pgb ZIN

• ivo/ivovangennip@live.nl

hoi

kan ik pgb aanvragen voor mijn zoon van 5,5 jr in de vorm van zin

,zodat mijn vrouw betaald kan krijgen voor de zorg en begeleiding van onze zoon?

ps mijn vrouw werkt momenteel niet ,omdat dit niet was te combineren met school

nu gaat onze zoon naar speciaal onderwijs ,zodat ze toch voor een paar uur per dag kan gaan werken

begrijp me aub niet verkeerd ,maar onze zoon (cluster 2)heeft meer zorg en begeleiding nodig dan een doorsnee kind

en brengt zo ook meer kosten met zich mee

wie kan hier over meepraten volgens cis kan hiervoor geen pgb aan gevraagd worden

hopend op uw ervaring of reactie

met vriendelijke groet ivo

• frieda

Als je met pgb in de vorm van zin, bedoelt pgb in de vorm van zorg in natura, dan kan dat dus inderdaad niet. Je krijgt pgb om zelf de nodige hulp en begeleiding in te kopen of je krijgt zorg in natura.

Als je een pgb aanvraagt voor je zoon, en je wil je vrouw inhuren voor de zorg en begeleiding van je zoon, kun je dat beter niet melden bij de CIZ. Want officieel mag het wel, maar mijn ervaring is, dat de CIZ daar nog weleens moeilijk over kan doen en dan minder uren toekent dan ze anders zouden doen of soms zelfs helemaal niet. Ze vragen vaak of je al iemand weet die het gaat doen. Ik antwoord meestal dat ik iemand via een advertentie heb gevonden of via familie of kennissen die iemand wisten. Het gaat ze eigenlijk ook helemaal niets aan. CIZ is er alleen maar voor om te bepalen hoeveel uur zorg iemand nodig heeft en zeker in het geval van pgb ben je vrij om die hulp in te zetten, zoals jij het wil. In jullie geval kun je er dus voor kiezen om je vrouw in te zetten voor de hulp en haar te betalen vanuit het pgb. Je kunt ook iemand anders inhuren voor de zorg voor je zoontje, zodat je vrouw wel buitenshuis kan gaan werken.

groetjes, Frieda

• desiree

je moet gewoon pgb aanvragen en niet praten over dat je je zelf in dienst wil nemen .

dat kan namelijk zoals ik meen tot een bedrag van 1000 euro

verder zou ik je aanraden pgb aante vragen voor tijdelijk verblijf activerende begeleiding en ondersteunende begeleidig

dat heb je hard nodig spreek uit ervaring en weet ook dat je niet kunt gaan werken met zo'n manneke daar hebben ze tveel zorg voor nodig niet een pgb in natura anvragen dan kun je niets zelf regelen dan ben je verbonden met zorg instellingen ik heb meisjes van sph en dat werkt prima zijn een stuk goedkoper dus veel meer dingen kun je je zoon aanleren wil je meer info dan mail me maar even gr

• sassie

Iedereen met een speciaal kind heeft dit “probleem”. Ikzelf heb Havo gehad, aangevuld met diverse opleidingen en mooie diploma's. Nu maak ik echter schoon bij thuiszorg zodat ik onder schooltijd kan werken. Er zijn best wel mogelijkheden om onder schooltijd te werken maar je moet waarschijnlijk wel de “vieze” baantjes aanpakken en het levert geen vetpot op. Onze zoon zit op Cluster 3, ZMLK. Is klassiek autistisch en verstandelijk beperkt, heeft gedragsproblemen, de zorg valt dus zeker niet mee. Tot een bepaald bedrag kan je volgens mij jezelf wel inhuren maar tot hoeveel weet ik niet. Bovendien moet je ook verantwoorden aanwie/welke instelling je het PGB geld besteed en bij een herindicatie moet je tenslotte ook kunnen aangeven hoe en wat. Wij hebben een dame ingehuurd via het PGB die ons 4 uur per week ontlast en die K helpt bij het aangaan van contacten, gedrag stuurt, zelfstandiger maakt op praktisch gebied. In die 4 uur heb ik even mijn handen vrij en dat is ontzettend fijn Ik wil u nog even meegeven dat u voor uw zoon de TOG kunt aanvragen ivm extra kosten die u maakt ten opzichte van een kind zonder ASS/handicap. Ik zou als ik u was de functie Tijdelijk Verblijf aanvragen, dan kunt uw zoontje op regelmatige basis uit logeren en heeft u met uw gezin rust en tijd voor elkaar, ook belangrijk. Mocht u dat doen, blijf heel kritisch naar de organisatie, stel vragen naar de aanpak, hoeveelheid kinderen bij elkaar op hoeveel begeleiders ed. Wij hebben ons bij de eerste logeervoorziening lelijk ons neus gestoten en er werd ons letterlijk te verstaan gegeven dat onze zoon niet meer welkom was omdat hij toch wel erg veel autistisch gedrag vertoonde. . U kunt ook hulp vragen van de MEE, even googlen en u weet daar snel meer over, ik heb daar hele fijne ervaringen mee. Zij kunnen u helpen en adviseren over oa de PGB aanvraag. Veel succes ermee.