medicatie en school

• cobie

onze zoon van 9 met asperger en adhd zit nog op regulier onderwijs met behulp van rugzakje(rec 4 indicatie)

wij worden door school er sterk op aangedrongen om te starten met medicatie,anders kunnen ze hem niet tot groep 8 handhaven.

wij zijn principeel tegen medicatie,maar hoelang kunnen wij onze principes overeind houden onder de druk van de maatschappij.(school)

wie heeft hier ervaring mee graag reacties.

• Alithia

Hallo Cobie,

Ook ik heb twee kinderen met autisme. Eén van hen heeft ook met behulp van de rugzak het regulier onderwijs gedaan. De school kan mijns inziens niet van jullie verlangen dat je - tegen je zin of je gevoel in - je kind aan medicatie zet. Dat zou wel heel krom zijn!

Wat je wel zou kunnen doen is kijken of je met natuurlijke middelen het gedrag van je zoon hanteerbaarder krijgt. Je kunt hierbij denken aan visoliecapsules (o.a. Eye Q visolie) en aan Bach Bloesemtherapie. Bach Bloesemtherapie is onschuldig, heeft geen bijwerkingen en is zeer effectief.

Laat je niet onder druk van school of de maatschappij overhalen tot het nemen van beslissingen waar je niet achter staat! Sterkte! (tu)

Alithia

• cobie

bedankt voor je reactie

we gaan ons ook vrijblijvend orrienteren in de speciale scholen ,maar ook dat is heel ingrijpend

nd voor onze zoon.we hebben tot nu toe het kunnen redden zonder medicijnen,vooral thuis is het niet een discussie

objectieve info over medicatie is moeilijk te vinden of heel negatief gekleurd of heel possitief.dit maakt het voor ons ook heel moeilijk.

visolie is nog een optie al hoor ik daar weinig possitieve verhalen over ,heeft iemand daar ervaring mee?

mag ik opmaken uit jou reactie dat je zelf met je kinderen visolie gebruikt en daar goed resultaat mee boekt?

groetjes moeder van een heerlijk kind

• wiske

Hoi Cobie,

Ik ben ook moeder van een 9 jarige zoon met asperger en adhd.

Mijn ervaring met regulier onderwijs is niet positief

Te weinig aanpassingen en geen structurele of niet conseqeunt doorgevoerde aanpassingen.

Het resultaat was een kind met weinig zelfvertrouwen,hij noemde zichzelf een sukkel, en was met periodes depressief.

Sinds hij op een rec 4 school zit, met medicatie, en visolie, en aangepaste voeding, gaat het heel goed met hem.

We hebben geprobeert om de medicatie af te bouwen, maar helaas.

Het is vaak een combinatie van dingen, waardoor het wel of niet goed gaat.

Je zult moeten uitproberen om te weten te komen wat werkt, dat is bij iedereen verschillend.

Succes ermee, Wiske

• sassie

Wij zitten wel in een andere situatie, zoonlief is klassiek autistisch en verstandelijk beperkt. Op zijn vorige school wilde ze ook dat hij aan de medicatie ging maar dat heb ik niet gedaan omdat ik al vermoedde dat zijn enorme drukte kwam door overvragen op cognitief gebied. Om het kort te houden: na een iq test en verdere onderzoeken wel/geen adhd erbij bleek dat onze zoon dus naast zijn autisme verstandelijk beperkt is en heb ik hem van cluster 4 gedragsproblemen overgedaan naar cluster 3 Zeer Moeilijk Lerend. Nu hij de juiste aanpak krijgt en op zijn niveau kan werken en zich ontwikkelen heb ik een heel ander kind, lekker vrolijk, benaderbaar, mee meewerkend en minder wiebelig en hij vindt school nu veel leuker! En school? Die hoor ik niet over medicatie. Dus mijn ervaring is dat je als ouder zijnde naar jezelf moet luisteren en niet het “gemak” voor school voorop moet zetten. Misschien is jouw kind op het speciaal onderwijs ook wel beter af dan op het reguliere en kan hij daar zonder medicatie verder? Zolang jullie zelf niet het idee hebben dat die medicatie een noodzaak is zou ik het niet doen ook als dat betekent dat hij niet op zijn huidige school kan blijven.

• cobie

bedankt voor je reactie

we voelen ons erg alleen in deze beslissingen ook omdat we eigelijk geen mensen om ons heen hebben die

begrijpen wat je doormaakt .

vandaar mijn vraag op dit forum.

we hebben sinds kort een herindicatie voor zorg via jeugdzorg,de indicatiesteller is ook van mening dat hij ws

naar t speciaalonderwijs zal gaan ,alleen wij zijn degene die dat moeten beslissen,keuzes keuzes je word er soms gek van.

medicatie is dus geen optie zeker voor thuis niet,alleen willen we hem op regulier onderwijs behouden moet je wel, wie beslist dat!?

uiteindelijk trek je als ouders dus aan t laatste end.

ik hoor regelmatig geen goede ervaring met vis olie ,uit je verhaal begrijp ik dat jullie dat wel geprobeert hebben graag jullie ervaring.

groetjes moeder van een heerlijk kind.

• cobie

bedankt voor je reactie.,

we zijn blij dat je iets verteld over de overvraging op cognitief gebied,bij onse zoon is t overvraging op sociaal gebied.

hij is negen met t cognitieve verstand en fysieke uiterlijk van een twaalfjariege meneertje is ook macrosoom.

te zwaar (25kilo0 DUS FLINK OBESITAS)en te lang zeker 15cm.dit maakt de probleematiek nog iets lastiger.

hij zit emotioneel op t nivo van een 5jarige.dus er zijn zeker overeenkomsten,ik begrijp uit jou verhaal dat jullie

gekozen hebben voor speciaal onderwijs zonder medicatie.

ja ik blijf t moeilijk vinden maar t is wel is fijn om contact te hebben met mensen die t begrijpen.

vriendelijke groet moeder van een heerlijk kind

• wiske

Het is en blijft moeilijk om keuzes te maken, je weet immers achteraf pas wat het resultaat is.

Sassie vertelde al dat je je gevoel moet volgen.

Ik heb in de loop der jaren, vooral toen er van mij uit vermoedens waren,heel wat adviezen van anderen gehad.

Mijn eigen gevoel bleek achteraf steeds juist, dus daar vertrouw ik nu op.

Wat betreft de visolie, het is gezond voor je, ook voor je hersenen.

Net als gezonde voeding, minder bespoten voedsel gebruiken, minder suiker, enz

En alle beetjes helpen, rust structuur, picto's, enz.

Helaas bleek dit bij ons nog niet voldoende, en heeft hij alsnog medicatie gekregen.

We hebben dus wel eerst alles geprobeert, voordat de stap medicatie genomen werd.

Ook zijn er nog alternatieve therapieen, zoals neurofeedback training, welke we ook gedaan hebben, maar toen was er te veel onrust in z'n koppie.

Komend jaar krijgt onze zoon eerst nog sociale vaardigheidstraining, dan rust, dan start ik weer met de neurofeedback, en pas daarna wil ik de medicatie gaan afbouwen.

• Alithia

Hallo Cobie,

Voor mijn kinderen heb ik met goed resultaat visolie gebruikt, het zorgde voor een beter concentratievermogen, meer helderheid.

Daarnaast dus de Bach Bloesem Remedies, die kunnen helpen om o.a. angsten, prikkelgevoeligheid en onrust (om maar eens een paar probleempunten te noemen) te verminderen. Dat geeft een kind meer balans en meer innerlijke rust, waardoor het zich prettiger voelt en uiteindelijk ook op de omgeving prettiger overkomt. Alles wordt dan toch wat makkelijker te hanteren, voor het kind en voor zijn omgeving.

Groetjes,

Alithia