Beste Maarten,
Allereerst vind ik het super dat je als ouder op zoek gaat naar een manier om de kwaliteit van een logeerlocatie en begeleiding af te meten. Een keurmerk is hier inderdaad niet voor, en ik ben het met Rosella eens dat ook dat niet altijd een garantie hoeft te zijn.
Eigenlijk heb je wel gelijk en mag iedereen met wat kamers een logeerhuis beginnen. De verantwoordelijkheid ligt bij de ouder die er voor kiest zijn of haar kind te laten logeren.
Maar ik heb wel wat tips voor je: Vraag of de logeerweekenden door professionele krachten worden begeleidt. Veel logeerweekenden draaien op stagiaires en/of vrijwilligers.
Vraag of je de verklaringen omtrent het gedrag (VOG) mag zien van de begeleiders. (Dit vind ik heel belangrijk!)
Stel verder alle vragen waarop jij een antwoordt wilt hebben en ga uit van wat jij veilig en belangrijk vindt. Bijvoorbeeld; hoeveel kinderen zitten er in een huisje, hoeveel begeleiding is er aanwezig, hoe worden de kamers ingedeeld (bv jongens/meisjes, leeftijd, gedrag enz), wat gebeurd er bij calamiteiten, wanneer wordt ik als ouder gebeld?
Wilt u graag meer tips of weet u niet goed wat u het best kunt vragen dan wil ik u wel helpen deze vragen duidelijk te krijgen.
Zelf starten wij vanaf januari 2010 met logeerweekenden in Zandvoort. Het ligt niet in omgeving Eindhoven, maar mocht u interesse hebben dan kunt u uiteraard contact opnemen.
Ons kindercentrum is door de GGD erkende kinderopvang. De kwaliteitseisen van de kinderopvang gelden (wettelijk gezien) niet voor logeerweekenden. Uiteraard hanteren wij dezelfde kwaliteit met logeren als bij al onze andere diensten.
Veel succes!
Vriendelijke groeten,
Marsha van der Straeten
(ortho)pedagogisch kindercentrum
Ieder anders
06-33 04 13 11
iederanders@gmail.com
www.iederanders.nl