Autisme Button

• Jilletjuh_27

Hallo Allemaal,

Ik hoorde via via iets over een Button met “Ik heb autisme” o.i.d er op.

Ik zou dit graag voor mijn zoontje van 4 willen hebben voor als we naar leuke evenementen toe gaan.

Justin schreeuwt soms nogal erg als hij iets niet wil of als iets te lang duurt of word erg boos/vervelend.

En je ziet mensen dan echt kijken van “pfff, wat een vervelend rot kind zeg!”, ik voel me dan erg opgelaten en vind dit voor Justin ook sneu.

Als hij bij speciale gelegenheden zo`n button op kan hebben, dan hebben mensen er mischien meer begrip voor doordat ze dan weten dat

hij er niks aan kan doen. Zo word een dagje weg een stuk ontspannender voor ons gezin. K snap niet dat mensen altijd gelijk een oordeel hebben.

Ik moet dan ook moeite doen om geen opmerking te maken van “wat kijk je nou kwaad! dat jochie heeft autisme,een verstandelijke perking en adhd hoor?! hij doet dit heus niet om jullie te treiteren!”, maar goed, dat doe je natuurlijk ook niet ;)

Maar in iedergeval, ik wil graag die button hebben/kopen, maar kan`m via internet niet vinden. weet iemand hier waar ik`m kan kopen?

Alvast bedankt!

Groetjes Jill

• desiree

als mensen kijken zeg het dan gewoon heb ik ook gedaan toen mijn kinderen klein waren en als mensen boos keken

vroeg ik of ze een probleem hadden.

heb altijd comentaar gegeven en altijd aan mijn zoon laten merken dat hij er niets aan doen kon .

envaak had hij het ook niet in de gaten dat de mensen zo deden omdat hij schreeude of vervelend deed.

succes er is wel een auti pas te bestellen bij de nva die kost 10 euro hij is heel handig als je naar een pretpark gaat.

behalve in de efteling doen ze verevelend verder heb ik daar goede ervaringen mee

• Kay

Ik wil graag even reageren op dat je je zoon laat merken dat hij er niets aan kan doen. Dit kan natuurlijk echt zo zijn maar dat daar meteen van uit wordt gegaan vind ik raar. Of het aan zijn handicap ligt of niet, schreeuwen en vervelend doen gaat niet door iedereen geaccepteerd worden. Het lijkt me ook niet fijn voor hem als hij er later veel last mee gaat krijgen als hij iedere keer te horen heeft gekregen dat hij er niets aan kan doen.

Het klinkt allemaal erg hard maar uiteindelijk lijkt mij niet boos worden maar wel corrigeren of uitleggen dat mensen zijn gedrag vervelend of raar vinden wel het beste. Zo heeft hij een handvat om zichzelf te ontwikkelen. Autisme is dan wel een ontwikkelingsstoornis maar het betekend niet dat zo iemand zichzelf helemaal niet kan ontwikkelen.

Ik wil hier overigens niemand mee aanvallen. Alleen mijn mening erover geven.

Groetjes Kay

• Jilletjuh_27

Dit is het advies van Justin zijn pedagoge, zij zou toch echt wel weten wat goed is voor hem en wat niet.

aangezien ikzelf borderline heb en sociale fobie heb (waardoor ik moeilijk met mensen durf te comuniceren), is dit gewoon de beste oplossing!

dat er gelijk vanuit gegaan word dat ik mn kind niet corrigeer etc., tja, dat is weer een vooroordeel helaas. jammer is dat toch.

Justin is een autist, heeft adhd en een verstandelijke beperking.

Voor hem is het niet leuk als iedereen kwaad naar hem kijkt (ook al zal hij hier weinig van mee krijgen)

Zo`n Button word ons door de pedagoge, psychiater en door jeugdzorg juist aanbevolen.

Maar wij komen er gewoon niet achter via internet waar die dingen te bestellen zijn.

Niemand kent onze situatie. elke autist is anders. Jouw kind luisterd mischien beter (is misschien beter te corrigeren), onze zoon niet.

maar goed, k heb ook geen trek mezelf te moeten verdedigen omdat een ander weer eens een oordeel heeft over iets waar ze geen oordeel over kan hebben omdat ze ons niet eens kent. ik vraag hier alleen maar aan mensen of ze weten waar die button besteld kan worden. ik vraag niet hoe een ander er over denkt toch?

dit is onze keus, punt (in overleg met deskundigen). (poeh, wat ben ik nu boos!)

Jill

• Kay

Deze reactie was eigelijk voor loekie bedoeld omdat zij het zo in haar reactie had neergezet. Wat er verder buiten dat allemaal gebeurt heb ik geen oordeel over. Dat van die button vind ik trouwens een erg goed idee. En al helemaal in jouw geval.

Helaas weet ik niet waar je die kan krijgen. Anders had ik je het wel verteld.

Zelf heb ik trouwens geen kinderen. Maar ik weet zelf hoe het is om met autisme te leven en hoe erg er op zulke dingen gehamerd kan worden. En ik ken iemand van mijn leeftijd die altijd te horen heeft gekregen dat hij er niets aan kon doen en dat het allemaal maar goed was. En zoals hij nu is wil je NIET dat je kind eindigt.

Groetjes Kay

(26 jaar met asperger)

• lis

ik heb even gespeurd voor je en dit gevonden:

http://www.cafepress.com/love_autism/219010 Tekst is alleen in het Engels. Hoop dat je er wat aan hebt

Groetjes!

• Jilletjuh_27

Sorry dan voor mijn boze reactie.

k dacht echt dat het aan mij gericht was 8-)

Wij krijgen vaak kritiek van mensen om ons heen (die zelf geen kind hebben met autisme o.i.d), en ik word daar zo moe van.

Justin is een heerlijk kind, alleen hij is ontzettend aanwezig, heeft weinig geduld, onploft snel in woede, en kan niet goed tegen het woord “nee”

Wij zijn niet van plan hem altijd zijn zin te geven, en leren hem dus ook goed om met NEE om te leren gaan. Vaak stellen wij hier iets tegenover (op advies van de pedagoge). Bijvoorbeeld: Als je je gedraagt in de winkel, dan mag jij straks even in het autootje voor de winkel (zo`n auto waar je 0,50 in moet gooien en dan beweegt ie). Of: Als je aan tafel blijft zitten tijdens het eten, en je eet goed, leest mama je straks een extra verhaaltje voor.

Dit werkt aardig goed bij Justin (tu)

Nogmaals sorry. t schoot ff verkeerd :S

groetjes Jill

• Jilletjuh_27

Dankjewel Lis, Inderdaad in het engels, maar dit is wel wat ik bedoel! (wel in het nederlands dan)

Ik gebruik`m ook niet voor elke dag hoor? en ook zeker niet voor als ik naar de winkel ga.

Enkel voor als ik naar speeltuinen, pretparken, ballorig, musea etc ga B)

Dankjewel ;-)

Enne, als er nog mensen zijn die weten waar deze buttons in het nederlands te verkrijgen zijn? laat het mij dan z.s.m weten a.u.b (:D

Groetjes Jill

• Kay

Het geeft niet hoor Jill. Een misverstandje kan gebeuren. Van mijn kant trouwens ook sorry.

Ik ken het wel van dat constant kritiek krijgen en jezelf moeten bewijzen voor alles. Als mensen er bij mij achter komen dat ik iets van autisme heb krijg ik meteen heel veel twijfels naar me toe van “kan je dit wel aan?” en zo. En als ik dan duidelijk uitleg waarom ik denk van wel is dat vaak nog niet genoeg. Vaak moeten mensen me eerst bezig zien voordat ze in mij geloven.

Ik ben dit jaar met een nieuwe studie begonnen en daar waren sommige mensen ook niet echt enthousiast over. Mijn jobcoach zei dat ik zelf maar moet ervaren dat het gaat mislukken. Nou of het gaat lukken of niet ga ik inderdaad ervaren.

Volgens mij heb je het heel goed door wat je zoon nodig heeft. Ik denk dat veel autistische kinderen als ze iets “moeten” meteen de gedachte krijgen “wat zit er voor mij in als ik dit doe?” een beetje zoals katten doen.:D Kinderen zonder autisme kunnen dit net zo goed hebben alleen weten zij het beter te verbergen. helemaal toppie hoe je het doet!(tu)

• aquagirl

Goede link!

Ik vind deze http://www.cafepress.co.uk/love_autism/346770 dan nog toepasselijker. Misschien kun je hem zelf ook maken in het Nederlands.