Advies of tips voor het omgaan met Asperger syndroom bij onze dochter van 4 jaar

  • Fam.Brink

    Hallo,

    Onze dochter van 4 jaar heeft waarschijnlijk het asperger syndroom, dit moet nu alleen nog vastgesteld worden met testen.

    Tot die tijd moeten wij het zelf proberen te doen, maar lopen tegen een aantal dingen aan.

    Misschien dat iemand ons kan helpen, middels advies of tips.

    We kunnen geen gesprek aangaan met haar, ze gaat dan over iets anders praten of in haar eigen brabbeltaal.

    Hoe kunnen we toch enigzins een gesprek met haar hebben?

    Als ze iets doet wat niet mag, dan kunnen we niet tot haar doordringen en doet ze het vervolgens weer.

    Hoe kunnen we haar duidelijk maken dat iets echt niet mag?

    Weet iemand of er ergens bordjes zijn met plaatsjes om dingen nog duidelijker te maken.

    Alvast bedankt voor jullie advies/tips.

    Fam. Brink

  • Can

    http://www.sclera.be/

    Dat zijn pictogrammen, daar moet wel iets tussen zitten wat je kunt gebruiken.

    Is je dochter ook hyperactief?

    Onze oudste zoon met pdd nos/adhd kon ook niet stil zitten voor een gesprek. Hem moesten we afzonderen in een prikkelarme omgeving en dan vaak herhalen wat nou het probleem was en we lieten na afloop hem ook het gezegde herhalen zodat we wisten dat hij het wel gehoord had en dat hij het begreep (want dat zijn twee verschillende dingen)

    Dus zet je dochter apart in een rustige omgeving zonder radio en tv e.d. en probeer dan duidelijk te zeggen in het liefst zo weinig woorden wat niet mag ect.

    Het boek “Geef me de 5”van Colette de Bruin is goed boek om te lezen met veel tips en adviezen.

    Van duidelijke regels, structuur, overzichtelijkheid worden veel kinderen met autisme al een stuk rustiger

    heel veel succes

    gr Can

  • lies

    Beste familie Brink,

    je kunt die bordjes of verwijzers ook zelf maken, door eenvoudige plaatjes op te zoeken of tekeningetjes te maken en te plastificeren. Het moeilijke corrigeren herken ik heel goed bij mijn zoon van 4 (diagnose asperger) vooral wanneer het gaat om zijn passies, zoals het draaien aan knoppen. Ik kan het hem wel uitleggen, en hij begrijpt het ook, maar de drang om dit toch te doen, lijkt sterker dan hemzelf.

    groeten

    Lies

  • ieder anders

    Beste familie brink,

    Hebben jullie intussen al begeleiding? En is er al diagnostische onderzoek gedaan (en een uitslag)?

    Mochten jullie nog steeds tegen dingen aanlopen dan mag je contact met mij opnemen en zal ik kijken of ik jullie hierin kan adviseren.

    Via het prikbord vindt ik dat niet handig, ook ivm vertrouwelijke informatie, dus mail of bel mij dan rechtstreeks.

    Vriendelijke groeten,

    Marsha van der Straeten

    (ortho)pedagogisch kindercentrum

    Ieder anders

    06-33 04 13 11

    iederanders@gmail.com

    www.iederanders.nl

  • contact@pedagoog-online.com

    We kunnen geen gesprek aangaan met haar, ze gaat dan over iets anders praten of in haar eigen brabbeltaal.

    Hoe kunnen we toch enigzins een gesprek met haar hebben?

    Eerst ‘volgen’ dan ‘leiden’ : IETS ANDERS waar ze over praat is voor háár belangrijk. Neemt u serieus dat wat uw kind vertelt. Voor uw kind is het belangrijk. Het is dan ook van groot belang mee te gaan (haar te volgen) in haar belevingswereld (dit vergroot haar betrokkenheid, concentratie en de VERBONDENHEID met u als haar ouders), om daar vervolgens een leiding in te nemen (dus háár belevingswereld ombuigen naar dat wat u haar duidelijk wil maken).

    De boeken van Martine F. Delfos zijn wellicht voor u interessant. Het eerste boek dat me te binnen schiet van Delfos gaat over de gespreksvoering met kinderen tussen 4 tot 12 jaar ‘Luister je wel naar mij’. Praktisch en bruikbaar. Een aanrader!

    Groeten,

    Sanja

    www.pedagoog-online.com

  • contact@pedagoog-online.com

    We kunnen geen gesprek aangaan met haar, ze gaat dan over iets anders praten of in haar eigen brabbeltaal.

    Hoe kunnen we toch enigzins een gesprek met haar hebben?

    Eerst ‘volgen’ dan ‘leiden’ : IETS ANDERS waar ze over praat is voor háár belangrijk. Neemt u serieus dat wat uw kind vertelt. Voor uw kind is het belangrijk. Het is dan ook van groot belang mee te gaan (haar te volgen) in haar belevingswereld (dit vergroot haar betrokkenheid, concentratie en de VERBONDENHEID met u als haar ouders), om daar vervolgens een leiding in te nemen (dus háár belevingswereld ombuigen naar dat wat u haar duidelijk wil maken).

    De boeken van Martine F. Delfos zijn wellicht voor u interessant. Het eerste boek dat me te binnen schiet van Delfos gaat over de gespreksvoering met kinderen tussen 4 tot 12 jaar ‘Luister je wel naar mij’. Praktisch en bruikbaar. Een aanrader!

    Groeten,

    Sanja

    www.pedagoog-online.com