd was gewoon heel anders, er was op de eerste plaats veel meer structuur, er werd nauwelijks in groepjes gewerkt, en de druk was niet zo groot.

    Mijn man heeft hierdoor zonder al te veel problemen de schoolperiode doorlopen.

    Mijn zoon is veel sneller overprikkeld, al in groep 1 verweerde hij zich tegen alle “moetens”, hij sloeg van zich af, en aan groepsaktiviteiten deed hij nauwelijks mee.

    In groep 2 liep hij vast, toen is ook zijn diagnose Asperger gesteld. (omdat ik me gemeld heb bij bjz)

    In groep 3 zijn er wel enkele aanpassingen en rugzak begeleiding gekomen, maar dit was zeker niet voldoende en de aanpassingen werden ook niet consequent doorgevoerd.

    Inmiddels zat hij helemaal in de knoop met zichzelf, maar i.v.m zijn cognitieve vermogen ging hij toch naar groep 4.

    Na enkele weken werd voor mij duidelijk dat hij onmogelijk op die school kon blijven, hij was er doodongelukkig, ik heb geeist dat ze nog diezelfde week stappen ondernamen om hem op een aangepaste school te plaatsen.

    Gelukkig is hij nog dat zelfde schooljaar naar een cluster 4 school gegaan, zienderogen zag je hem opknappen.

    Ik ben tot nu zeer tevreden over die school

    Als ik het allemaal nog eens kon doen, had ik veel eerder alarm geslagen, ik dacht dat reguliere onderwijskrachten wel wisten waar ze over spraken.

    Ze wisten echter weinig, ook niet welke wegen ze moesten bewandelen om helderheid over het probleem te verschaffen, en ik heb vaak het gevoel gehad dat ze het niet wilden weten.

    In feite hebben ze mijn zoon aan zijn lot over gelaten, veel praten en weinig doen!

  • sassie

    Hoi Gerrie,

    Ik kan je wel vertellen hoe mijn zoontje het op school vindt en op eerdere scholen heeft gevonden. Hij is nu bijna 8, klassiek autistisch met een licht verstandelijke beperking. Met zijn vier jaar oud bracht ik hem naar een kleine reguliere basisschool, waar ze na twee weken gillend gek werden van hem en hij van school. Hij sprak toen ook niet/nauwelijks maar gilde /liep weg. Daar was een hele lieve bijles juf die al eerder met autistische kinderen had gewerkt en zij heeft toen tot er plaats was op een MKD K elke ochtend meegenomen om te spelen zodat de groep rust had en K minder prikkels kreeg.Overigens mocht hij op die basisschool alleen de ochtenden komen en moest ik elke keer als zijn luier verschoond moest worden opdraven . Uiteindelijk was er na een maand of 6 a 7 plek op het MKD, maar ja dat is geen school, toch meer spelen ed. Later kreeg hij daar intern van het PI les, geen succes. Na zowat anderhalf jaar op het MKD te hebben gezeten en inmiddels in het bezit van de diagnose “klassiek autisme” kregen we het advies hem op een school voor kinderen met internaliserende gedragsproblemen te doen, Dat advies hebben we gevolgd. K stond elke ochtend op met buik- en hoofdpijn omdat hij niet naat school wilde. Sterke aversie tegen werkjes maken. Hij zei heel vaak dat hij het niet kon maar dat werd niet serieus genomen. Hij moest eens willen, ze vonden hem niet gemotiveerd. Na aandringen van mij is er weer een IQ test gedaan omdat ik al zo sterk aanvoelde dat het met zijn IQ ook gewoon minder was dan we op papier hadden staan. Toen kwam dus die verstandelijke handicap naar voren, nog een heleboel omzwervingen moeten doen om ADHD uit te sluiten en toen hadden we eindelijk zwart op wit dat hij verstandelijk beperkt is. En toen zaten we in de een na laatste week van het schooljaar en wilden op zoek naar een nieuwe school, een ZMLK school, waar Centrum Autisme gelukkig volledig achter stond en dat ook zwart op wit heeft gezet. Ik had al vooronderzoek gedaan dus wist precies welke school onze voorkeur genoot. Mijn man heeft gebeld en de volgende dag kon hij komen met alle papieren. Die ochtend is hij al aangenomen, het weekend alle papieren ingevuld en op maandag persoonlijk overhandigd aan die man en de inschrijving was rond. Nu heeft hij het redelijk naar zijn zin, kijk een schoolse situatie brengt bij hem meteen nare associaties naar boven, dat zal moeten slijten na al die jaren ellende. Maar hij is thuis vrolijker, minder agressief, speelt meer en vertelt over school, dus ik hoop zo dat hij hier kan blijven. Hij kan zich nu op zijn eigen niveau en tempo gaan ontwikkelen en wordt serieus genomen en ze kijken echt naar wat hij nodig heeft om beter te functioneren. Gerrie, mocht het mislopen op die school van je kind, wacht niet, onderneem actie, trek je mond open, en als je iets wilt blijf bellen/mailen ed tot je geholpen wordt. En volg je eigen gevoel, jij kent je kind het beste van iedereen. Maar ik hoop natuurlijk dat je jongen gewoon lekker op zijn eigen schooltje kan blijven en hij het daar fijn zal krijgen.

  • Can

    Hoi Sassie

    Wat toppie dat het nu zo goed gaat op school! Eindelijk is hij op zijn plek en hopelijk kan hij daar blijven! Wat een tropenjaren heb je achter de rug!

    gr Can

  • sassie

    Ik hoop het ook zo dat het nu goed blijft gaan, zou ook niet meer weten welke alternatieven er anders zijn. Maar daar ga ik niet van uit, nu gaat het vast goed. Las over je oudste dat hij/zij volgend jaar al naar de middelbare school gaat, al een school/richting op het oog? Ook weer zo'n verandering lijkt me. Als K het op zijn school goed blijft doen kan hij er tenminste wel blijven tot zijn 21 ste jaar. (tu)