Kwaliteits normen logeeradres

• zegmaarten

Beste mensen,

Ik zou voor mijn 11 jarige zoon graag gebruik willen maken (zo nu en dan) van een logeeradres voor het weekend. Nu ben ik al enige tijd aan het rondkijken op internet naar logeer adressen en waarover ik me in toenemende mate over verbaas en eigenlijk ook erger is dat ik niet een echt keurmerk tegenkom in de zin van kwalificaties voor de begeleiders. Waarover dient een logeeradres officieel aan te voldoen? Het zal toch niet zo zijn dat iedereen die een paar kamers over heeft zomaar een opvang kan beginnen voor kinderen met ASS e.d.? Het gaat mij er nu niet om dat jullie mij goede adressen sturen, alhoewel dat ook OK is (omgeving Eindhoven) maar meer in algemene zin. Is er een keurmerk, is er controle op etc.

• zegmaarten

Jammer dat mijn vraag blijkbaar geen relevantie heeft, althans, niemand reageert er op.

• ianpieps

Misschien weet niemand hier een antwoord op.

Ik weet tenminste niets van een keurmerk.

Weet wel dat mijn 2 zoons naar een stichting gaan.

Deze hebben huizen door heel nederland heen.

Het belangrijkste van het alles vind ik dat mijn kinderen het daar naar hun zin hebben.

Je kunt een huis hebben met een goed “keurmerk” , maar als ze het er niks vinden zegt dat ook niks.

• zegmaarten

Dat de kinderen het naar hun zin moeten hebben daar heeft u volkomen gelijk in. Mijn punt is echter dat ik behalve aardige begeleiders ook enige professionaliteit verwacht. Om maar even een metafoor te gebruiken. Bij mooi weer kan iedereen zeilen maar wat wanneer het begint te stormen. Dat geldt idem voor begeleiders. Hoe professioneel zijn ze als het er echt op aan komt.

• ianpieps

Ik snap wel wat je bedoelt.

Mijn 2 jongens zijn absoluut niet de makkelijkst en daarom zit ik ook via een stichting.

Denk dat het belangrijk is dat je goede informatie in gaat winnen.

Misschien zijn er mensen in de buurt die iets weten over de desbetreffende opvang.

Denk wel dat het goed zou zijn als er iets van een kwaliteitsnorm zou komen.

Ik weet dat mijn kinderen regelmatig problemen geven.

Boze buien met alle gevolgen van dien.

Ze krijgen beide een schrift mee, en daar worden alle problemen ook keurig ingeschreven.

De strakke regels bij de opvang geven mijn kids een vorm van veiligheid, waardoor de problemen weer snel opgelost worden.

En als het echt niet gaat, wordt ik gebelt.

Toevallig vanmorgen voor het eerst.

Maar dat was omdat de jongste ziek was.

Dus ja, een kwaliteitsnorm zou goed zijn, maar ik denk dat het vertrouwen belangrijker is.

• Susan

Ga maar eens Googlen op zorgboerderij en kwaliteitseisen. Je zult verrast zijn over wat je tegenkomt.

• zegmaarten

Ik heb er een aantal bekeken maar kom niet verder dan woorden als ‘deskundige begeleiding’. Er staat nergens aan welke pedagogische eisen begeleiders moeten voldoen of voldoen.

• rossella_roos@hotmail.com

Hai,

Het is heel moeilijk om een norm te stellen wat betreft de begeleiding. Immers, een sph opleiding is geen garantie dat de afgestudeerde ook daadwerkelijk goed om kan gaan met kinderen met ASS. Iemand die bijvoorbeeld de pabo heeft gedaan of gewoon ouder is, maar verder veel ervaring heeft met deze kinderen, is vaak veel meer waard dan een gestudeerde muis die met jargon rondstrooit als ‘deskundigheid’, respect voor de individu en weet ik veel wat er nu voor thermen in de mode zijn nu.

Het gaat er om wat past er bij jouw kind en bij jullie als ouders. Mijn broertje gaat naar een logeerhuis in Oosterhout NB, waar het goed gaat met de begeleiding. En dat zijn dan niet allemaal afgestudeerde social workers, maar ook vrijwilligers, ervaringsdeskundigen. Ze hebben wel een regel ingebouwd: de hoofdbegeleider heeft een relevante studie en/of minimaal tien jaar ervaring met deze kinderen en een vrijwilliger/stagiaire zal niks alleen ondernemen met de kinderen, de hoofdbegeleider is er altijd bij. Hij heeft eerst een proefweekend gehad, en toen het klikte (dus wat de begeleiding uitstraalde tijdens de intake, was ook terug te vinden in het logeerweekend) is er pas een vast contract afgesloten.

Jij als ouder mag wel vragen stellen, zo kun je aan de intake-afnemer vragen wat de studie/ervaring is van de begeleider? Of komt het voor dat een groep alleen door stagiaires of vrijwilligers gedraaid wordt (dit komt voor helaas…) Jij als ouder bepaalt eigenlijk de eisen van een logeerhuis en van diens begeleiding. En vraag om een proefweekend, dat moet gewoon mogelijk zijn als het logeerhuis/zorgboerderij serieus met jou als ouder omgaat.

Daarbij, als je een keurmerk op een logeerhuis plakt, dan is het wel leuk, maar na een jaar is de begeleiding misschien gewisseld en blijft dat keurmerk nog staan. Zoals ik al zei, soms is een ouder met ervaring veel beter dan een afgestudeerde social worker.

• ieder anders

Beste Maarten,

Allereerst vind ik het super dat je als ouder op zoek gaat naar een manier om de kwaliteit van een logeerlocatie en begeleiding af te meten. Een keurmerk is hier inderdaad niet voor, en ik ben het met Rosella eens dat ook dat niet altijd een garantie hoeft te zijn.

Eigenlijk heb je wel gelijk en mag iedereen met wat kamers een logeerhuis beginnen. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouder die er voor kiest zijn of haar kind te laten logeren.

Maar ik heb wel wat tips voor je: Vraag of de logeerweekenden door professionele krachten worden begeleidt. Veel logeerweekenden draaien op stagiaires en/of vrijwilligers.

Vraag of je de verklaringen omtrent het gedrag (VOG) mag zien van de begeleiders. (Dit vind ik heel belangrijk!)

Stel verder alle vragen waarop jij een antwoordt wilt hebben en ga uit van wat jij veilig en belangrijk vindt. Bijvoorbeeld; hoeveel kinderen zitten er in een huisje, hoeveel begeleiding is er aanwezig, hoe worden de kamers ingedeeld (bv jongens/meisjes, leeftijd, gedrag enz), wat gebeurd er bij calamiteiten, wanneer wordt ik als ouder gebeld?

Wilt u graag meer tips of weet u niet goed wat u het best kunt vragen dan wil ik u wel helpen deze vragen duidelijk te krijgen.

Zelf starten wij vanaf januari 2010 met logeerweekenden in Zandvoort. Het ligt niet in omgeving Eindhoven, maar mocht u interesse hebben dan kunt u uiteraard contact opnemen.

Ons kindercentrum is door de GGD erkende kinderopvang. De kwaliteitseisen van de kinderopvang gelden (wettelijk gezien) niet voor logeerweekenden. Uiteraard hanteren wij dezelfde kwaliteit met logeren als bij al onze andere diensten.

Veel succes!

Vriendelijke groeten,

Marsha van der Straeten

(ortho)pedagogisch kindercentrum

Ieder anders

06-33 04 13 11

iederanders@gmail.com

www.iederanders.nl

• info@verborgenkracht.nl

Wij zijn als organisatie wel in het bezit van een kwaliteitskermerk, nl HKZ Jeugdzorg.

Hierbij worden veel strenge eisen gested aan onder andere de kwaliteit van je personeel en veiligheidseisen. Dat is ook erg belangrijk.

Logeerboerderij De Verborgen Kracht