mijn kind heeft ADHD/ASS(asperger)

• bianca74/hetstrijkijzertje@hetnet.nl

Hallo mijn naam is Bianca en wij hebben een zoontje die ADHD/ASS (asperger) heeft. Onze zoon van 5 jaar is na de zomervakantie naar speciaal onderwijs gegaan omdat hij niet in de groep paste op de reguliere basisschool. Ik kan wel zeggen dat het ons veel bloed, zweet en tranen heeft gekost om het enigzins leefbaar te houden in huis. Het moeilijke eraan vind ik dat de omgeving er de meeste moeite mee heeft vooral in openbare gelegenheden. Wij “trekken” ook altijd de aandacht van iedereen door zijn behoorlijke decibellen die hij zo nu en dan produceert als hij heel enthousiast is. Er zijn helaas gewoon “te veel” mensen die deze kinderen stempelen. Maar gelukkig (wij zijn er erg blij mee) zit hij nu op een school waar hij zichzelf kan zijn en niet geplaagd en uitgedaagt wordt. Maar waar wij op dit moment mee worstelen is zijn taalgebruik als hem iets niet wil lukken dan kan hij gaan schelden, of als je visite hebt en die maken een grapje naar hem toe en je lacht erom wat hij vervolgens niet om te lachen vindt, dan kan hij ons of zelfs de visite uitschelden bijvb, …wijf of …auto enz… spreekt voor zich denk ik. Wij zeggen dan ook heel duidelijk dat we dat niet goed vinden en het ook niet meer willen horen, maar ja hij doet het toch zo weer. Mijn vraag is daarom ook zijn er mensen die een nog beter foefje hebben of tips.

Groetjes Bianca.

• Can

Jazeker wat dacht je van straffen? Even apart zetten? Een time out?

Onze jongste kan ook schelden of vloeken als het niet gaat zoals hij wil.

Maar omdat hij nou toevallig een ass heeft wil dat niet zeggen dat hij de boel maar bij elkaar kan schreeuwen.

Een tip: begin zo vroeg mogelijk met correcties dan wordt het algauw een gewoonte en voor jouw zoontje is dat voorspelbaar gedrag dus duidelijk en daar heeft hij op zijn beurt ook weer wat aan.

ps wel erg herkenbaar, grapjes zijn ook niet te volgen voor de meeste kids met ass dus daar kun je uiteindelijk wel je visite op attenderen dat dat niet het leukste is om te doen in bijzijn van je zoon.

En onze oudste praat ook op harde toon en als we dat zelf eens doen dat moet het gelijk zachter van hem :D

gr Can

• Fransendiana

Het woord en uitvoering STRAFFEN is volstrekt kansloos voor kinderen met autisme.De kans dat je daar iets mee bereikt is 1 %.

• Can

Elk kind met autisme is anders en om er al bij voorbaat uit te gaan dat straffen zinloos is bereik je niks hooguit het excuus autisme om te gebruiken als andere mensen je kinderen brutaal vinden.

Hier is het wel gelukt, met duidelijk uitleg en herhaling voor herhaling, en soms weten ze ook dat ze straf/time out krijgen als ze zich realiseren dat ze te ver zijn gegaan. En dan loop je als ouder makkelijk in de valkuil als je die onschuldige gezichtjes ziet nadat ze zich hebben gerealiseerd dat ze te ver zijn gegaan en ze met grote ogen zeggen dat ze het de volgende keer echt niet meer zullen doen! Pas op voor deze valkuil want de volgende keer word het tegen je gebruikt, want toen kregen ze toch ook geen straf????

Hoe duidelijker en voorspel jij bent met de grenzen die je stelt in de opvoeding van je kinderen ( ja ook kinderen met autisme behoeven een opvoeding) hoe duidelijker jij bent voor je kinderen; hoe veiliger je kinderen zich voelen.

gr Can

• Susan

En toch ben ik het wel met R. eens.

Met belonen voor goed gedrag bereik je bij iemand met autisme vaak veel meer.

Ik heb als kind vaak boven gezeten voor straf en ik wist echt niet waarom.

Je achter ASS verschuilen vind ik weer een heel ander verhaal.

Susan

• Kay

Straffen werkt bijna nooit goed. Ook niet bij een kind zonder autisme.

Zelf vind ik het er een beetje vanaf hangen waarvoor het is. Een kind met autisme straffen voor een ongepaste maar duidelijk niet kwaad bedoelde opmerking, of voor in zichzelf gekeerd zijn vind ik niet kunnen.

Maar zoals Can zeg: Schreeuwen zal door niemand geaccepteerd worden en mij lijkt het dat een autistisch kind ook wel kan inzien dat dat niet geaccepteerd gaat worden.

Dat ‘op hoog volume’ praten deed ik zelf ook vroeger. De reden daarachter was omdat ik me niet begrepen of gehoord voelde. Tja en wat zou een kind doen als hij zich niet gehoord voeld…..?

• Can

Positief gedrag vertonen en de dingen benoemen die goed gaan zijn erg belangrijk.

Onze kinderen weten heel goed waarom ze straf hebben, dat word nauwkeurig uitgelegd en we vragen ze ook het te herhalen net zolang het kwartje valt.

Anders heeft straffen idd geen nut en kan schadelijk zijn

• Susan

Iets letterlijk herhalen wil niet zeggen dat ze het echt snappen.

Ik ben blij dat jij denkt dat het bij jou wel werkt.

• Liekje 01-02-2010

Hoi Bianca,

Mijn zoontje met pdd-nos en adhd-kenmerken heeft dat ook een tijdje heel erg gedaan.

Bij hem hielp straffen ook niet, want hij had geen idee wat hij fout deed.

Ik weet niet of je zoontje al zakgeld krijgt, maar wat bij ons echt goed helpt is dat hij voor elk scheld/vies woord 50 cent moet betalen.

Hij heeft het een keer opgedreven tot drie euro…ff kijken of mama het wel echt meent….ja, dat doet ze dus!!

Ik moet zeggen, het werkt hier perfect!!!

Heb al maanden geen scheldwoorden of vieze woorden meer gehoord.

En het leuke is, als we visite hebben en die zeggen per ongeluk een scheldwoord, moeten ze van mijn zoon 50 cent aan hem betalen:D

Succes, groetjes AngeliqueM

• Can

Nee je leest niet goed, niet letterlijk herhalen, maar ze er over nalaten denken, ze de gelegenheid geven ze vragen te stellen, net zolang tot het kwartje valt.

Snap je dat?

En het is geen denken hoor Susan, maar mijn ervaring