OPDC / voortgezet onderwijs cluster 4

• lana

Hallo,

Heeft iemand ervaring met het OPDC (schakelschool) in Hoorn, of een OPDC in het algemeen?

en….

Zijn er tips voor voortgezet onderwijs voor kinderen met asperger voor noord-holland-noord of lelystad??

Ik heb wel gelezen over de Rede, een svo gericht op kinderen met ASS, deze zit in Lelystad. Heeft iemand ervaring met deze school of zijn er soortgelijke scholen in Noord-Holland?

Ik hoor het graag ;)

• Stef59

Mijn zoon met pdd nos heeft op een opdc gezeten, en wij hebben een negatieve ervaring. Mijn zoon is daar letterlijk weggepest, we hebben hem de laatste maanden van het jaar thuis moeten houden, omdat zijn veiligheid daar niet goed gegarandeerd kon worden. Hij zat in een groep met ADHDers die geen medicatie wilden nemen, en daardoor volkomen los gingen. Nu zit hij op het Altra college, hier voelt hij zich beter op zijn plek, en heeft ook weer vrienden.

• lana

Hallo Stef59,

Bedankt voor uw reactie. Wat uw zoon is overkomen daar, is het 2e negatieve verhaal wat ik over het OPDC hoor, nog geen positeve ervaringen gehoord helaas. Het hakt er flink in zulke pesterijen op school, terwijl je zou denken dat ze er daar juist veel meer op letten dat zoiets niet gebeurd!! Het eerste verhaal over het OPDC deed me al twijfelen. Dat ging over de zoon van mijn buurvrouw die daar ook negatieve ervaringen en invloeden van medeleerlingen heeft opgedaan. Terwijl er op het sbo van mijn zoon zo positief over wordt gedaan, door de leraren dan. Misschien is de opzet van het OPDC erg positief (als je het zo leest op de site van hun), maar valt de praktijk erg tegen voor sommige (of misschien wel veel?) leerlingen, omdat je te maken hebt met een diversiteit aan (psych) stoornissen en de daarbij komende gedragsproblemen. Daar moeten de vaak al kwetsbare leerlingen dan tegen opgewassen zijn! :S

Ik denk er nu heel sterk over om mijn zoon toch een andere school te laten doen. Ik zie dat het Altra college op verschillende locaties in en rond Amsterdam zit. Helaas is dat net wat te ver uit de buurt voor mijn zoon. Ik zal ook kijken of het mogelijk is om een leerling die in Noord-Holland een rugzakje toegewezen heeft gekregen, daarmee terecht kan op een school voor speciaal voortgezet onderwijs in Flevoland. Ik heb wel eens gehoord dat ze daar moeilijk over doen. Maar ja, niet geschoten is altijd mis.

• Stef59

Wat de mentor daar vertelde is dat het een beetje een vergaarbak is geworden van kinderen die ze nergens anders willen hebben, dus eigenlijk meer kinderen met gedragsproblemen. Daar passen kinderen met een autistische stoornis niet echt onder. Mijn zoon was toen ook nog erg kinderlijk en begreep de rest niet zo goed. De pech die hij daarbij ook nog had was dat zijn mentor na 2 maanden ziek werd, en de hele situatie nog onrustiger werd.

• ieder anders

Hallo Lana,

Je zou ook eens kunnen kijken voor een cluster 2 school voor kinderen met spraak-taal problemen.

Cluster 4 is verdeeld in twee takken; Psychiatrie en gedragsproblemen (ZMOK)

Mogelijk is de school waar u geweest bent een zmok school? (zeer moeilijk opvoedbare kinderen)

wanneer uw kind geen gedragsproblemen heeft, niet agressief is, dan is cluster 2 mogelijk een optie.

Kinderen met een stoornis binnen het autistisch spectrum zijn daar in het algemeen goed op hun plek.

(let er wel op dat het gaat om cluster 2 school voor kinderen met spraaktaal problemen en niet voor dove en slechthorende)

Kijk ook eens op de site www.recbovenamstel.nl

Hier vind je ook informatie over onderwijs in een andere regio dan de afgegeven indicatie (link hieronder gaat direct naar de betreffende pagina)

http://www.recbovenamstel.nl/pagetype.1.pagegroup.page.php?pageId=12&itemId=45

Succes!

Vriendelijke groeten,

Marsha van der Straeten

(ortho)pedagogisch kindercentrum

Ieder anders

www.iederanders.nl

• stephanie mv beau en milan

beau(8 jaar) heeft een spraak/taal probleem,pddnos en adhd. hij zit op de enkschool in kampen(het gebouw,er zitten 3 scholen in 1,volgensmij ook voort gezet) echt een super school,ze hebben meerder locaties waar ze zitten. even googelen…….

stephanie